لبه تکنولوژی

سامسونگ به دنبال مطرح شدن در زمینه تولید باتری خودرو‌ است

منبع: زومیت
سامسونگ قصد دارد با سرمایه‌گذاری‌های خود به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان باتری خودرو تبدیل شود.
 
در حال حاضر بازار باتری‌های سلولی لیتیوم-یونی در اختیار شرکت‌های انگشت‌شماری است و غول الکترونیکی کره‌ای یعنی شرکت سامسونگ امیدوار است که به این جمع بپیوندد.
 
هم اکنون بخش باتری این شرکت یعنی سامسونگ SDI، تامین‌کننده‌ی باتری‌های سلولی شرکت ب‌ام‌و است، اما قصد گسترش بیشتر تجارت باتری‌های خود را دارد تا با همتایان کره‌ای و ژاپنی خود یعنی ال‌جی چم (LG Chem) و پاناسونیک رقابت چالش‌بر‌انگیزتری داشته باشد.
 
مطابق گزارشات وب‌سایت اقتصادی موتلی‌فول (Motley Fool)، چندین فعالیت اخیر شرکت سامسونگ نشان از این دارد که این شرکت قصد تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی را دارد. در هفته‌ی گذشته گزارش شد که شرکت سامسونگ در حدود ۳۵۸ میلیون دلار بر روی ساخت کارخانه‌ی باتری‌سازی در کشور مجارستان سرمایه‌گذاری کرده است. انتظار می‌رود این کارخانه در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ تولیدات خود را آغاز کند و ظرفیت تولید باتری را برای حداکثر ۵۰۰۰۰ خودروی الکتریکی در سال دارد.
 
هم‌اکنون شرکت سامسونگ باتری‌های سلولی مدل ب‌ام‌و i3 را در کارخانه‌ی خود واقع در کشور کره‌جنوبی تولید می‌کند، در حالی‌که خود i3 در کشور آلمان تولید می‌شود. کارخانه‌ی جدیدی که در کشور مجارستان احداث شده است، توانایی تولید باتری‌های سلولی برای همه‌ی مدل‌های کامل الکتریکی یا هیبریدی پلاگین شرکت ب‌ام‌و را دارد که در چند سال آتی عرضه خواهد شد.
 
تصمیم سامسونگ مبنی بر تاسیس کارخانه‌ی تولید باتری در قاره‌ی اروپا، اجازه‌ی رقابت پایاپای با شرکت "ال‌جی‌چم" را می‌دهد چرا که اخیرا شرکت "ال‌جی‌چم" اعلام کرده است که کارخانه‌ی جدید خود را در کشور لهستان می‌سازد.
 
در حال حاضر شرکت ال‌جی مشتریان خودرویی بیشتری نسبت به شرکت سامسونگ دارد و در حدود ۲۵ خودروساز مشتری او هستند. شرکت جنرال‌موتورز از جمله‌ی این مشتریان است که با شرکت ال‌جی قراردادی مبنی بر توسعه‌ی گسترده‌ی مدل شورلت بولت EV 2017 بسته و حتی از مباحث و حوزه‌ی تامین باتری‌های سلولی فراتر رفته است.
 
علاوه بر این، هر دو شرکت ال‌جی‌چم و سامسونگ SDI تامین‌کننده‌ی باتری‌های تمامی SUVهای تمام الکتریک شرکت آئودی هستند که در سال ۲۰۱۸ عرضه می‌شود. این مدل در اروپا ساخته خواهد شد و می‌تواند از باتری‌های تولیدی کارخانه‌های جدید هر دو شرکت تامین گردد.
 
علاوه بر سرمایه‌گذاری بر روی ساخت کارخانه‌ی جدید باتری‌سازی، در ماه جولای شرکت سامسونگ ۴۴۹ میلیون دلار را صرف خرید ۴ درصد از سهام خودروساز چینی BYD کرد. سال گذشته، تولیدات خودروهای الکتریکی و هیبریدی پلاگین شرکت BYD بیش از هر شرکت دیگری بوده است که البته تنها بخش کوچکی از این خودروها در خارج از کشور چین فروخته شد.
 
از میان تامین‌کنندگان باتری‌، شرکت سامسونگ تنها شرکتی است که در حوزه‌ی ساخت خودرو نیز فعالیت دارد. این شرکت بخش خودروی خود را در دهه‌ی ۱۹۹۰ تاسیس کرد اما پس از چندی آن را به شرکت رنو فروخت. این خودروساز فرانسوی هم‌چنان برخی مدل‌های خود را در کره‌ جنوبی تحت برند رنو-سامسونگ به فروش می‌رساند و شامل مدل سدان الکتریکی فلوئنس ZE است که تولید آن در کارخانه‌ی کشور فرانسه متوقف شده است.

​​