لبه تکنولوژی

October 10, 2016
9:18 دوشنبه، 19ام مهرماه 1395
کد خبر: 80441

تخت گاز «اپل» در مسیر تولید خودرو

عصر خودرو- منابع آگاه از مدت‌ها قبل اخبار مربوط به طرح محرمانه اپل موسوم به Project Titan را منتشر کردند و توضیح دادند بر اساس این طرح، تولیدکننده گوشی‌های آیفون یکی از هوشمندترین و بهترین خودروهای جهان را روانه بازار می‌کند. اپل برای پیشبرد این طرح گام‌های قابل ملاحظه برداشته و در مراحله اولیه حتی گفته شد مذاکراتی برای خرید شرکت تولیدکننده خودروهای الکترونیکی تِسلا هم صورت گرفته است.
 
ولی این طور که روزنامه فایننشال تایمز نوشت، تصمیم اپل برای حضور در این حوزه بسیار جدی است و در این راستا صحبت‌هایی برای واگذاری گروه شرکت‌های خودروسازی مک‌لارن به میان آمده است.
 
اپل و عرصه خودروسازی
شرکت مک‌لارن در زمینه تولید اتومبیل‌های مسابقه و دست‌ساز شهرت جهانی دارد. ولی این گروه خودروسازی بریتانیایی که طی چندسال گذشته با ضررهای مالی فراوان مواجه شده، خود را بیش از تولیدکننده اتومبیل‌های «فرمول یک» و خودروهای گرانقیمت دست‌ساز معرفی کرده است. برای دهه‌های متوالی مک‌لارن یکی از بزرگترین مراکز ارائه‌دهنده نوآوری در عرصه خودرو معرفی شد و به‌عنوان مثال نخستین بدنه اتومبیل مبتنی بر فیبرهای کربنی در سری «فرمول یک» را این شرکت ساخت یا به‌عنوان مثال، نخستین اتومبیل شهری جهان با بدنه کربنی هم با نام «مک‌لارن F1» به فروش رسید.
 
شرکت مک‌لارن در زمینه تولید اتومبیل‌های مسابقه و دست‌ساز شهرت جهانی دارد. ولی این گروه خودروسازی بریتانیایی که طی چندسال گذشته با ضررهای مالی فراوان مواجه شده، خود را بیش از تولیدکننده اتومبیل‌های «فرمول یک» و خودروهای گرانقیمت دست‌ساز معرفی کرده است. برای دهه‌های متوالی مک‌لارن یکی از بزرگترین مراکز ارائه‌دهنده نوآوری در عرصه خودرو معرفی شد و به‌عنوان مثال نخستین بدنه اتومبیل مبتنی بر فیبرهای کربنی در سری «فرمول یک» را این شرکت ساخت یا به‌عنوان مثال، نخستین اتومبیل شهری جهان با بدنه کربنی هم با نام «مک‌لارن F1» به فروش رسید.
 
از آنجایی که مک‌لارن همواره در عرصه نوآوری حرفی برای گفتن داشته، این مسأله بسیار مورد توجه اپل قرار گرفته است. اگر شرکت اپل تصمیم داشته باشد فعالیت‌های خود را در عرصه خودروسازی مانند گوشی‌های هوشمند پیش ببرد، باید بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در بخش نوآوری متمرکز کند. بر این اساس کمک گرفتن از شرکت بزرگی مانند مک‌لارن بهترین راهی محسوب می‌شود که می‌تواند اپل را در عرصه اتومبیل‌های برقی، خودروهای خودران، سبک، مقاوم و اتومبیل‌های مبتنی بر فیبرهای کربنی پیش ببرد تا در نهایت بهترین محصول به دست مردم برسد.
 
