رسانه‌های اجتماعی

September 7, 2016
9:25 چهارشنبه، 17ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79671

اهمیت حمایت از توسعه شبکه های اجتماعی بومی در چیست؟

در حالیکه روز گذشته همایش ملی حمایت از توسعه شبکه های اجتماعی بومی توسط سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد اما ضرورت این کار در چیست؟
 
همایش ملی حمایت از توسعه شبکه های اجتماعی بومی روز گذشته برگزار و در خلال آن از پایگاه جامع شبکه های اجتماعی برخط (شاب) رونمایی شد.
 
حال ممکن است این سوال ایجاد شود که لزوم حمایت از توسعه شبکه های اجتماعی بر خط داخلی چیست؟ که برای پاسخ به این سوال، تجربه یکی از کشورهای آسیایی را بررسی می کنیم.
 
کشور چین با توجه به جمعیت بالغ بر یک میلیارد نفری، بیشترین تعداد کاربران اینترنتی را در برابر کشورهای دنیا دارد. تعداد کاربران فعال اینترنت چین طبق آمار سال 2014 بیش از 640 میلیون نفر است.
 
جالب است که بیش از 80 درصد کاربران چینی اینترنت از خدمات شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، بنابراین چین به بزرگترین بازار کاربران شبکه های اجتماعی در سراسر جهان تبدیل شده است.
 
دولت این کشور با هدف ترویج فرهنگ و ارزش های ملی خود اقدام به ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی و ترغیب کاربران به استفاده از این شبکه ها کرده است.
 
به صورت کلی می توان کشور چین را فعال ترین کشور جهان در زمینه راه اندازی زیرساخت های رسانه ای بومی برای پیشگیری از وابستگی به رسانه های خارجی و استقرار سامانه های کنترل و نظارت بر فضای مجازی دانست.
 
چین با تمرکز روی تولید شبکه های اجتماعی داخلی و ترغیب کاربران خود به استفاده از آنها، موفق به دستیابی به اهداف زیر شده است:
 
1. جلوگیری از انتشار داده های شخصی مردم در شبکه های اجتماعی خارجی. با توجه به این نکته که اکثر قریب به اتفاق رسانه های اجتماعی پر مخاطب جهان در اختیار کشور آمریکا هستند و با در نظر گرفتن روابط سیاسی چین و آمریکا، ذخیره داده های شخصی مردم چین در پایگاه های داده شبکه های اجتماعی آمریکایی خطر بزرگی به شمار می رود.
2. افزایش استفاده مردم از سرویس هایی با زبان چینی و مطابق با ارزش های اجتماعی و فرهنگی وجامعه چین.
3. ایجاد مراکز داده و برپایی زیرساخت ارتباطی داخلی (اینترانت) و مصونیت از خطرات در صورت تحریم اینترنتی.
4. افزایش توان نظارت و مدیریت محتوای در حال تبادل در فضای مجازی و جلوگیری از شیوع محتوای مخرب در کشور با توجه به هماهنگی و همکاری صاحبان رسانه های اجتماعی با دستگاه های حاکمیتی.
 
برخی از پر طرفدارترین نمونه های رسانه های اجتماعی داخلی چین "RenRen" و "Qzone" است.
شبکه RenRen با بیش از 220 میلیون کاربر پرطرفدارترین شبکه اجتماعی چینی است. این شبکه در سال 2009 و با اقتباس از واسط کاربری فیس بوک طراحی و پیاده سازی شده است.
نمونه "Qzone" نیز توسط شرکت چینی تِن سِنت تولید شده و بیش از 650 میلیون کاربر دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.