بازی

فناوری اطلاعات

September 11, 2016
16:12 یکشنبه، 21ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79742

دلایل حضور کمرنگ بازی‌سازان در حوزه واقعیت افزوده

مدیرعامل یک شرکت بازی‌سازی ضمن اشاره به پرریسک بودن سرمایه‌گذاری در فناوری‌هایی جدید مانند واقعیت افزوده، آموزش و تربیت نیروی انسانی را از مهم‌ترین حمایت‌های دولت از بازی‌سازی دانست.
 
حسین مزروعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل حضور کمرنگ در حوزه واقعیت افزوده توضیح داد: در فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده که جدید هستند، ریسک ورود خیلی زیاد است، شما نمی‌دانید با ورود به این فناوری‌ها چه اتفاقی می‌افتد، ممکن است استقبال بشود یا نشود و شکست بخورد، همچنین حجم سرمایه‌گذاری مورد نیازی برای R&D (تحقیقات و توسعه) در چنین فناوری‌هایی چون کارهای جدیدی هستند، از کارهای دیگر بیشتر است.
 
وی در ادامه با اشاره به پرریسک بودن صنعت بازی بیان کرد: در کنار این دو موضوع، پرریسک بودن صنعت گیم است و این مجموعه عوامل دست به دست هم می‌دهد که شرکت‌های بازی‌ساز در این شرایط و با  این مشکلات عدیده‌ای که دارند، بسیار سخت به سراغ چنین فناوری‌هایی می‌روند.
 
این فعال بازی‌ساز با بیان اینکه این مشکلات منحصر به بحث واقعیت افزوده نیست، افزود: متاسفانه کمک‌ها و تسهیل‌گری دولتی در حوزه گیم خیلی پایین است و همه این موارد باعث می‌شود که کلا استودیوها سخت بتوانند سمت فناوری‌های جدید و کارهای جسورانه بروند، به همین خاطر است که در ایران هم استودیوهای زیادی به سمت فناوری واقعیت افزوده نرفتند.
 
مدیرعامل استودیوی پاپاتا در پاسخ به اینکه آیا با عدم ورود به فناوری‌های جدید از قافله بازی‌ها در جهان عقب نمی‌مانیم، گفت: بله عقب می‌مانیم، اما اینجا جایی است که نیاز است که دولت وارد شود، حمایت کند، زیرا واقعیت افزوده نیز از نوع فناوری‌های نوین و کارهای ریسکی است. البته ما در استودیوی خودمان برنامه داریم که به این موضوع وارد شویم، اما برنامه‌مان بلندمدت است و نمی‌توانیم در حال حاضر منابع زیادی به این قضیه اختصاص دهیم.
 
مزروعی خاطرنشان کرد: ما در فناوری واقعیت افزوده برای حدود یک تا دو سال آینده برنامه‌ریزی کردیم، اما این مدت زمان در حوزه گیم مدت زیادی است، چون نمی‌دانیم دو سال دیگر چه فناوری‌های جدیدی ایجاد می‌شود و ممکن است ما سمت آن فناوری‌های گذشته برویم  و دو سال دیگر اتفاق جدیدی در این حوزه بیفتد.
 
وی همچنین درباره تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده توضیح داد: واقعیت افزوده از محیط کمک می‌گیرد و چیزهایی را به محیط اضافه و ارتباط فیزیکی با بازی برقرار می‌کند، مثل پوکمون گو، اما در واقعیت مجازی، برعکس است و کل واقعیت را  در لنزهایی می‌آورد که در هدست هست و برای مثال شما در حالی که در خانه نشسته‌اید، می‌توانید یک جنگل ببینید، البته هر دوی این فناوری‌ها در حوزه بازی‌های رایانه ای به شدت استفاده می‌شود و کاربرد دارد.
 
آموزش و تربیت نیروی انسانی وظیفه دولت است
این بازی‌ساز با اشاره به حمایت‌های دولتی از حوزه بازی‌سازی بیان کرد: به صورت کلی یکی از حمایت‌هایی که دولت می‌تواند از بازی‌سازها انجام دهد، بحث آموزش و تربیت نیروی انسانی است، زیرا آموزش یکی از وظایف حاکمیتی و دولت در همه کشورهاست و نهادهایی مانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دانشگاه‌ها باید برای آموزش نیروی متخصص بودجه اختصاص دهند.
 
مزروعی در این زمینه ادامه داد: استودیوی ما ۱۱ نفر است و افراد متخصص در اکثر زیرشاخه‌های بازی‌سازی از جمله در زمینه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی داریم، اما همین متخصص‌ها را با هزینه‌های کلان آموزش دادیم که البته هنوز کم هستند، زیرا بازی‌سازی‌های‌ مطرح دنیا ۱۵۰ تا ۳۰۰ نفر دارند، بنابراین این حوزه‌ای است که دولت می‌تواند وارد شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.