مک‌لارن هم‌اکنون تمامی اتومبیل‌های خود را با شاسی کربنی روانه بازار می‌کند و همین مسأله توجه اپل را به خود جلب کرده است.شرکت مک‌لارن همچنین در زمینه نیروی محرکه الکتریکی تبحر فراوان دارد و در این راستا یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های کاربردی برقی را در خودرو هیبریدی «مک‌لارن P1» روانه بازار کرده است. اتومبیل P1 موتور الکتریکی دارد که نخستین بار در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی FIA Formula E از آن رونمایی شد. این شرکت انگلیسی همچنان به سرمایه‌گذاری‌های خود ادامه می‌دهد تا بهترین خودرو را در عرصه جهانی ارائه کند.
 
فناوری‌های خودروسازی
مرکز «فناوری‌های کاربردی» وابسته به شرکت خودروسازی مک‌لارن سیستم شبیه‌ساز ویژه‌ای را در اختیار دارد که به گفته کارشناسان، پیشرفته‌ترین نوع خود در جهان محسوب می‌شود و برای توسعه اتومبیل‌های شهری و مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم شبیه‌ساز که با فناوری‌های هوشمند سه‌بعدی ترکیب شده است، به شرکت اپل که طرح‌های اصلی خود را مخفیانه پیش‌ می‌برد امکان می‌دهد تا محصول جدید خود را دور از چشم همگان تکمیل کند.
 
با وجود این، مهم‌ترین سودی که واگذاری مذکور برای اپل به همراه دارد، تخصص مک‌لارن در زمینه سیستم‌های یکپارچه و ساخت آن است. این تخصص همان اتفاقی است که باعث می‌شود مدل مفهومی یک محصول به تولید انبوه برسد و شرکت خودروسازی با اطمینان کامل، اتومبیل جدید خود را با شمارگان بالا روانه بازار کند.
 
«جو پالوسکا» از مشاوران ارشد سابق در استارت‌آپ تولیدکننده خودروهای برقی Atieva گفت: «راه‌اندازی شرکتی به نام«اپل»+«مک‌لارن» می‌تواند یکی از بزرگترین تحولات جهانی در عرصه خودروسازی را رقم بزند. این اتفاق به اپل امکان می‌دهد گروه خودروسازی در بهترین سطح جهانی را به زیرمجموعه خود تبدیل کند و صاحب یکی از بهترین برندهای تولیدکننده اتومبیل در جهان شود. با این اتفاق بهترین تخصص در عرصه خودروسازی به صورت یکجا به شرکت اپل منتقل می‌شود و باید توجه داشت « تسلا »همچنان در این زمینه مشکل دارد و تلاش می‌کند با آزمون و خطا، این تخصص را کسب کند.»
 
البته این نکته را باید مورد توجه قرار داد که در شرایط کنونی مک‌لارن بازار پرسودی ندارد و طی چند سال اخیر به موفقیت مالی قابل ملاحظه‌ای دست پیدا نکرده است. این شرکت تصمیمی برای تعویض مدیران ارشد خود اتخاذ نکرده است و تلاش می‌کند تولید محصولات خود را افزایش دهد. همچنین این شرکت سرمایه‌گذاری‌های ویژه در بخش باتری‌ مخصوص خودروهای برقی انجام داده است و مانند شرکت تسلا شبکه گسترده شارژ اتومبیل‌های برقی را در اختیار مشتریان خود می‌گذارد. با این تفاسیر، اگر شرکت مذکور به اپل فروخته شود، بار دیگر می‌تواند به سوددهی برسد.
 
موبایل‌ساز خودروساز
روزنامه گاردین تابستان گذشته نوشته بود اپل آمادگی کامل دارد تا نخستین مدل اولیه از خودروهای خودران خود را آزمایش کند و این محصول در یک کارخانه که در کالیفرنیا واقع شده، به تولید رسیده است. اگرچه به گفته روزنامه نیویورک تایمز این اتفاق هرگز صورت نگرفت، ولی اپل طی چند ماه گذشته تصمیمات خود را برای حضور در بازار خودرو عوض کرد و بر اساس آن ده‌ها مهندس ارشد خودروساز به استخدام اپل درآمدند.
 
