لبه تکنولوژی

September 7, 2016
7:24 چهارشنبه، 17ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79661

همایش بررسی تکنولوژی GPOL در ساختمان

گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات اینترنتی و نرم افزارهای مربوطه نیازمند راهکاری جامع برای برقراری ارتباط کاربران با سرعت و کیفیت بالا می باشد. با توجه به محدودیت های سیستم سنتی برپایه سیم های مسی و ADSL، تکنولوژی GPOL (Gigabit Passive Optical LAN) بر پایه شبکه پسیو فیبرنوری به عنوان جایگزین مناسبی معرفی گردیده.
 
 
نخستین همایش تخصصی معرفی و بررسی تکنولوژی GPOL در صنعت ساختمان در تاریخ 9 خرداد ماه 1395 با همت شرکت صنایع بنیان الکترونیک اسپاد و انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران، با همکاری مخابرات استان تهران و مهندسین مشاور و با حضور بزرگترین شرکت های ساختمانی همانند بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر مجموعه های مربوطه در شرایطی برگزار گردید که نیاز مبرم صنعت ساختمان و مخابرات کشور به این تکنولوژی هر روز بیشتر از پیش احساس می شود. 
 
جناب آقای محتشم رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران و ریاست افتخاری همایش تخصصی معرفی و بررسی تکنولوژی GPOL در صنعت ساختمان ضمن خیر مقدم به مدعوین در این زمینه اعلام کرد: "استفاده از این تکنولوژی اجتناب ناپذیر بوده و در دنیای امروز باید از آن استفاده کنیم." وی همچنین در خصوص نقش انجمن انبوه سازان استان تهران چنین بیان نمودند: " جایگاه ارتقاء کیفیت سازه در ساختمان ها برای سال دوم در دستور کار این انجمن قرار گرفته و این انجمن با توجه به کیفیت ساخت و استفاده از تکنولوژی هایی نظیر  GPOL که متناسب با کاهش مصرف انرژی و ساختمان های سبز می باشد، سازه ها را دسته بندی می نماید."
 
این تکنولوژی که همزمان با کشورهای پیشرفته وارد کشور شده است، با همت شرکت صنایع بنیان الکترونیک اسپاد در مرحله بومی سازی و تولید داخلی قرار گرفته است. حبیبی مدیریت عامل این شرکت همچنین دبیر همایش تخصصی معرفی و بررسی تکنولوژی GPOL در صنعت ساختمان در خصوص تولید داخلی در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل چنین بیان کردند: "لازمه اقدام و عمل، باور پذیری است، باید بتوانیم به توانایی های خود و هم میهنان خود اعتماد و اعتقاد داشته باشیم، باید به این باور برسیم که ما می توانیم.
 
تمامی تلاشهای خود را باید معطوف این نکته کنیم که در تمام حوزه ها خصوصا حوزه ارتباطات و مخابرات که مهمترین عنصر عصر حاضر می باشد، با انتقال تکنولوژی به داخل و بومی سازی آن به خودکفایی رسیده و به عنوان کشوری که تولید کننده دانش و تکنولوژی می باشد در سطح جهان مطرح شویم. و این مهم جز با شعار ما می توانیم و الگوی اقدام و عمل میسر نخواهد بود." وی همچنان ماموریت تکنولوژی GPOL که مبتنی بر GPON ،FTTHمخابراتی می باشد را در سه محور چنان تشریح کرد:
محور اول: ارتقای سطح دسترسی و افزایش فوق العاده پهنای باند ارتباطی مشترکین و ایجاد بستر مناسب برای استفاده از سرویس های نوین.
 
محور دوم: کاهش هزینه های اپراتور و افزایش توان در ارائه سرویس های برتر مخابراتی و ارتباطی
محور سوم: سهولت اجراء و کاهش هزینه های سازندگان برای برج های مسکونی، اداری یا تجاری.
 
حبیبی همچنان در خصوص نیاز به تشکیل کار گروهی متشکل از کارشناسان طراحی و نظارت مخابرات، مهندسین الکتریکال نظام مهندسی ساختمان و انجمن انبوه سازان، به همراه کارشناسان اسپاد و دبیر خانه همایش GPOL در جهت تکمیل و ارائه پیشنویس استاندارد اجراء و تهیه سرفصل های آموزشی برای مهندسین مشاور، به متولیان امر تاکید نمودند.
 
صادقی عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات نیز ضمن تقدیر از برگزاری این همایش و اعلام نیاز به این گونه فعالیت ها استفاده از این تکنولوژی را گریز ناپذیر اعلام کردند و فرمودند: "مخابرات کشور پیرو رسالت ایجاد بستر ارتباطی کاربران، امروزه زیرساختی با استفاده از تکنولوژی GPON که از جدید ترین فناوریهای مخابراتی روز دنیا می باشد، جهت برقراری ارتباط خوب و مطمئن در شبکه خود ایجاد نموده است، و در بخش Backbone مشکلی جهت ایجاد رضایت در مشترکین وجود ندارد. امروز با توجه به افزایش نیاز های کاربران دیگر بستر های پیشین پاسخگو نمی باشد. 
 
