اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 16, 2016
7:36 یکشنبه، 25ام مهرماه 1395
کد خبر: 80541

یک بام و دو هوای ارائه اینترنت تشویقی

اختصاص یک یا دو گیگابایت اینترنت تشویقی به افرادی که در سرشماری اینترنتی شرکت کرده‌اند، این روزها به محلی برای بحث تبدیل شده است.
 
با اجرایی شدن فاز اول شبکه ملی اطلاعات اینگونه عنوان شد که در سرشماری نفوس  و مسکن سال ۱۳۹۵ شهروندان می‌توانند به شیوه اینترنتی به ثبت نام و وارد کردن اطلاعات خانوار خود بپردازند.
 
اما برای افزایش انگیزه مردم برای ثبت نام به شیوه اینترنتی این وعده نیز داده شد که به هر یک از افرادی که به از این طریق ثبت‌نام کرده‌اند یک گیگا بایت اینترنت رایگان داده می‌شود.
 
با این وجود طی روزهای اول سرشماری اینترنتی استقبال مردم و به ویژه ساکنان کلانشهرها از این طرح تا حدودی کمرنگ بود و بر همین اساس رئیس مرکز آمار ایران در برخی صحبت‌های خود از واگذاری دو گیگابایت اینترنت تشویقی و دو برابر شدن این حجم خبر داد.
 
البته این اتفاق در شرایطی رخ داد که اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های اینترنتی مختلفی که موظف به انجام این کار شده بودند هنوز حتی واگذاری یک گیگابایت اولیه را هم آغاز نکرده اند.
 
روز گذشته نیز در قالب بازدید وزیر ارتباطات از مرکز آمار بار دیگر این موضوع تکرار شده ومحمود واعظی در پاسخ به این سوال که در نهایت به افرادی که از طریق اینترنتی در سرشماری سال جاری شرکت کرده‌اند یک یا دو گیگا بایت اینترنت رایگان تعلق می‌گیرد، گفت: ابتدا پیشنهاد شد که به هر یک از افرادی که از این طریق در سرشماری شرکت کرده‌اند یک گیگ اینترنت رایگان داده شود که اپراتورها و دستگاه‌های ارائه‌دهنده اینترنت نیز با توجه به آنکه سرشماری طرحی ملی بود از این موضوع استقبال کردند، اما به تازگی رییس مرکز آمار ایران پیشنهادی مبنی بر ارائه‌ی دو گیگ اینترنت رایگان مطرح کرده که در این باره برخی از شرکت‌ها نیز امضاء‌هایی را داده‌اند و ما پیگیری می‌کنیم که شرکت‌هایی که این امضاء‌ها را انجام داده‌اند، دو گیگ مدنظر را در اختیار مشترکان خود قرار دهند.
 
پس از این صبحت وزیر ارتباطات، رییس مرکز آمار از او خواست که پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا در صورت امکان تمام اپراتورها دو گیگ اینترنت رایگان در اختیار افراد قرار دهند که واعظی پیگیری این موضوع را به رگولاتوری واگذار کرد.
 
اما بر اساس آنچه پیش از این اعلام شده از روز شنبه ۲۴ مهرماه ثبت نام کنندگان می‌توانند با وارد کردن کد آماری ۱۲ رقمی که پس از تکمیل اطلاعات سرشماری به آنها تعلق گرفته است و همچنین تعداد اعضای ثبت نام شده خانوار خود، به تارنمای اپراتورهای تلفن همراه وارد شوند.
 
این موضوع در شرایطی از سوی رئیس مرکز آمار اعلام شده که پیگیری بحث از سوی اپراتورها نتیجه متفاوتی را در برداشته و اپراتورها بر این نکته تاکید دارند که هنوز در این خصوص دستورالعملی به آنها ابلاغ نشده است.
 
حال در شرایطی که هنوز واگذاری یک گیگابایت اینترنتی که پیش از این اعلام شده بود به سرانجام نرسیده، از دو برابر شدن این ظرفیت صحبت می‌شود این سوال ایجاد شده که بخش دولتی چگونه می‌تواند اپراتورهای موبایل و اینترنت که همگی از فعالان بخش خصوصی به شمار می‌روند را به چنین اقدامی ملزم یا ترغیب کند؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.