رسانه‌های اجتماعی

September 27, 2016
19:29 سه شنبه، 6ام مهرماه 1395
کد خبر: 80151

یک کارشناس تاکید کرد: مطالبه‌گری خانواده‌ها برای حل مشکلات فضای مجازی

عضو کارگروه شورای فضای مجازی کشور ایجاد تغییر درباره استفاده از فضای مجازی و بیماری‌های مرتبط با آن را نیازمند مطالبه دانست که رسانه‌ها در شکل‌گیری این مطالبه نقش به‌خصوصی می‌توانند ایفا کنند.
 
روح‌الله مومن‌نصب امروز در حاشیه همایش «بررسی امنیت و سلامت کودکان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی» در جمع خبرنگاران گفت: انحصار بحث فضای مجازی به ‌خصوص اینترنت در اختیار وزارت ارتباطات است و این وزارتخانه به تنهایی برای توسعه اینترنت و صدور مجوز و نظارت بر اینترنت انحصار دارد و این انحصار عموما در اختیار مافیاهای واردات اینترنت است و ربطی به دولت‌ها ندارد.
 
او اظهار کرد:‌ ایجاد تغییر در خصوص استفاده از فضای مجازی و بیماری‌های مرتبط با آن نیازمند مطالبه است که رسانه‌ها در شکل‌گیری این مطالبه نقش به‌خصوصی می‌توانند ایفا کنند. همچنین خانواده‌ها و مدارس اطلاعات صحیح داده و مخفی‌کاری نکنند و مطالبه‌گری کنند تا قوانین مرتبط با کودکان و استفاه از فضای مجازی وضع شده و مشکلات رفع شود.
 
عضو کارگروه شورای فضای مجازی کشور خاطرنشان کرد: فعال کردن اینترنت پرسرعت در دانشگاه‌ها و قرار دادن آنتن‌های 3G در اطراف دانشگاه‌ها درست نیست. همان‌گونه که مشاهده می‌کنیم دانشگاه‌ها با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند و مسئولان وزارت علوم به‌صورت جدی موضوع اینترنت خوابگاه‌های دانشجویی را بررسی کنند.
 
وی تاکید کرد: در خصوص دانشجویان، وزارت علوم و در خصوص دانش‌آموزان، وزارت آموزش و پرورش باید پاسخ‌گو بوده و لایحه متناسب به مجلس و دولت داده و پیگیری کند و در اجرای آن‌ها اهتمام داشته باشد. در دانشگاه‌ها نیاز به رشته متناسب داریم و اینترنت را متناسب با سنین و رشته دانشگاهی و نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان در اختیار آنان قرار داد.
 
او یادآور شد: در راستای حل مشکلات حوزه فضای مجازی و کودکان، خانوده‌ها خود باید اطلاعات را افزایش داده و رفتار صحیح را انجام دهند و در عین حال از مسئولان مربوط مطالبه‌گری کنند تا مشکلات را شناخته و قوانین مرتبط وضع کنند و از مسئولان در قبال ارائه تکنولوژی به جامعه ابزار استفاده صحیح را در اختیار افراد به ‌خصوص کودکان قرار دهند و مطالبه‌ها باید به حدی باشد که اقدامات سریع‌تر آغاز شود.
 
مومن‌نصب همچنین در همایش بررسی امنیت و سلامت کودکان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان برگزار شد، گفت: فضای مجازی در عصر کنونی بسیار فراگیر شده است و کم‌اطلاعی خانواده‌ها، مربیان و گاه مسئولان از مسائل ارتباطی، مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده است.
 
وی با اشاره به اینکه در دنیای کنونی فضای مجازی تعاریف مختلفی پیدا کرده است و این امر اولین مشکلی است که در بحث فضای مجازی مطرح می‌شود، افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، فضای مجازی امروز بسیار وسیع‌ شده است، به گونه‌ای که عده‌ای حتی در آن زندگی می‌کنند. باید توجه داشته باشیم که گوشی‌های تلفن همراه نسل جدید که همه ارتباطات و نیازهای خود را با آن رفع می‌کنیم اطلاعات بسیار کاملی از افراد در خود دارند و به‌راحتی هر فردی می‌تواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند.
 