درخواست برای سرعت بالاتر در سمت اکسس هر روز افزایش می یابد و بستر سمت اکسس نیاز به جهش و تغییر دارد. از آنجایی مخابرات خدمات را بیرون از  ساختمان ها ارائه می کند و بستر داخل ساختمانها در اختیار مخابرات نبوده و این امر نیاز به همکاری گروه هایی دارد که خوشبختانه در این مراسم حضور دارند از جمله انجمن و تعاونی انبوه سازان، مهندسین مشاور، شرکت های سازنده و شرکت صنایع بنیان الکترونیک اسپاد، که تشکیل کارگروه مشترک با همایت مخابرات این امر را امکان پذیر می کند. از آنجایی که ارائه خدمات مخابراتی دیگر به بستر سنتی سیم مسی امکان پذیر نمی باشد، این استاندارد سازی باید به صورت الزام برای ساختمان ها باید انجام شود."
 
محدودیت های سیستم سنتی که سالها پیش متناسب با ساختمان های کم ظرفیت و نیاز محدود آن دوران طراحی شده بود. امروزه دیگر نه تنها پاسخگوی نیاز کاربران نبوده، بلکه از نظر هزینه اجرا و نگهداری و همچنین فضای مورد نیاز در ساختمانها، دیگر راهکاری مقرون به صرفه نمی باشد. در این زمینه محبوبی فر از دیدگاه مهندسین مشاور چنین عنوان کردند : "از دیدگاه مهندسین مشاور تمرکز بر روی استفاده از فناوری نوین اهمیت بالایی دارد،  سیستم فیبر نوری ESPOD GPOL پکیج مناسبی به منظور حذف کابل های مسی جریان ضعیف مانند: کابل های تلفن، آیفون تصویری، کابل های دوربین مداربسته، آنتن مرکزی، تلویزیون های مدار بسته و غیره فراهم نموده است، که از سه منظر قابل توجه صنعت ساختمان می باشد:
 
الف- حذف کابل های مذکور از یکسو باعث کوچکتر شدن ابعاد اتاق ها و داکت های تاسیساتی و از سوی دیگر افزایش متراژ مفید واحد های ساختمانی را در پی دارد.
ب-  کاهش هزینه های الکتریکال ساختمان با حذف کابل مسی
ج- ایجاد ارزش افزوده با به وجود آوردن ساختمان های کارآمد و مدرن."
وی همچنین به عنوان نمونه ساختمانی 25 طبقه با 120 واحد مسکونی را پس از محاسبه  سیستم جریان ضعیف، و همچنین مقایسه آن با اجراء شبکه یکپارچه فیبر نوری ESPOD GPOL چنین بیان کرد که میزان صرفه جویی در قسمت الکتریکال به تنهایی حدود 30% به نسبت سیسنم کابل های مسی می باشد.
 
از دیگر مزایای تکنولوژی GPOL که در نخستین همایش تخصصی معرفی و بررسی تکنولوژی GPOL در صنعت ساختمان معرفی گردید، به غیر از قابلیت اتصال تلفن، فکس، آیفون تصویری، دوربین مداربسته، اینترنت، اینترانت، MPLS، تلفن داخلی IPPBX، تلویزیون،VoD ، Digital Signage، Wifi ، Paging، شبکه خانه هوشمند، شبکه BMS و غیره… موارد زیر نیز بیان شد:
•    قابلیت اتصال به شبکه فیبر سراسری
•    امکان اتصال کاربران تا سرعت 2500 مگابیت در ثانیه
•    قابلیت یکپارچه سازی (Integration)
•    نصب آسان و نگهداری ارزان
•    عدم محدودیت در تعداد خطوط تلفن در واحد ها
•    عدم محدودیت در تعداد خطوط اینترنت
•    آینده نگری و قابلیت استفاده در آینده با افزایش حجم ارتباطات (Future-Proof)
•    کاهش مصرف انرژی
•    کاهش هزینه اجراء
•    کاهش فضای مورد نیاز جریان ضعیف و افزایش فضای مفید در طبقات
 
این امکان برای تمایی ساختمان ها و مجتمع های پر ظرفیت مسکونی، تجاری، اداری، هتلها، بیمارستانها و مراکز آموزشی امکان پذیر می باشد و در کنار مزایای فوق ارزش افزوده ای برای املاک و خدمات آن مراکز به حساب می آید.
 
 همچنین در این همایش نماینده معاونت تجاری مخابرات استان تهران به معرفی سرویسهای مخابرتی که امکان استفاده بهینه از آنها از طریق تکنولوژی GPOL برقرار می باشد، از قبیل Up-to-Top که ارائه سرویس های پرسرعت و همچنین SIP Trunk پرداختند.
 
 فارغ از مزایای ذکر شده، تکنولوژی GPOL بستر مناسبی برای هوشمند سازی ساختمانها، مجتمع ها و شرکتها می باشد. نماینده بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران ، جالینوس در خصوص امکاناتی که هوشمند سازی با بستر GPOL برای ساختمانها و شرکتها ایجاد می کند چنین عنوان کردند: هوشمند سازی کمک به سزایی در مدیریت انرژی، امنیت و … در ساختمان ها دارد و این خدمات بر روی بستر ESPOD GPOL با هزینه کمتر و قابلیت های بالاتری امکانپذیر می باشد.
 
و در آخر بهارعلی به معرفی مختصری از توانایی های هولدینگ اسپاد متشکل از شرکت صنایع بنیان الکترونیک اسپاد و شرکت وندا اسپاد پرداخته و قابلیت های این دو شرکت برای تولید داخلی دانش و محصولات مخابراتی در راستای اقتصاد مقاومتی و بومی سازی فناوری روز دنیا پرداختند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.