امنیت

فناوری اطلاعات

October 17, 2016
13:25 دوشنبه، 26ام مهرماه 1395
کد خبر: 80596

گواهی امنیت سایت سرشماری در اختیار شرکتی ترکی

اطلاعات مربوط به درگاه سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ نشان می‌دهد که شرکت ترک‌تراست متولی ارائه گواهی امنیت دیجیتال به این پایگاه است.
 
طرح ملی سرشماری نفوس و مسکن از جمله اقدامات عمومی به حساب می‌آید که دولت با توجه به راه‌اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات، اجرای آن را در سطح کلان بر روی شبکه مذکور برده است.
 
اجرای این طرح به شکل اینترنتی (مبتنی بر شبکه) برای اولین بار، با استقبال گسترده‌ای از سوی مردم مواجه شده و به‌گفته وزیر ارتباطات با انجام بیش از 20 درصد سرشماری به‌شکل اینترنتی، رتبه دوم جهانی را برای ایران به ارمغان آورده است.
 
به‌گفته محمود واعظی درصورت مشارکت گسترده‌تر مردم و پشت‌ سر گذاشتن رکورد 35 درصدی، این امکان وجود دارد که نام کشورمان به‌عنوان یک کشور توسعه یافته مطرح شود.
 
وزیر ارتباطات اجرای این طرح را نخستین پروژه ملی جدی بر بستر شبکه ملی اطلاعات عنوان کرده و گفته است که براین اساس از درگاه‌های خارجی آسیبی به این بستر وارد نشده است.
 
اما با این حال برخی شائبه‌ها در ارتباط با امنیت درگاه سرشماری95 با حضور شرکتی ترکی در بخش ارائه گواهینامه دیجیتال SSL وجود دارد.
 
عبارت SSL برگرفته از Secure socket Layer است که توسط Netscape برای انتقال پرونده‌های خصوصی روی اینترنت به‌وجود آمده است.
 
این گواهینامه توسط کلیدی شخصی کار می‌کند تا اطلاعات انتقالی در اینترنت را مخفی نگه دارد و بسیاری سایت‌ها از این پروتکل برای مخفی نگه داشتن اطلاعات محرمانه کاربران خود نظیر اطلاعات کارت بانکی استفاده می‌کنند.
 
به‌عبارت ساده‌تر این گواهینامه‌های دیجیتال ارتباطی مطمئن بین کاربر و سرور ایجاد می‌‌کنند و قابلیت انتقال هر اطلاعاتی را دارند.
 
شرکت‌های بسیاری نظیر تُرک‌تراست، یوروپا، برتینا، کومودو سِکیور، دیجی‌سرت، گلوبال‌ساین، وری‌ساین و… وجود دارند که گواهی‌های آنها برای بالغ بر 99 درصد مرورگرهای معروف و موجود در فضای مجازی شناخته شده است و کسانی که دنبال راهی امن برای ایجاد بستر تعاملی وب‌سایت خود می‌گردند، ناگزیر به استفاده از خدمات این شرکت‌های در تعامل با مرورگرهای بزرگ دنیا هستند.
 
مشتریان پس از خرید SSL از شرکت مورد نظر، دارنده یک گواهی دیجیتال SSL certificate می‌شوند و به این ترتیب کاربران سایت آنها از هویت و اعتبارشان اطمینان حاصل می‌کنند و مشتری نیز می‌تواند خدمات خود را روی بستر HTTPS ارائه نماید.
 
گواهینامه‌های SSL انواعی نظیر DV یا Domain Validated SSL Certificate، نمونه دیگر OV یا Organization Validated SSL Certificate و یکی دیگر از موارد EV یا Extended Validation SSL و… دارند و هر کدام دارای مزیت‌هایی نظیر امن‌سازی سایت‌های کوچک شخصی و شرکتی، قابل نصب روی تمامی دامنه‌های ملی و بین‌المللی، بهترین انتخاب برای جلب اعتماد و امن‌سازی سایت‌های بزرگ فروشگاهی ــ سازمانی ــ بانکی ــ مالی ــ اعتباری (نماد سبزرنگ) هستند.
 
گاهی تفاوت‌هایی در سایز کلید امنیتی و نوع رمزنگاری آنها دیده می‌شود که مشتریان پیش از خرید گواهینامه برای سایت خود باید نسبت به آنها آگاه باشند.
 
با توجه به اینکه تاکنون شرکت ایرانی فعالی در زمینه ارائه گواهینامه‌های SSL به چشم نخورده و اکثر شرکت‌هایی که در کشور اقدام به فروش SSL certificate می‌کنند، در واقع کار نمایندگی فروش گواهینامه‌های شرکت‌های مطرح بین‌المللی را انجام می‌دهند، گواهینامه SSL سایت سرشماری95 را نیز شرکت ترک‌تراست ارائه کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.