او اظهار کرد:‌ فضای مجازی مدام در حال تغییر است و اگر به روز نشویم اطلاعات کاملی نخواهیم داشت؛ چرا که هر نسل از گوشی‌ها و نرم‌افزارها اطلاعات جدیدی را نیازمندند.
 
عضو کارگروه شورای فضای مجازی کشور تاکید کرد: زمانی که مطرح می‌شود ۱۹ میلیون نفر کاربران اینترنت زیر ۱۸ سال هستند و روزانه ۹ ساعت از اینترنت استفاده می‌کنند، باید دانست که فاجعه‌ای رخ داده است. حال آنکه در کشورهایی همچون هند اگر افراد بیش از شش ساعت در هفته از اینترنت استفاده کنند، معتاد محسوب شده و باید به مراکز ترک اعتیاد معرفی شوند.
 
وی تصریح کرد: اینکه کودک چیست و چه مراقبت‌هایی نیاز دارد و کودک آنلاین درد است یا درمان، دغدغه‌هایی است که باید در دنیا حل شود. ۱۸ سال پیش در آمریکا قانونی تصویب شد که اگر فرزند زیر شش سال خانوده‌ای از موبایل استفاده کند، آن فرزند را از خانواده گرفته و به پرورشگاه واگذار می‌کند؛ چرا که خانواده صلاحیت تربیت را نخواهد داشت و ۲۱۷ قانون در خصوص استفاده از اینترنت و فضای مجازی وجود دارد اما پس از گذشت سال‌ها استفاده از تلفن‌همراه، اینترنت و فضای مجازی در ایران تاکنون هیچ قانونی در خصوص کودکان و استفاده از فضای مجازی تصویب نشده است.
 
او با تاکید بر اینکه اینترنت باید با توجه به سن، موقعیت و جنسیت افراد طراحی شود، اظهار کرد:‌۶۰ درصد دختران و ۹۰ درصد پسران زیر ۱۸ سال استفاده‌کننده از اینترنت بعضا فیلم‌های غیراخلاقی دیده‌اند که این امر خود فاجعه‌ای بزرگ است که افزایش بلوغ جنسی یکی از مشکلات اساسی آن به‌شمار می‌رود.
 
مومن‌نصب یادآور شد: روان‌شناسان عنوان می‌کنند که شبکه‌های مجازی نه‌تنها شبکه اجتماعی نیستند، بلکه کاملا ضداجتماعی هستند و موجب تحکیم خانواده‌ها و تربیت احتماعی نخواهند شد، بلکه افراد خانواده و اجتماع را بیش از پیش از هم دور می‌کنند و وجود دلایل این چنینی است که موجب می‌شود فردی چون رییس‌جمهور آمریکا به صراحت می‌گوید که در خانه خود اینترنت ندارد.
 
عضو کارگروه شورای فضای مجازی کشور با بیان اینکه جنگ‌نرم، ایجاد تردید در دل‌ها و اذهان مردم است، اظهار کرد: اسلام بیان می‌کند که روابط خانوادگی و اجتماعی همه دارای سلسله مراتب هستند که این امر در فضای حقیقی رخ می‌دهد، حال آنکه در فضای مجازی همه با هم یکی هستند و حدود حذف می‌شود.
 
وی توصیه کرد: از گوشی‌های معمولی استفاده کنیم؛ چرا که ۹۰ درصد امنیت بیشتری دارند و از گوشی‌های نسل جدید به‌عنوان رایانه همراه استفاده کنیم. عکس‌های خصوصی خود را با گوشی همراه نگیریم. گوشی دست دوم خرید و فروش نکنیم و از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنیم تا امنیت بیشتری داشته باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.