رسانه‌های اجتماعی

September 23, 2016
19:04 جمعه، 2ام مهرماه 1395
کد خبر: 80016

توسعه شبکه‌های اجتماعی داخلی و گسترش فناورانه بازار کار

یک نمونه مهم از تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر فضای منابع انسانی را می‌توان شبکه‌های اجتماعی کسب و کار محور دانست.
 
امروزه شرکت‌های بزرگ حوزه فاوا بخصوص شرکت‌های متولی شبکه‌های اجتماعی محبوب نقش مهمی در بازار کار ایفا می‌کنند.
 
این نقش چه از لحاظ کشف و استخدام نیروی متخصص، توسعه توانمندی‌ها و آموزش نیروها، دریافت بازخورد و تعامل مستقیم با مشتریان، توسعه برند شرکت‌ها و… در حال افزایش بوده و فرصت مهمی را برای اقتصاد ایجاد می‌کند.
 
شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر توانسته‌اند تأثیر چشم‌گیری بر روی بازار کار کشور میزبان خود داشته باشند.
 
این شرکت‌ها با جذب نیروهای متخصص چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی ضمن بهره‌مندی از توانمندی‌های این نیروها، بستری را برای رشد بازار کار به صورت عام در اختیار قرار می‌دهند زیرا بسیاری از این نیروها با کسب دانش لازم و برخورداری از تجربه با ارزش فعالیت در کنار سایر نخبگان حوزه فاوا و سایر حوزه‌های مرتبط، اقدام به راه‌اندازی کسب و کارهای نوین و فعالیت‌های کارآفرینی در کشور فعالیت خود می‌کنند و این تجارب به تدریج در سطح بازار کار آن کشور رسوخ می‌کند.
 
ایجاد چنین پتانسیل‌هایی از اولین اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است تا به تدریج تمامی جامعه از فضای بالغ ایجاد شده در این راستا بهره‌مند گردند.
 
نگاه به همین امر است که باعث شده کشورهای فعال و پیشرو در حوزه فاوا از ایالات متحده آمریکا گرفته تا دانمارک و کشورهای آسیای شرقی به دنبال تغییر قوانین خود برای جذب ساده‌تر وسریع‌تر نیروهای متخصص از سایر کشورها باشند، امری که می‌تواند چالشی مهم برای بازار کار داخلی این کشورها تلقی شود.
 
جدول زیر نرخ پیش‌بینی شده رشد فرصت‌های شغلی در صنایع مختلف در مقایسه با صنعت فناوری اطلاعات را نشان می‌دهد.
 
 
شبکه‌های اجتماعی هم نقش مهمی در رشد فرصت‌های شغلی در حوزه فناوری اطلاعات بازی می‌کنند، هم بستری برای تسهیل و مدیریت سایر فرصت‌های ایجاد شده در صنایع گوناگون هستند.
 
یک نمونه مهم از تأثیر شبکه‌های اجتماعی را در فضای منابع انسانی می‌توان شبکه‌های اجتماعی کسب و کار محور دانست.
 
یکی از معتبرترین این شبکه‌ها در سطح بین‌المللی که تنها در نیمه اول سال 2015 بیش از یک میلیارد و 350 میلیون دلار درآمد کسب کرده، توانسته است به عنوان مهم‌ترین ابزار کاریابی و ارتباطات حرفه‌ای در محیط اینترنت مطرح شود.
 
این شرکت با دید بلند مدت تبدیل شدن به بورس جهانی بازار کار اهدافی مانند تأثیر مستقیم بر نرخ بیکاری کشورهای مختلف، تسهیل فرآیند کاریابی هوشمند براساس سابقه و تاریخچه فعالیت اعضا، شفاف‌سازی مسیرهای کاری ممکن براساس توانمندی‌های اعضا و ارائه خدمات آموزشی مورد نیاز و توانمندسازی محققین و متولیان حوزه بازار کار با استفاده از حجم وسیع داده‌های ثبت شده در شبکه را در پیش گرفته است.
 
اضافه سازی امکانات جدید به این شبکه و شبکه‌های مشابه در سال‌های اخیر مانند دسترسی به منابع متعدد آموزش نیروی انسانی متخصص در راستای همین دید بلند مدت است.
 
با اینکه فعالیت در چنین شبکه‌ای برای نیروی متخصص کشور ما مجرای مهمی برای ارتباطات کاری بین‌المللی، به خصوص در شرایط پساتحریم به حساب می‌آید اما عدم حمایت از شبکه‌های مشابه داخلی به معنای از دست دادن حاکمیت ملی بر روی بازار کار داخلی در آینده نه چندان دور می‌تواند تلقی شود.
 
پر واضح است که کشورهایی با چنین بستر مهمی نه تنها تسلط بیشتری بر روی بازار کاری آینده دارند بلکه به همین دلیل قدرت تصمیم‌گیری و اعمال نفوذ بیشتری نیز از لحاظ اقتصادی در گستره فعالیت خود پیدا خواهند کرد.
 
با توجه به نکات مطرح شده وجود مراکز رسانه‌ای اجتماعی قدرتمند و بسترهای فعالیت اجتماعی برای بازار کار ایران ضروری به نظر می‌رسد که با پشتیبانی صحیح دولت پتانسیل رقابت بیشتر ارائه دهندگان خدمات اجتماعی بومی چه در سطح داخلی، منطقه‌ای یا بین‌المللی فراهم می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.