فناوری اطلاعات

October 3, 2016
10:28 دوشنبه، 12ام مهرماه 1395
کد خبر: 80276

هدفگذاری بازار سی هزار میلیارد تومانی برای بازار فناوری اطلاعات در برنامه ششم توسعه

رویداد پایانی اولین جشنواره وب و کسب و کار در بنگاههای صنعتی، معدنی و تجاری، با حمایت علمی شرکت سازه اطلاعات سامان ( پورتال سامان ) از  سوی دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات،  وزارت صنعت، معدن و تجارت و  با حضور معاونین و مقامات وزارتخانه های  صنعت، معدن و تجارت، و  وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، روسا و مدیران کل دستگاههای عضو شورای سیاست گذاری، برگزیدگان نشان برتر تعاملات الکترونیکی، مدیران ارشد بیش از 300 شرکت صنعتی و معدنی و بنگاه اقتصادی فعال و چهره های علمی و صاحب نظران فضای وب و اصحاب رسانه برگزار و تندیس نشان برتر تعاملات الکترونیکی  به نمایندگان 11 وب سایت و  3 ارزیاب منتخب از سوی شورای سیاستگذاری جشنواره اهداء گردید.
 
در این مراسم اسکندریان، مدیر عامل  شرکت سازه اطلاعات سامان و دبیر علمی و اجرایی جشنواره به عنوان اولین سخنران علمی در نشستی با موضوع شاخص های ارزیابی وب از منظر کسب و کار در خصوص اهداف برگزارکنندگان جشنواره و دستاوردهای آن توضیحاتی ارائه و  افزود :  تفاوت رویکرد در این جشنواره تمرکز بر اهداف کسب و کار در مقابل تمرکز بر طراحی وب و فناوری، کارکرد وب در کسب و کارهای اساسا غیرالکترونیکی و نهایتا پرداختن به آنچه باید وجود داشته باشد نه صرفا کیفیت آنچه وجود دارد بوده است و بر این اساس شاخص های ارزیابی در سه محور محتوا و طراحی، تعامل و خدمات الکترونیک و شاخص های مرتبط با حوزه فناوری و زیرساخت  تدوین و بر اساس آن فرایند ارزیابی وب سایت های متقاضیان به طور مستقل توسط سه ارزیاب یکی در بخش حاکمیت، دیگری به عنوان نماینده حوزه کسب و کار و گروه سوم خبرگان فناوری اطلاعات انجام شد.
 
در  بخش بعدی این رویداد کلانتری، رئیس هیات مدیره  شرکت سازه اطلاعات سامان و رئیس کارگروه ارزیابی جشنواره به عنوان دومین سخنران علمی در نشستی با موضوع ابزارهای ارزیابی وب و نحوه سنجش شاخصها به معرفی محورهای ارزیابی در جشنواره،  شاخص های قابل ارزیابی توسط ابزار و نهایتا معرفی ابزارها مورد استفاده پرداختند.
 
کلانتری با بیان اینکه در حوزه محتوا و طراحی 27 شاخص، در حوزه  تعاملات و خدمات الکترونیکی و حوزه فناوری و زیرساخت نیز هر کدام 21 شاخص تدوین و ملاک ارزیابی قرار گرفته است افزود :  در مجموع در طی فرایند ارزیابی بر اساس رویکرد اصلی اتخاذ شده در این جشنواره  در بخش شاخص های محتوایی تمرکز بر اهداف کسب و کار در مقابل تمرکز بر طراحی وب و فناوری بوده است.
 
در بخش دوم این رویداد که به موضوع سخنرانی مقامات  اختصاص یافته بود، یزدانی معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به عنوان اولین سخنران با بیان اینکه  جشنواره وب و کسب و کار در بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری اولین جشنواره در حوزه تجارت الکترونیک در ایران برگزار می شود افزود :  در دنیای امروز شبکه‌های اجتماعی حرف اول را در همه حوزه‌ها می‌زند و به نوعی آرزوی دیرینه انسان برآورده شده است و می‌تواند اطلاعات جهان را در یک لحظه مبادله کند و قاعدتا برگزاری چنین جشنواره‌ای به ترویج تجارت الکترونیک در بنگاه‌های کوچک و متوسط کمک شایانی خواهد کرد.
 
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: 84 هزار بنگاه کوچک و متوسط در کشور وجود دارد که به دلایل مختلفی تا به امروز نتوانسته‌اند به شکل مناسبی در عرصه فضای مجازی و تجارت الکترونیک فعالیت کنند. یزدانی تصریح کرد: از مزیت‌های ورود به تجارت الکترونیک برای صنایع کوچک و متوسط توسعه ارتباطات با دنیا و فعالیت‌ شرکت‌ها و واحدهای خدماتی است.
 
نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات  و معاون وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سخنران بعدی بود که در مراسم پایانی جشنواره وب و کسب و کار گفت: اگر فعالین حوزه آی تی بتوانند ظرفیتهایشان در اختیار فعالان صنعتی قرار دهند قطعاً ارزش افزوده مناسبی برای اقتصاد کشور فراهم خواهد شد. 
 
جهانگرد با اظهار اینکه تا قبل از ورود تکنولوژی فناوری اطلاعات به عرصه تجارت حوزه های مختلف اقتصادی درآمد بالای ده هزار دلار امکان نداشت یادآور شد: اما در سه دهه قبل با پیشرفت آی سی تی به عرصه تجارت درآمدهای سرانه بالای 40 هزار دلار را در کشورهای مختلف شاهد هستیم و درآمد ناشی از آی سی تی در کشورهای مختلف بین 5 تا 7 درصد اقتصاد آنها را تشکیل می دهد که این آمار (GDP) در چین به عنوان یک استثنا به 16 درصد می رسد. 
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور اعلام کرد: آمار GDP یا همان درآمد حاصل از آی سی تی در تجارت ایران ۲/۵ درصد است و پیش بینی می شود که این میزان با اجرای برنامه ششم توسعه به 5 درصد برسد. وی تاکید کرد: طبق هدفگذاری برنامه ششم توسعه پیش بینی می شود این بازار به سی هزار میلیارد تومان برسد و بازار آی سی تی ایران 110 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد.
 
در ادامه سبحانی فرد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید به ارائه سخنرانی پرداختند و هریک بر اهمیت و نقش و جایگاه کاربرد فناوری اطلاعات در افزایش بهره وری و توسعه کسب و کار بنگاههای صنعتی، معدنی وتجاری  و لزوم اجرای برنامه های توسعه ای و حمایتی در این حوزه تاکید نمودند.
 
در بخش پایانی این رویداد بر اساس نتایج ارزیابی و بر اساس و تصویب شورای سیاستگذاری و کمیـته ارزیابی 11  بنگاه صنعتی، معدنی و تجاری موفق به اخذ «نشان برتر تعاملات الکترونیکی» شدند که تندیس و لوح برگزیدگان از سوی مقامات و مسئولان  برگزاری جشنواره و به مدیران و نمایندگان شرکت های منتخب اهدا گردید.
 
این بنگاه ها در سه بخش بنگاههای بزرگ ، متوسط  و کوچک تقسیم شده بودند. که به ترتیب در بخش بنگاه های بزرگ شرکت های صنعتی پارس خزر ، صنایع خالص سازان روی زنجان ، فرش خاطره کویر  در قسمت بنگاه های متوسط ؛  شرکت های مدیریت پندار فناور ایده گستر ، اتحادیه سراسری تعاونی های محلی ایران و آهن و فولاد غدیر  و در بخش بنگاه های خرد و کوچک  شرکت های فن آوری اطلاعات پارمیس ، پارس نیوشا نیک ، بهینه پردازش ، توسعه دهندگان سیستم ابتکار و حوله زمرد  موفق به دریافت نشان برتر تعاملات الکترونک از اولین جشنواره وب و کسب و کار بنگاههای صنعتی ،معدنی و تجاری شدند.
 
گفتنی است، این جشنواره به همت دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت با حمایت علمی شرکت سازه اطلاعات سامان ( پورتال سامان ) و با همکاری معاونتهای تخصصی، سازمان های تابعه و استانی وزارت صنعت، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی و اصناف کشور و با هدف گسترش و ارتقاء اثربخشی نفوذ فناوری اطلاعات در بنگاههای صنعتی، معدنی و تجاری، و به جهت ضرورت برنامه ریزی و اقدام برای حمایت و تشویق بنگاهها در جهت بکارگیری بیشتر ظرفیتهای وب در توسعه کسب و کار داخلی و بین المللی و خروج از فضای رکود برگزار گردید. 
 
مراسم پایانی این رویداد با پوشش گسترده رسانه ای از سوی واحد مرکزی خبر و  شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران، خبرنگاران و اصحاب رسانه از جمله  خبرگزاری های فارس، تسنیم، موج، آنا نیوز،  و  هفته نامه روزنامه های گسترش صنعت، اقتصاد پویا، بازار کار، عصر اقتصاد، عصر ارتباط  در محل سالن کنفرانس شماره یک ، محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران  همراه بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.