اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 27, 2016
12:27 سه شنبه، 6ام مهرماه 1395
کد خبر: 80132

دلایل اختلال سایت سرشماری نفوس و مسکن از زبان وزیر ICT

وزیر ارتباطات با اشاره به اقبال مردم نسبت به سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن، از جایگزینی دیتابیس این وزارتخانه به جای دیتابیس مرکز آمار برای حل اختلالات سامانه سرشماری خبر داد.
 
محمود واعظی امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات، با اشاره به برگزاری اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن و اختلالات ایجادشده در سامانه این سرشماری گفت: مرکز آمار پیش‌بینی نکرده بود که مردم در اولین سرشماری اینترنتی اینگونه استقبال کنند، به همین دلیل دیتابیس مرکز آمار را در خدمت این کار قرار داده بود.
 
وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با همکاران مرکز آمار داشتیم، اعلام کردیم که اگر هجوم مردم به این سامانه را پیش‌بینی می‌کنند، از دیتابیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده کنند، اما آنها براساس پیش‌بینی هایی که در کشورهای دیگر داشتند، نظرشان بر این بود که در اولین سرشماری اینترنتی درصد کمتری مراجعه می‌کنند که خوشبختانه مردم با توجه به استفاده مناسب از این فضا و گسترش دسترسی به اینترنت در سراسر کشور، اقبال بسیار خوبی داشتند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد: روز یکشنبه آقای رئیس‌جمهور دستور دادند که مرکز آمار از دیتابیس وزارتخاته استفاده کند و امیدوارم از امروز دیگر مشکلی نباشد. طبیعی است که این نوع فعالیت‌ها در بستر شبکه ملی اطلاعات است، به این معنا که ما امکاناتش را به گونه‌ای فراهم کردیم که دسترسی از خارج و مشکلات نداشته باشد.
 
واعظی با اشاره به جوایز تعیین‌شده برای سرشماری اینترنتی گفت: رئیس مرکز ملی آمار در جلسه‌ای که در وزارت ارتباطات حضور یافتند، پیشنهاد کردند برای اینکه مردم به سرشماری اینترنتی  تشویق شوند، ما با اپراتورها صحبت کنیم که یک گیگ تشویقی به کسانی بدهند که همه کارهای خود را اینترنتی انجام می‌دهند و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این هماهنگی را با اپراتورها به وجود آورد و آنها هم که همواره سعی می‌کنند در این زمینه کمک کنند،گفتند این کار را انجام خواهند داد.
 
وی با اشاره به پهنای باند اختصاص‌یافته به سرشماری بیان کرد: در روز اول و دوم بیش از 400 هزار خانوار مراجعه کردند و به دلیل اینکه دیتابیس آمار، آمادگی نداشت حدود 10 درصد توانستند کارشان را انجام دهند. ما نیز زمانی می‌توانیم در مورد پهنای باند استفاده شده نظر بدهیم که مانند هدفمندی یارانه‌ها، افراد با مراجعه به سامانه، بلافاصله کارشان انجام شود و امیدوارم از امروز به بعد بتوانیم اطلاعات بیشتری بدهیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اعزام دانشجو در حوزه ICT‌ به خارج کشور گفت: اعزام دانشجو به وزارت علوم مربوط می‌شود، اما چیزی که مربوط به ماست، پروژه‌های مختلفی از جمله اینترنت نسل پنج، اینترنت اشیا و داده‌های عظیم است که در پژوهشگاه ICT و دانشگاه‌ها شروع شده و در تعاملی که با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دنیا داریم، این امکان برای ما بیش از گذشته فراهم شده و اساتیدی از خارج به ایران می‌آیند و از ایران به خارج می‌روند برای اینکه روی پروژه‌های مشترک کار کنند.
 
واعظی همچنین با اشاره به سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات بیان کرد: این سمپوزیوم مهمترین سمپوزیوم ملی کشور در حوزه ICT است که دوسالانه برگزار می‌شود و با توجه به اینکه این فناوری در حال تغییر و توسعه است، امیدوارم دبیرخانه سمپوزیوم بتواند برای برگزاری سالیانه این سمپوزیوم برنامه‌ریزی کند.
 
وی با اشاره به تصمیم‌ها برای برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه قرار بر این است که حدود 20 هزار میلیارد در بخش دولتی و حدود 3 برابر در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود و در چارچوب شبکه ملی اطلاعات همه کشور زیر پوشش اینترنت قرار بگیرند و از خدمات چه در قالب دولت الکترونیک و چه نیازمندی‌های مردم استفاده کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما شاهدیم در بسیاری از کشورهای پیشرفته تقریبا همه بخش‌ها به نوعی در چارچوب ICT قرار گرفته و به همین دلیل ما نیز بنا داریم در بخش‌های تجارت، کشاورزی، سلامت و غیره، این امکانات را فراهم کنیم و امیدوارم در برنامه ششم توسعه همانطور که آقای رئیس جمهور بارها اعلام کردند که ICT به عنوان پیشران توسعه کشور و توانمند همه بخش‌هاست، ما در وزارت ارتباطات این نقش را به خوبی اجرا کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.