اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 7, 2016
17:58 چهارشنبه، 17ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79689

آلمانی‌ها ملزم به استقرار پلت‌فرم پیرینگ تا ۳ ماه آینده در تهران شدند

قرارداد همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت و یک شرکت آلمانی در قالب استقرار نقطه دسترسی مستقیم به تامین کنندگان محتوا ظهر امروز امضا شد.
 
ظهر امروز در حاشیه دومین روز از برگزاری ایران کانکت 2016 قرارداد همکاری بین شرکت ارتباطات زیرساخت ایران و شرکت آلمانی دکیکس امضا شد. 
 
محمدجواد آذری جهرمی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه شرکت آلمانی مذکور یک پلت‌فرم شناخته شده برای حوزه پیرینگ (نقطه دسترسی مستقیم به تامین کنندگان محتوا) است و یکی از بازیگران دنیا در این حوزه به حساب می‌آید گفت: برای تبدیل شدن به هاب منطقه نیازمند مقدماتی هستیم که پلت‌فرم مذکور یکی از پیش نیازهای ما برای ارتقای جایگاهمان در حوزه تولید و دسترسی به محتوای بین‌المللی به حساب می‌آید. 
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه نگاه ما به آدرس‌دهی اینترنتی متفاوت شده است، ابراز کرد: تا پیش از تغییر و تحولات دولت و حاکم شدن رویکرد توسعه ظرفیت ارتباطات و همچنین ارتقای بسترهای ارتباطی شاید چندان اهمیتی نداشته رومینگ درخواست کاربران ایرانی از چه کشورهایی انجام می‌شد اما اکنون مدتی است که شرکت ارتباطات زیرساخت برنامه شبکه ملی اطلاعات و تبدیل شدن به هاب ارتباطی منطقه را در دستور کار خود قرار داده است. 
 
آذری جهرمی با اشاره به قرارداد کنونی با این شرکت آلمانی گفت: در راستای این قرارداد (استقرار پیرینگ دکیکس) به کاربران و تولیدکنندگان محتوا اجازه خواهیم داد تا تبادل مستقیم با تامین کنندگان محتوای بین‌المللی با قیمت ارزان و کیفیت بالا داشته باشند. 
 
او افزود: اگر این اتفاق در کشور نیفتد شاید برای مسیردهی به یک تامین کننده محتوای خارجی نیاز بود که درخواست کاربران ایرانی به خارج از مرزها مثلا اروپا می‌رفت اما با استقرار پیرینگ قادر خواهیم بود تا دسترسی را به این تامین کنندگان مستقیم کنیم. 
 
معاون وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود درباره دیگر موضوع همکاری با این شرکت آلمانی به تسنیم گفت: در حال مذاکره و بررسی مسائل حقوقی با این شرکت خارجی جهت استقرار پلت‌فرم پیرینگ در پاپ بین‌المللی تهران هستیم. زیرا با استقرار این پلت‌فرم قطعا با تامین کنندگان محتوای بین‌المللی علاقمند به حضور در پیرینگ کشور و تسهیل شرایط برای دسترسی کاربران اینترنتی ایران به محتوایشان خواهند بود. 
 
آذری جهرمی همچنین با اشاره به اینکه این پلت‌فرم‌های مذکور در دنیا بسیار رواج دارد و معمولا یک ایستگاه اصلی برای آن در نظر گرفته شده و تامین کنندگان محتوا، محتوای خود را به کاربران جهانی نزدیک می‌کنند، گفت: پیرینگ همانطور که می‌تواند دسترسی کاربران کشور را به تامین کنندگان بین‌المللی محتوا آسان و ارزان کند. همچنین فرصتی برای تولید کنندگان محتوا فراهم می‌شود تا سرویسها و خدمات خود را به نمایش در ویترین جهانی بگذارند. 
 
وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه راه اندازی این پیرینگ تا چه میزان می‌تواند در سهم ترافیک ارتباطی مردم ایران جهت دسترسی به محتوای 750 تامین کننده محتوای حضور در دکیکس موثر باشد؟ گفت: قطعا شرکت آلمانی مذکور دخالتی در جهت‌دهی ترافیک کاربران ایرانی نخواهد داشت اما تهیه کنندگان بین‌المللی محتوا هستند که باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند تا میزان ترافیک ارسالی کاربران ایران به سمت سرورهای آنها افزایش یابد. 
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه بیشتر ترافیک ما به سمت اروپاست گفت: شاید این ترافیک در حد 70 درصد باشد که قطعا مدیریت در قالب پیرینگ می‌تواند دسترسی به محتوای بین‌المللی و اروپا را برای کاربران ایرانی تسهیل و ارزان کند. 
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه ظرف سه ماه آینده پلت‌فرم پیرینگ شرکت مذکور در ایران روشن شود گفت: در رده‌بندی جهانی معمولا نقاطی از پیرینگ دارای اولویت بالاتری است که میزان اعضای بیشتری از تامین کنندگان محتوا در آن فعال باشند لذا این شرکت با داشتن 750 تامین کننده محتوا از 70 کشور دنیا می‌تواند یکی از نقاط ویژه در پیرینگ تهران به حساب آید و با توجه به اینکه در حال حاضر شاید در تهران موضوع پیرینگ جدی گرفته نشده و در یکی از نقاط تنها 26 عضو فعال داریم، راه‌اندازی نقطه دسترسی این شرکت آلمانی بتواند رقابتی را در داخل کشور نیز ایجاد کند. 
 
آذری جهرمی در ارتباط با نوع قرارداد مذکور و میزان ارقام پرداختی ایران در قبال راه‌اندازی سرویس بین‌المللی گفت: شرایط قراردادها معمولا مشخص است و بر سه دسته خرید و فروش، خدمات و همکاری تقسیم می‌شود. نوع قرارداد ما با این شرکت نیز در حد همکاری است لذا این شرکت نیز مانند همه بازیگران حوزه ارتباطات زمانی که می‌خواهد پلت‌فرمی در کشور مستقر کند باید ضوابط و تعرفه‌ها قیمت پُرت استیجاری از سوئیچ‌های زیرساخت را بپردازد. 
 
در ادامه جلسه امضای قرارداد ایوانف عضو هیئت مدیره شرکت آلمانی با بیان اینکه شرکت ما آماده است تا هر کسی که قصد اتصال به پیرینگ را داشته باشد این کار را انجام دهد گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت نیز براساس توافقی که با ما داشت به پیرینگ ما متصل شد تا اتصالات جهانی آن به اپراتورهای تامین کننده محتوای عضو شبکه ما مستقیم و پرسرعت شود. 
 
وی دلیل انتخاب شرکت ارتباطات زیرساخت برای همکاری را استقلال این شرکت در برقراری ارتباطات ملی و بین‌المللی ایران دانست و گفت: بک‌بن یک پارچه و قدرتمند این شرکت باعث پایداری ارتباطات ایران شده و قطعا همکاری با آن در قالب استقرار پیرینگ تهران دارای مزیت است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.