اپراتورها

تلفن همراه

September 18, 2016
16:05 یکشنبه، 28ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79912

ترابردپذیری برای تماس‌های خارجی مترجم ندارد

پیام ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه تنها به یک زبان و برای مشترکان ترابرد شده، فعال می‌گردد که در نهایت موجب آزار و نگرانی تماس گیرندگان خارجی خواهد شد.
 
طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه در آستانه هفته دولت امسال از پوسته پایلوت خارج و وارد مرحله تجاری شد.
 
مشترکان کلیه اپراتورهای تلفن همراه به جز تالیا قادر خواهند بود تا سیم‌کارت فعلی‌شان (شماره فعال) را به هر اپراتوری که علاقه‌مند باشند، برده و از خدمات مورد نظرشان بهره‌مند شوند.
 
طرح ملی MNP امکان حفظ نامبر در اپراتورهای مختلف را می‌دهد و تخصیص منابع شماره‌ها را بهبود می‌بخشد.
 
از سوی دیگر منجر به شکل‌گیری رقابت بین اپراتورهای موبایل بر سر ارائه خدمات باکیفیت می‌شود. اپراتورها برای حفظ مشترکان خود باید سرویس‌های باکیفیت و قیمت جذاب ارائه کنند در غیر این صورت ریسک رقابتی آنها بالا رفته و محکوم به شکست خواهند بود.
 
اما با توجه به اینکه اجرای هر طرحی در ابتدای امر ممکن است با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه باشد، در ارتباط با MNP هم مواردی مطرح بود که طی گزارش‌هایی جداگانه به آن پرداخته شد.
 
یکی از مواردی که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، نگرانی پراکنی ترابردپذیری برای خارجی‌هایی است که مقصد تماس‌هایشان ایران بوده و به زبان فارسی هم تسلطی ندارند.
 
در سرویس ترابرد شماره تلفن همراه، هزینه‌های تماس و برقراری ارتباط براساس تعرفه‌های اپراتور پذیرا یا مقصد محاسبه می‌شود و لذا رگولاتوری اپراتورها را مکلف کرده تا جهت آگاه‌سازی مشترکان از تماس‌های درون و برون شبکه، پیامی را منتشر کنند.
 
در حال حاضر تمهیداتی در نظر گرفته شده تا مشترک تماس گیرنده در حین تماس، از طریق اپراتور نسبت به این موضوع مطلع شود.
 
به این شکل که اگر شماره تماس گرفته شده ترابرد شده باشد، به شخص تماس گیرنده در همان تماس اطلاع‌‍رسانی خواهد شد.
 
اکنون اگر با مشترکی که ترابرد کرده است تماس بگیرید، متوجه پیامی با این مضمون می‌شوید "مشترک مورد نظر شما به اپراتور دیگری ترابرد کرده است. مبلغ مکامله با ایشان به صورت برون شبکه محاسبه خواهد شد".
 
درست است که این پیام برای فارسی زبانان، مفهوم به نظر می‌رسد و در حین تماس متوجه می‌شوند که تماس‌شان برون یا درون شبکه محاسبه می‌شود اما اگر فردی خارجی پشت خط معطل باشد، ممکن است دچار نگرانی شود.
 
شاید در ابتدا گمان کنند تماس‌شان اشتباها به کشور دیگری وصل شده یا مخاطب مورد نظرشان بدون اطلاع به کشور دیگری سفر کرده که هزینه رومینگ متفاوتی دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.