اپراتورها

تلفن همراه

September 16, 2016
17:42 جمعه، 26ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79849

وقتی یک شبه ۲۴ اپراتور مجازی وارد بازار می‌شوند!

یکی از سازمان‌های تابعه وزارت ارتباطات اخیرا در واکنشی به انتشار یک خبر، جوابیه‌ای ارسال کرده که جز داشتن یک غلط، جوابی را در بر نمی‌گیرد.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واکنش به خبر "صدور 2 موافقت اصولی MVNO بعد از پایان مهلت مقرر" طی جوابیه‌ای به تسنیم گفت: سه شرکت رفاه ایرانیان، مبنا و آسیاتک پیش از برگزاری مراسم ترابردپذیری مدارک و مستندات خود را به رگولاتوری ارسال کردند.
 
رگولاتوری در این جوابیه عنوان کرد: عملیات بررسی و تأیید مدارک و مستندات آنان نیز تا پایان ساعات اداری روز 30 مرداد 95 به پایان رسید.
 
علیرغم واکنش زودهنگام رگولاتوری به گزارش تسنیم که در آن گفته شده بود "در تاریخ‌های اول و دوم شهریور جاری به ترتیب موافقت‌های اصولی برای شرکت‌های "ثابت آوا اروند" و "بهار ارتباط گستر" صادر شده است"، ظاهرا سازمان مذکور گزارش مربوطه را درست مطالعه نکرده و حتی در نگاشت جوابیه دچار اشتباه شده است.
 
خبرگزاری تسنیم با استناد به اظهارات معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری در روز بهره‌برداری تجاری از طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (31 مرداد) گفت که "رگولاتوری به مدارک و مستنداتی که پس از 31 مرداد ماه از سوی متقاضیان دریافت موافقت اصولی MVNO ارسال شوند به هیچ عنوان ترتیب اثر نمی‌دهد."
 
بعد در ادامه گزارش آمد که سه شرکت رفاه ایرانیان، مبنا و آسیاتک موفق شدند پیش از تاریخ مذکور موافقت اصولی را دریافت کنند.
 
لذا انتظار می‌رفت با توجه به اینکه برگزاری مراسم رونمایی از ترابردپذیری شماره‌ها مصادف با پایان مهلت برای ارائه مدارک از سوی متقاضیان دریافت موافقت اصولی MVNO شده بود، دیگر شاهد اضافه شدن اسمی به لیست دارندگان موافقت اصولی اپراتور مجازی نباشیم.
 
اما با این حال در تاریخ‌های اول و دوم شهریور جاری به ترتیب موافقت‌های اصولی برای شرکت‌های "ثابت آوا اروند" و "بهار ارتباط گستر" صادر شد.
 
با توجه به اینکه بعدا رگولاتوری اعلام کرد برخی درخواست‌ها پیش از تاریخ 31 مرداد 95 از طریق پست به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال شده بود که ملاک سازمان برای ارسال مدارک تاریخ تحویل به پست است؛ بنا را می‌گذاریم که این دو شرکت پیش از تاریخ یاد شده اقدام به ارسال مدارک خود به رگولاتوری کرده‌اند.
 
نکته قابل تأمل در این است که جوابیه رگولاتوری نه تنها اشاره ای به این دو شرکت و دلیل صدور پروانه خارج از مهلت مقرر برای آنها نکرده، بلکه در بخشی گفته است:
 
سه شرکت رفاه ایرانیان، مبنا و آسیاتک پیش از برگزاری مراسم ترابردپذیری مدارک و مستندات خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کرده و عملیات بررسی و تأیید مدارک و مستندات آنان نیز تا پایان ساعات اداری روز 30 مرداد 95 به پایان رسید.
 
جهت اطلاع مجموعه وزارت ارتباطات و رگولاتوری باید گفت که موافقت اصولی شرکت  توسعه اقتصادی رفاه ایرانیان در تاریخ چهارم مرداد صادر شده است. ضمنا در گزارش منتشر شده به صراحت عنوان این سه شرکت آورده و گفته شد که توانستند پیش از مهلت مقرر، پروانه دریافت کنند.
 
پس کلا موضوع و ابهام چیز دیگری بوده و جوابیه نیز چیز دیگری…
 
با گذشتن از این داستان، چندی پیش کانال تلگرامی منتسب به وزارت ICT خبر کوتاهی را با این مضمون منتشر کرد که 24 اپراتور مجازی وارد بازار موبایل شد!
 
این تیتر به نوبه خود شاهکار مجموعه وزارت ارتباطات (متولی صدور موافقتهای اصولی MVNO) به حساب می آید و به سادگی رد شدن از کنار آن قطعا شدنی نیست.
 
اولا که تاکنون تنها 24 موافقت اصولی دریافت پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه صادر شده که از این تعداد تنها یک شرکت توانسته پروانه تجاری دریافت کند؛ جهت اطلاع بیشتر از تفاوت موافقت اصولی و پروانه بهتر است به مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مراجعه شود.
 
براساس مصوبات، اپراتورهای تلفن همراه موظف به همکاری با حداقل دو اپراتور مجازی موبایل هستند و در صورتیکه با هر یک از دارندگان موافقت اصولی به تفاهم بر سر همکاری برسند، موافقت اصولی آنها تبدیل به پروانه تجاری MVNO میشود.
 
تجربه اعطای پروانه های تلفن ثابت در گذشته نشان داد که متقاضی برای دریافت پروانه بسیار زیاد است اما انگیزه برای ارائه خدمات و تجاری شدن بسیار پایین.
 
حال بماند که چالشهای موجود بر سر توسعه اپراتورهای مجازی تلفن همراه، میزان ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را بسیار بالا برده و بازیگران بین المللی بسیاری را از عرصه رقابت در این بخش خارج کرده است.
 
ثانیا از مرحله اعلام تقاضا تا دریافت موافقت اصولی و در خوشبینانه ترین حالت، اعطای پروانه تجاری MVNO باید مراحلی طی شود که زمانبر است و در حال حاضر هم تنها شرکت دارنده پروانه رسمی این حوزه درصدد ارائه خدمات خود در این بخش از آذر ماه سال جاری است.
 
بنابراین اینکه گفته میشود 24 اپراتور مجازی وارد بازار موبایل شدند کمی تخیلی و اغراق آمیز نیست؟!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.