اپلیکیشن

تلفن همراه

September 20, 2016
14:42 سه شنبه، 30ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79960

بررسی نحوه کاربرد نرم‌افزارهای شبیه‌سازی حوزه نانو و اپتیک

قطب علمی سامانه‌های پردازش دیجیتال دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری گروه تخصصی " ParsOptics" همزمان با برگزاری 7 دوره آموزشی نرم‌افزارهای شبیه‌سازی ادوات نانو و اپتیک در آبان ماه امسال،‌ اقدام به برگزاری سمینار کاربرد لیزر در پزشکی کرده است.
 
غلامرضا مصلی‌نژاد، مسؤول برگزاری دوره آموزشی نرم‌افزار لومریکال در گفت‌وگو با ایسنا، از برگزاری دوره‌های آموزشی پاییزی شبیه‌سازی ادوات نانو در حوزه فتونیک، پلاسمونیک و مخابرات نوری خبر داد و اظهار کرد: این دوره آموزشی با همکاری قطب علمی سامانه‌های پردازش دیجیتال دانشگاه صنعتی امیرکبیر و گروه تخصصی "ParsOptics" برگزار می‌شود.
 
وی با بیان این‌که سمینار کاربرد لیزر در پزشکی نیز همزمان با این دوره‌ها برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این سمینار در خصوص موضوعاتی همچون آشنایی کلی با تعاریف مهم مرتبط با لیزر، تحلیل پدیده‌های حاصل در برهمکنش نور و ماده (جذب، عبور و پراکندگی)، بررسی انواع واکنش و برهمکنش متفاوت لیزر با بافت‌های بیولوژیک، اثر فتوشیمیایی (فتودینامیکی و LLLT)، اثر حرارتی (فتوکوآگولاسیون، تبخیر نوری)، کندگی نوری (Photo ablation)، بررسی کاربرد لیزر در حوزه‌های جراحی، چشم‌پزشکی، دندان‌پزشکی، بیماری‌های عروقی پوست، مو و زیبایی و آشنایی با انواع لیزرهای پرکاربرد در حوزه‌های درمانی بحث و تبادل نظر خواهد شد.
 
وی با اشاره به جزئیات برگزاری دوره‌های آموزش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دوره آموزشی نرم افزار لومریکال را یکی از این دوره‌ها دانست که در روز 12 آبان ماه برگزار می‌شود و گفت: نرم‌افزار لومریکال ابزاری قدرتمند در شبیه‌سازی ادوات نانوفتونیک و پلاسمونیک است و در این دوره آموزش‌هایی در زمینه معرفی نرم‌افزارهای MODE Solution  و DEVICE و FDTD Solution، آموزش قدم به قدم موتورهای شبیه‌ساز و اصول و نکات مهم و تئوری‌های مورد نیاز شبیه‌سازی و ادوات فتونیک و پلاسمونیک ارائه خواهد شد.
 
مصلی‌نژاد برگزاری دوره آموزشی نرم‌افزار کامسول را در روز 20 آبان ماه ذکر کرد و ادامه داد: نرم‌افزار کامسول مجموعه کامل شبیه‌سازی چند فیزیکی است که قادر به حل معادلات دیفرانسیل جزئی و کامل برای تحلیل و بررسی رفتار سیستم‌های خطی و غیر خطی به روش المان محدود در فضاهای یک، دو و سه بعدی است.
 
وی کاربرد این نرم‌افزار را در حل انواع معادلات دیفرانسیل جفت شده، طراحی و شبیه‌سازی سامانه‌های فیزیکی، نانو فیزیکی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، علوم زمین، مهندسی شیمی، نجوم و بررسی سامانه‌های کوانتومی دانست.
 
به گفته مسؤول برگزاری دوره آموزشی نرم‌افزار لومریکال در این دوره مطالبی در خصوص معرفی نرم‌افزار کامسول و قابلیت‌های شبیه سازی در آن، معرفی ماژول‌های موجود در کامسول و تعریف توابع و متغیرها و عملگرهای ریاضی ارائه خواهد شد.
 
وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی نرم‌افزار سیلواکو در روز 13 آبان ماه، یادآور شد: در این دوره آموزشی در خصوص معرفی این نرم افزار و بررسی ماژول‌ها و توانمندی‌های آنها و پروژه‌های قابل تعریف، معرفی معادلات و مدل‌های قابل استفاده در مجموعه ATas و معرفی دستورات پایه آن و معرفی مجموعه Athena و آموزش کدنویسی در محیط نرم افزار آموزش‌هایی ارائه می‌شود.
 
مصلی‌نژاد با اشاره به برگزاری دوره آموزشی نرم‌افزار ATK در 27 آبان ماه، مطالب ارائه شده در این دوره را شامل معرفی محیط شبیه‌سازی و بخش‌های مختلف آن، روش محاسبه ساختار باند، طیف عبوری و نمودار جریان-ولتاژ و نحوه شبیه‌سازی نوار گرافنی، نانولوله‌های کربنی و ترانزیستورهای نانو مقیاس عنوان کرد.
 
مسؤول برگزاری دوره آموزشی نرم‌افزار از برگزاری دوره آموزشی نرم‌افزار زیمکس در روز 12 آبان ماه خبر داد و گفت: نرم‌افزار زیمکس یک نرم‌افزار طراحی اپتیکی است که برای طراحی و آنالیز سیستم‌های تصویری مانند لنزهای دوربین و همچنین سیستم‌های روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار به ‌وسیله ردیابی پرتو، انتشار پرتوهای نوری را در یک سیستم نوری مدل‌سازی می‌کند.
 
وی یادآور شد: در این دوره، آموزش‎هایی در زمینه آشنایی با محیط نرم‌افزار و آنالیز تمام ابیراهی‌های اپتیکی، بررسی انواع مودهای Sequential  وNon Sequential و بهینه‌سازی طرح‌های اپتیکی ارائه می‌شود.
 
مصلی‌نژاد، دوره آموزشی نرم‌افزار CST Studio را از دیگر برنامه‌های آموزشی این دوره نام برد که در روز 20 آبان ماه امسال برگزار می‌شود و اظهار کرد: نرم‌افزار قدرتمند CST یا (Computer Simulation Technology) یک روش دقیق و کاربردی برای طراحی و تجزیه و تحلیل قطعات الکترومغناطیسی است که با ایجاد محیطی کاربرپسند، کاربر را قادر به انتخاب مناسب‌ترین روش برای طراحی و بهینه‌سازی دستگاه‌های الکترومغناطیسی در طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها می‌کند.
 
وی اضافه کرد: معرفی محیط این نرم‌افزار و آشنایی با روش‌های حل مساله، آموزش طراحی ساختار و نکات کلیدی آن و آموزش مودیابی از طریق روش حل مساله از جمله مباحث آموزشی این دوره است.
 
مصلی‌نژاد با اشاره به برگزاری دوره آموزشی نرم‌افزار آپتی سیستم در روز 13 آبان ماه خاطرنشان کرد: نرم‌افزار آپتی سیستم ابزاری جدید برای شبیه‌سازی سیستم‌های مخابرات نوری محسوب می‌شود و در این دوره آموزش‌هایی در زمینه‌های بررسی تخصصی فرستنده‌های مخابراتی و آموزش طراحی زیرسیستم‌ها و تحلیل پارامترهای خروجی سیستم ارائه می‌شود.
 
در پایان این دوره گواهینامه گذراندن این دوره از سوی قطب علمی سامانه‌های پردازش دیجیتال دانشگاه امیرکبیر اعطا می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.