روزنامه گاردین تابستان گذشته نوشته بود اپل آمادگی کامل دارد تا نخستین مدل اولیه از خودروهای خودران خود را آزمایش کند و این محصول در یک کارخانه که در کالیفرنیا واقع شده، به تولید رسیده است. اگرچه به گفته روزنامه نیویورک تایمز این اتفاق هرگز صورت نگرفت، ولی اپل طی چند ماه گذشته تصمیمات خود را برای حضور در بازار خودرو عوض کرد و بر اساس آن ده‌ها مهندس ارشد خودروساز به استخدام اپل درآمدند.
 
در این راستا اگر واگذاری مذکور صورت بگیرد یا یک همکاری استراتژیک بین اپل و مک‌لارن آغاز شود، این اتفاق به طرح Project Titan امکان می‌دهد به صورت کاملاً عملیاتی با شرکت‌های بزرگ فعال در این عرصه از جمله گوگل وارد رقابت شود و برنامه‌های کاربردی برای حضور در بازار خودروهای خودران را در اختیار بگیرد.
گفتنی است شرکت فورد در آخرین بیانیه خود اعلام کرده است که در سال 2021 میلادی خودرو کاملاً خودران را وارد بازار می‌کند، تویوتا نیز بتازگی یک میلیارد دلار در یک شرکت توسعه‌دهنده فناوری‌های مرتبط با خودروهای خودران سرمایه‌گذاری کرده است و اوبر که تاکنون خدمات تاکسی‌یاب ارائه می‌کرد، هم‌اکنون نخستین اتومبیل بدون سرنشین خود در خیابان‌های عمومی را آزمایش کرده است و تمامی این موارد نشان می‌دهد رقبای اپل بسیار سرسخت هستند و کاملاً جدی در این زمینه گام برمی‌دارند.
 
خرید مک‌لارن که ارزش تمام دارایی‌های آن حدود 2 میلیارد دلار محاسبه می‌شود، برای اپل که ارزش مجموع دارایی‌های آن از 55 میلیارد دلار هم بیشتر شده است می‌تواند اتفاق بسیار خوبی باشد. در اختیار گرفتن یک شرکت بریتانیایی به اپل کمک می‌کند برای پول‌های خود در خارج از مرزهای امریکا مدیریت بهتری انجام دهد و همچنین بتواند از این طریق مالیات‌های سنگین امریکا را دور بزند.
 
اتومبیل (مک‌لارن P1) هم‌اکنون با قیمت پایه یک میلیون دلار در بازار جهانی فروخته می‌شود و اگر اپل شرکت تولیدکننده آن را تصاحب کند، می‌توان امیدوار بود که در آینده نه چندان دور تولیدکننده گوشی‌های آیفون با شرکت‌هایی مانند نیسان، تویوتا، تِسلا، جنرال موتورز و… وارد رقابت شود.در همین رابطه «مارتین ابِرهارد» یکی از بنیانگذاران شرکت تِسلا در مورد علاقه‌مندی اپل به انجام خرید مذکور گفت: «این یک ترکیب جذاب است. صاحبان رایانه‌های مک بزودی صاحب اتومبیل‌های مک می‌شوند. اپل رایانه‌های مک را تولید می‌کند و مک‌لارن هم اتومبیل‌های مک را عرضه می‌کند.»
 
اوایل سال‌جاری میلادی اپل در یک شرکت تولیدکننده اپلیکیشن‌های چینی به نام «دیدی چوزینگ» حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد و «تیم کوک» اقدام مذکور را به خاطر دلایل استراتژیک فراوان ضروری خواند. این اقدام باعث شد بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کنند که اپل قصد دارد سرویس تاکسی‌یاب لوکس راه‌اندازی کند و خودروسازی را کنار بگذارد.
 
به هر حال، دو شرکت مک‌لارن و اپل در این زمینه هیچ پاسخی ندادند و به نوعی اخبار منتشر شده را تأیید یا تکذیب نکردند تنها مک‌لارن با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما می‌توانیم این مسأله را تأیید کنیم که مک‌لارن هیچ گونه مذاکره‌ای را در مورد سرمایه‌گذاری شرکت اپل انجام نداده است.»به هرحال باید دید این اخبار در آینده چگونه دنبال می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.