تلفن همراه

گوشی

October 6, 2016
14:48 پنجشنبه، 15ام مهرماه 1395
کد خبر: 80382

جزئیات استفاده از تلفن های امن توسط مسئولان

چندی پیش خبری به نقل از یکی از سایت های خبری منتشر شد که نوشته بود، مسئولانی همچون نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، طیب نیا وزیر اقتصاد و ربیعی وزیر کار از گوشی های ساخت اپل، رحمانی فضلی وزیر کشور، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه و محمود واعظی وزیر ارتباطات از گوشی های مدل سامسونگ و علی اکبر صالحی از گوشی سونی استفاده می کنند.
 
این در حالی است که بنا به دستورالعمل سازمان پدافند غیرعامل، استفاده از گوشی های هوشمند برای مدیران محدود شده است؛ البته این دستورالعمل به معنای آن نیست که مسئولان دستگاه‌ها از گوشی هوشمند استفاده نکنند، بلکه بر نحوه استفاده گوشی های هوشمند تأکید داشت.
 
با این حال، در روزهای گذشته و با رونمایی از یک نوع سیستم عامل بومی و امن توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور، بار دیگر استفاده مسئولان از تلفن های امن، به صدر اخبار بازگشته است.
 
علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: موضوع تلفن های امن در کمیته دایمی پدافند غیر عامل، تصویب و قرار بر این شد که یک تلفن همراه ایمن ملی ساخته شود.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه طبق مصوبه 105، استفاده از تلفن‌های هوشمند برای مسئولان ممنوع اعلام شده است، اظهار داشت: به دست آوردن اطلاعات تلفن‌های هوشمند مسئولان از جانب دشمن، تهدید امنیتی برای همه ارگان‌هاست.
 
وی گفت: قرار است این تلفن توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شود. با توجه به این که تلفن همراه، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای مسئولان کشور است، این تصمیم گرفته شده و باید ساخته شود، زیرا قرار است با این کار، هیچ یک از مسئولان نظام از تلفن های هوشمند موجود در بازار استفاده نکنند.
 
وی درباره اینکه چه کسانی از این تلفن ها استفاده خواهند کرد و آیا نمایندگان نیز باید این تلفن ها را به دست گیرند، گفت: با توجه به اینکه نمایندگان نیز جزو مسئولان نظام هستند و  گاهی ممکن است که موضوعات بسیار مهمی توسط نمایندگان بررسی شود، باید از این تلفن ها استفاده کنند.
 
وی در پاسخ به اینکه ایمنی باید برای آحاد جامعه باشد و ممکن است هر کسی بخواهد از این تلفن ها بهره برداری کند، گفت: به دلیل اینکه بیشتر اوقات، پرونده ها و اسناد طبقه بندی شده در اختیار مسئولان قرار دارد، بنابراین حساسیت روی این افراد بیشتر خواهد بود؛ ضمن اینکه به نظر می رسد، باید آموزش همگانی نیز به افراد داده شود تا حریم خانواده نیز در امان بماند.
 
وی در ادامه یادآور شد: تلفن همراه در واقع یک دستگاه شنود همراه است که کمپانی های بزرگ جهانی می توانند به سادگی از آن بهره برداری کنند؛ البته شاید بسیاری از شهروندان از این موضوع مطلع نباشند؛ بنابراین، باید یک آموزش همگانی نیز از سوی رسانه ها و بخصوص رسانه ملی در این خصوص به مردم داده شود.
 
این نماینده در پایان یادآور شد: هم اکنون مقدمات این کار آغاز شده و به نظر می رسد، اگر وقفه ای در کار ایجاد نشود تا پایان سال، کار به نتیجه برسد و این دستگاه های جدید در اختیار مسئولان مختلف نظام قرار گیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.