فناوری اطلاعات

September 6, 2016
15:57 سه شنبه، 16ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79653

معاون وزیر ارتباطات: چابهار هاب ارتباطی منطقه می‌شود

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به ظرفیت‌های موجود در منطقه چابهار برای ایجاد هاب ارتباطی منطقه از اپراتورهای بزرگ دنیا خواست تا انتقال مسیر ترافیک شرق به غرب را به ایران بسپارند.
 
محمدجواد آذری جهرمی در همایش بین‌المللی ایران کانکت ۲۰۱۶ که امروز در تهران و در حضور نمایندگان بیش از ۲۰۰ شرکت مخابراتی دنیا برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد ایران در حوزه ترافیک ارتباطات خاطرنشان کرد: در صورتی که انتقال مسیر ترافیک ارتباطی شرق به غرب دنیا از ایران بگذرد، کیفیت دسترسی به ارتباطات ۴۰ میلی ثانیه بهبود می‌یابد و هزینه دسترسی کاهش پیدا خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه بیش از یک سوم جمعیت جهان در آسیا زندگی می‌کنند، اما نیمی از مراکز داده (دیتاسنتر) دنیا در اروپا قرار دارند، خاطرنشان کرد: ظرفیت بالقوه‌ای برای تجارت ترانزیت ارتباطی در آسیا فراهم است که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، این ظرفیت می‌تواند از طریق ایران برای سایر کشورهای منطقه فراهم شود.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مسیر فیبر نوری که از شرق آسیا آغاز شده و با عبور از باب‌المندب و کانال سوئز به اروپا می‌رسد، مسیری طولانی و هزینه‌بر است که بر کیفیت ارتباطات و میزان قطعی تاثیرگذار است. بر این اساس کشورهای آسیایی به دنبال ایجاد مسیری جایگزین هستند که برای مثال می‌توان به برنامه‌ریزی کشورهای آ سه‌آن با محوریت کره جنوبی اشاره کرد که سبب شده است با ایجاد مسیر دریایی، کیفیت ارتباطات آن منطقه بهبود یابد.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه این ظرفیت در خاورمیانه نیز وجود دارد، اضافه کرد: هم‌اکنون تبادل اطلاعات خاورمیانه از طریق اروپا انجام می‌شود که باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت ارتباط‌دهی شده است، اما ایران تصمیم گرفته است با اعلام منطقه چابهار به عنوان هاب ارتباطی منطقه، هزینه اتصال متقابل (اینترکانکشن و لندینگ) را به نزدیک صفر برساند و ارتباطات منطقه را با کیفیت مناسب فراهم کند.
 
جهرمی با بیان اینکه از طریق ارتباط مرزهای ایران از دو مسیر زمینی دسترسی همسایگان به ارتباطات فراهم می‌شود، اضافه کرد: ایران از مسیر جنوب به شمال از طریق بوشهر، بندر عباس، جاسک و چابهار می‌تواند کیفیت ارتباطات شرق به غرب را تا ۴۰ میلی ثانیه بهبود یابد و هزینه دسترسی را کاهش دهد.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه طی سه سال اخیر بالغ بر ۶۰۰ گیگابیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل از طریق ایران انجام شده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۷۰ درصد ترافیک عراق، ۳۰ درصد ارتباطات افغانستان و صددرصد ارتباطات آذربایجان و نخجوان از مسیر ایران عبور می‌کند و در صورتی که مسیر ارتباطات شرق به غرب از طریق ایران فراهم شود، شاهد افزایش کیفیت ارتباطات در منطقه خاورمیانه خواهیم بود.
 
همایش ایران کانکت ۲۰۱۶ با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی و نیز ترغیب اپراتورهای بزرگ دنیا برای همکاری با ایران پس از تحریم به مدت دو روز با محوریت شرکت ارتباطات زیرساخت و همکاری شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایرانی در تهران در حال برگزاری است.
 
در این همایش نمایندگان بیش از ۴۰۰ شرکت داخلی و خارجی در پنل‌های مختلف و میزگردها و اتاق‌های بحث مجزا در حال تعامل و رایزنی برای همکاری‌های متقابل هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.