تلفن همراه

گوشی

October 7, 2016
19:55 جمعه، 16ام مهرماه 1395
کد خبر: 80392

اختلال همچنان ادامه دارد!

بیش از ۲۰ سال از ورود موبایل به ایران می‌گذرد و این روزها اپراتورهای تلفن همراه علاوه بر ارائه خدمات پایه به میلیون‌ها مشترک، اینترنت پهن باند نیز می‌دهند. با این وجود همچنان داستان قطع و وصلی‌های مکالمات موبایلی در برخی مناطق و برخی ساعات ادامه دارد.
 
بحث اختلال در آنتن‌دهی و مکالمه برای مشترکان فعال موبایل که تعداد آنها بنا بر آمارهای رسمی به مرز ۸۰ میلیون نفر نزدیک شده، موضوع تازه‌ای نبوده و این قصه سر دراز دارد.
 
در این میان این که مشترکان از کدام اپراتور سرویس می‌گیرند نیز خیلی تفاوت فاحشی نداشته و برای مالکان هر یک از سیم‌کارت‌ها ممکن است به کرات چنین موضوعی مشاهده شود.
 
حال گاهی ممکن است در نقطه‌ای خاص به دلیل قرار گرفتن در نقطه کور یا فاصله زیاد از BTSهای اپراتور چنین اتفاقی رخ دهد اما گاهی هم حجم این اختلالات چنان گسترده می‌شود که شاید دیگر نتوان توجیهی خاص برای آن در نظر گرفت.
 
در مقاطع زمانی مختلف نیز از وزیر ارتباطات گرفته تا نمایندگان مجلس و دیگران گلایه‌های متعددی در این زمینه مطرح کرده‌اند اما با توجه به ارائه خدمات اینترنت پهن باند از سوی اپراتورها گاهی به نظر می‌رسد تمرکز بر کیفیت سرویس‌های پایه کمرنگ‌تر شده است.
 
به هر صورت اکنون با گذشت بیش از دو دهه از ورود موبایل به ایران همچنان اپراتورها در ارائه خدمات مکالمه صوتی به مشترکان خود با کاستی‌هایی همراهند.
 
البته برای کاهش این مشکلات طی سال‌های اخیر از سوی بخش دولتی، اپراتورها موظف به اجرای طرح‌هایی مانند رومینگ ملی و ترابردپذیری شده‌اند تا به واسطه اجرای آنها مشکلات موبایل به‌دستان کمتر شود اما به هرحال این سوال نیز وجود دارد که وقتی یک اپراتور در ارائه سرویس به مشترکان خود با کاستی‌هایی مواجه می‌شود تا چه اندازه می‌توان از آن انتظار ارائه خدمات مناسب به مشترکان اپراتورهای رقیب را داشت؟
 
نکته دیگر اینکه طبق آمارهای رسمی ارائه شده از وضعیت شبکه اپراتورها به نظر می‌رسد باید مشترکان اوضاع نسبتا خوبی را شاهد باشند.
 
طبق آمارهای رسمی ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات تا پایان خرداد ماه سال جاری میزان موفقیت اپراتور اول یا همان شرکت ارتباطات سیار در برقراری مکالمات ۴۶.۱۶ درصد و متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه در شبکه از سوی همراه اول ۹۸.۷۶ درصد بوده است.
 
در اپراتور دوم یا ایرانسل نیز میزان مکالمات موفق ۴۷.۵۱ درصد و متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه در شبکه ۹۸.۶۷ درصد بوده است.
 
همچنین بر اساس آمارهای ارائه شده میزان موفقیت اپراتور سوم یا رایتل در زمینه برقراری موفقیت آمیز مکالمه در شبکه ۹۹.۵۳ درصد، میزان مکالمات موفق حین جابجایی ۹۹.۹۱ درصد و درصد قطع مکالمات قطع شده در شبکه سیار ۰.۴۵ درصد اعلام شده است.
 
اما در ارتباط با این موضوع پیگیری‌های ایسنا برای اعلام نظر اپراتورهای مختلف تلفن همراه درباره این اختلال‌ها بی نتیجه مانده و اپراتورهای غالب تلفن همراه ترجیح دادند توضیحی در این خصوص ندهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.