اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 6, 2016
9:13 سه شنبه، 16ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79635

رشد 28 درصدی ارزش کشفیات در طرح پانجیا 9

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور با بیان اینکه فروش اینترنتی دارو‌های قاچاق، غیر مجاز و تقلبی یکی از جرایم مهم سایبری در جهان می‌باشد، گفت: از این رو طرح مبارزه با داروهای غیرمجاز و تقلبی از سال 2008 به صورت جهانی با هماهنگی سازمان اینترپل در قالب طرح"پانجیا" انجام می‌شود و در خرداد ماه سال جاری نیز طرح پانجیا 9 به صورت سراسری در 103 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران برای برخورد با فروش داروهای تقلبی و غیر مجاز در فضای سایبر انجام شد. 
 
 
سردار سیدکمال هادیانفر تصریح کرد: طرح پانجیا به صورت سالانه (هر سال یک نوبت) با محوریت گروه IMPACT اینترپل (گروه ضربت بین‌المللی ضد محصولات داروی تقلبی) و همکاری سازمان‌های مانند سازمان جهانی گمرک  WCO، US HISو مرکز ملیIPR، MHRA، اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا US FDA، IMB و … برگزار می‌شود.
 
به گفته وی هدف از انجام عملیات پانجیا، کشف محصولات تقلبی و غیر مجاز، مسدود نمودن وب سایت‌های متخلف، جلوگیری از فعالیت تجاری غیر قانونی آنان، افزایش آگاهی عمومی از خطرات خرید و مصرف محصولات دارویی و پزشکی از وب سایت‌های غیر قانونی، شناسایی تولید و توزیع کنندگان محصولات دارویی تقلبی و غیر قانونی و شناسایی شبکه‌های جنایی فعال در این حوزه و همچنین ارتقای همکاری‌های بین‌المللی در خصوص مبارزه با فروش آنلاین داروهای غیر مجاز و تقلبی است.
 
رئیس پلیس فتا ناجا در تشریح طرح پانجیا 9 گفت: شروع طرح پانجیا 9 از اواخر فروردین سال جاری زده شد و از 10 خرداد ماه لغایت 18 خرداد به صورت سراسری و هماهنگ در کل پلیس فتای کشور وارد فاز اجرایی شد که از رصد فضای سایبر تا شناسایی و دستگیری متهمان و ارسال پرونده به دادگاه پایان یافت، که به نسبت طرح پانجیا 8 رشد 28 درصدی از نظر ارزش ریالی دارد.
 
وی با اشاره به اینکه از 160 مورد عملیات تفتیش با دستور و هماهنگی مقام قضایی 146 مورد منجر به دستگیری متهم شد، افزود: در طرح پانجیا 9 پلیس فتا اقدام به پی جویی 105 وب سایت نمود و 28 وب سایت و 36 فقره تبلیغات و آگهی داروهای تقلبی و غیر مجاز مسدود گردید. ضمن آنکه بیشترین کشفیات در طرح پانجیا 9 مربوط به داروها و تجهیزات جنسی، داروها و مکمل‌های ورزشی و تجهیزات پزشکی و داروهای گیاهی تقلبی و غیرمجاز بود. 
 
رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به نتایج اولیه آمار جهانی که توسط دبیرخانه پانجیا 9 اعلام شده است، گفت: 7 مورد از 41 جرم سازمان یافته در این طرح از سوی پلیس فتای جمهوری اسلامی کشف و اعلام شده است و سهم کشفیات ما در این طرح با 11 هزار بسته محصولات داروهای تقلبی و غیر بهداشتی به ارزش 580660 دلار تقریبا 2 درصد می‌شود. 
 
وی ادامه داد: با توجه به اعداد و ارقام کشف شده و گزارش شده به پلیس اینترپل بعد از اجرای طرح پانجیا 9، پلیس فتا جمهوری اسلامی جزء پلیس های موفق بوده که دستاوردهای آن بالاتر از حد میانگین بوده است.
 
به گفته این مقام انتظامی در طرح پانجیا 9 کشفیات در سطح جهانی برابر با 17 هزار بسته دارویی برابر با 11 میلیون عدد محصولات دارویی و بهداشتی به ارزش 48 میلیون دلار کشف و توقیف شد، ضمن آن‌که در حدود 5000 وب سایت و سیستم پرداخت توسط کشورهای شرکت کننده در طرح شناسایی و مسدود سازی گردید.
 
سردار هادیانفر در ادامه گفت: در اجرای طرح پانجیا 9 شاهد همکاری خوبی از سوی معاونت قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، سازمان تعزیرات حکومتی، گمرک کشور و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودیم که جا دارد از این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.
 
رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به ارتباط مستقیم دارو و تجهیزات پزشکی با سلامت شهروندان به آنان توصیه کرد: دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را تنها از طریق مبادی قانونی و داروخانه ها تهیه نمایند. چرا که با تهیه دارو از مبادی غیر قانونی علاوه بر به مخاطره انداختن سلامت بیمار، به افراد سودجو در کسب درآمدهای کلان و غیر قانونی کمک می‌کنند.
 
سردار هادیانفر با بیان اینکه در حال حاضر هیچ بستر قانونی برای فروش و تبلیغات دارو در فضای مجازی دیده نشده است، گفت: لذا هر گونه دارویی که در فضای مجازی به فروش می رسد غیر قانونی و غیرمجاز و بهداشتی بوده که می تواند سلامت شهروندان را به مخاطره اندازد. 
 
لذا شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تبلیغ یا خرید فروش دارو در فضای مجازی و آنلاین می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس  Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.