اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

September 12, 2016
12:59 دوشنبه، 22ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79755

ظرفیت خالی فیبرها در انتظار بخش خصوصی/ ارزآوری زیرساخت با ترانزیت داده

مدیرعامل یک شرکت اینترنتی با اشاره به تاثیر برجام در حضور شرکت‌های خارجی، از فواید ترانزیت داده کشورهای دیگر و درآمدزایی از طریق آن سخن گفت.
 
بیژن دلشاد در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر منافع ترانزیت داده در ایران اظهار کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت عضوی از کنسرسیوم کابل بین‌المللی ایپک است و وقتی ترانزیت از طریق آن انجام شود، هم خودش می‌تواند از ترانزیت مرزها استفاده کند و هم برایش درآمدزایی دارد.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۹ گیت‌وی بین‌المللی دارد و هرکدام از کشورهای همسایه و خارجی با استفاده از کابل‌های دیگری که در دنیا هستد می‌توانند به شبکه ایران متصل شوند و ارتباطات خاور دور یا حوزه خلیج فارس به اروپا باعث می‌شود هزینه ترانزیت را به زیرساخت پرداخت کنند که اررزآوری خوبی دارد.
 
او با اشاره به ظرفیت‌های اینترنتی موجود در ایران گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت یکی از قوی‌ترین شبکه‌ها را در سال‌های اخیر راه‌اندازی کرده، به نحوی که در حال حاضر ظرفیت خالی فیبر نوری نیز دارد و به بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده که می‌تواند آن را واگذار کند، ما حتی در روستاهایمان بحث اینترنت روستایی را داریم، بنابراین ممکن است درباره کیفیت اینترنت بحث باشد، اما همه جای ایران اینترنت وجود دارد.
 
دلشاد درباره همایش ایران کانکت بیان کرد: بزرگترین تاثیر این همایش شروع گفتمان‌های دو به دو بین شرکت‌های خصوصی ایرانی و اپراتورهاست، البته برخی از آنها از قبل در سطح کلان شروع شده، اما بزرگترین تاثیری که دارد بحث ارزآوری کلان است که بتوانند با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای بزرگ بین‌المللی در بحث ترانزیت از ایران فعالیت کنند که مهم‌ترین موضوع است.
 
وی ادامه داد: در سطح کوچکتر، تمام شرکت‌های خصوصی کسانی که دارای مجوز MVNO‌ (اپراتورهای مجازی تلفن همراه) هستند، احتیاج به مشاورین و شرکای خارجی دارند، زیرا ما در حال حاضر شرکت‌هایی داریم که تخصصشان MVNO است و حضور فعالی در این زمینه دارند، بنابراین اپراتورهای بزرگ موبایل دنیا گفت‌وگوهای خود را با چند اپراتور بزرگ ما شروع کردند و این ارتباطات در زیر لوای مقرراتی است سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اجازه می‌دهد  همکاری با شرکای خارجی در چه سطحی باشد.
 
او برجام را موضوعی تاثیرگذار در حضور شرکت‌های خارجی دانست و افزود: این اتفاقات درواقع از دستاوردهای بزرگ شرایط بعد از برجام است، زیرا بسیاری از این شرکت‌ها وقتی سال‌های گذشته به آنها پیشنهاد حضور می‌دادیم، نگران شرایط سرمایه گذاری در ایران بودند و اینکه آیا می‌توانند فعالیت کنند، اما در حال حاضر که این استقبال شده بالغ بر ۲۹ کشور در این همایش شرکت کردند که ۷۰ کمپانی تلکام بزرگ دنیا را شامل می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.