اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 21, 2016
18:20 جمعه، 30ام مهرماه 1395
کد خبر: 80682

نت رای؛ پلتفرمی جایگزین مسابقات پیامکی اپراتورها

نت‌رای پلتفرمی است که از تحقیقات بازار و کسب‌وکار به‌صورت رایگان گرفته تا نظرسنجی، پیش‌بینی و انواع مسابقات و جشنواره‌های کتابخوانی و اطلاعات عمومی را می‌توانید از طریق آن به دست آورید و انجام دهید. مدیر و بنیان‌گذار این پروژه،  مهدی  زیودار است؛ ۳۷ ساله و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد اقتصاد با سازوکارهای تأسیس استارت‌آپ و داشتن یک کارآفرینی موفق آشناست. تیم آن‌ها در کارشان از افراد متخصص کمک گرفته‌اند و یک تیم حرفه‌ای را تشکیل داده‌اند.با بنیان‌گذار نت‌رای درباره استارت آپش به گفتگو نشسته‌ایم.
 
 بهتر است از اینجا شروع کنیم که نت‌رای چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟
نت‌رای پلتفرم مسابقات و نظرسنجی آنلاین است که هدف آن تبدیل شدن به پلتفرم برگزاری مسابقات پیامکی اپراتورها و انجام تحقیقات بازار و برگزاری انواع نظرسنجی‌ها، پیش‌بینی‌ها و جشنواره‌های متنوع توسط خود کاربران است. ایده آن از شهریور ۹۳ شکل گرفت اما تولد و لانچ رسمی نت‌رای دقیقا آذرماه ۹۴ است. پروژه نت‌رای پلتفرمی بر پایه یادگیری با رویکرد حل مسئله و بازی‌کاری یا Gamification است. بازی‌کاری به‌معنای استفاده کردن از انگیزاننده‌های طبیعی برای به حرکت درآوردن مخاطبان است. پروژه ما یک محصول دانش‌بنیان و متعلق به شرکت «برکه خلاقیت شریف» است.
 
 ایده آن از کجا آمد؟ آیا الگوی خارجی داشتید؟
ایده ما کاملا اصل و بکر بوده و اگر بخواهیم به‌صورت یکپارچه بگوییم، نت‌رای الگوی خارجی ندارد و براساس آزمون و خطا بود که متولد شد. ما خوشحالیم که نه‌تنها الگوی خارجی نداشتیم، بلکه یک ایده جدید را هم خلق کردیم. نت‌رای هم برای ما تولید سرمایه می‌کند و هم برای افرادی که به netray.ir مراجعه می‌کنند و با ما همکاری دارند.
 
 چه نیازی به تأسیس چنین استارت‌آپ و کسب‌وکاری در ایران دیدید؟ چه‌طور مخاطبان داخلی خود را جذب می‌کنید؟
پایین بودن سرانه مطالعه، توسعه خدمات ارزش افزوده موبایل  و رو به افول بودن مسابقات پیامکی و گران بودن تحقیقات کسب‌وکار از نیازهایی است که برای تأسیس این استارت‌آپ در ایران دیده می‌شود. در جواب چگونگی جذب مخاطبان نیز باید بگویم ما گام‌به‌گام حرکت می‌کنیم و اولین حرکت تبلیغاتی ما نمایشگاه تلکام امسال بود اما علاوه بر آن برنامه‌های تبلیغاتی متنوع و گسترده‌ای را از جمله تبلیغات در برنامه‌های تلویزیونی، ویدئو مارکتینگ و بازاریابی بنری را در نظر داریم که به‌زودی شاهد آن خواهید بود.
 
 نت‌رای با چه سرمایه‌ای شروع شد؟
باید قبول کنیم که تأسیس یک کسب‌وکار تازه، آن هم در ابتدای راه، واقعا هزینه‌بر است و راستش را بخواهید ما طی یک‌و‌نیم سال گذشته، دقیقا ۳۰۰ میلیون تومان خرج کرده‌ایم که ۱۰۰ میلیون تومان این مقدار را از صندوق نوآوری و شکوفایی گرفتیم و ۲۰۰ میلیون تومان بقیه را از سرمایه شخصی تأمین کردیم. علاوه بر این مقدار سرمایه اولیه، بالای یکصد جلسه مکالمه و بالاتر از ۲۰ مجموعه برای جذب سرمایه داشتیم و طی این روند موفق به جذب سرمایه خیلی خوبی در حوزه استارت‌آپی کشور شدیم. رقمی که بعید می‌دانیم استارت‌آپی در ایران باشد که توانسته باشد این مقدار جذب سرمایه کند. موفقیت این عمل را در دو عامل می‌بینیم: اول از همه پتانسیل محصول و دوم وجود تیم کامل که این خود یک عامل مهم در یک استارت‌آپ موفق است.
 
 چه خدمات دیگری را نت‌رای ارائه می‌دهد؟ اصلا همه خدمات آن را بگویید.
ارائه کانال اختصاصی نظرسنجی و مسابقه با اهداف انجام تحقیقات بازار به‌صورت رایگان و با آدرس دلخواه شما. به‌عنوان مثال netray.ir/tci کانال اختصاصی نظرسنجی شرکت مخابرات ایران است که نظرسنجی‌های خود را در این کانال ارائه داده است. لازم است بدانید که هم‌اکنون همه استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند اقدام به انجام تحقیقات بازار و برگزاری نظرسنجی‌ و مسابقات خود در نت‌رای کنند و نتایج آن‌ها بدون حتی یک ریال هزینه در اختیار آن‌ها (و یا عموم مردم) قرار خواهد گرفت. هم‌اکنون در نت‌رای و در یک پرسشنامه مثلا ۱۰ سوالی، ظرف ۱۰ روز در نت‌رای حدود ۲ هزار پاسخ ثبت‌شده خواهد داشت که این خدمت کاملا رایگان و البته استثنایی است.
 
خدمت دوم و اصلی نت‌رای، برگزاری انواع مسابقات و جشنواره‌های اطلاعات عمومی و حتی کتابخوانی و رقابت‌های متنوع کاربران است با جوایز ارزنده و متنوع؛ جالب است بدانید از آذرماه تاکنون، بیش از ۸۰ هزار سوال (مسابقه، نظرسنجی و یا پیش‌بینی) توسط کاربران طراحی و پرسیده شده و هم‌اکنون روزانه بیش از ۱۰۰ هزار پاسخ ثبت‌شده داریم و رفته‌رفته یکی از غنی‌ترین Big Data های تحقیقات بازار در نت‌رای در حال شکل‌گیری است. در اینجا هم جالب است بدانید که با توجه به کاربرمحور بودن این سامانه، روی یک موضوعی که اعلام می‌کنیم برای رقابت (مثلا تاریخچه شهرآورد تهران) کاربران ظرف کمتر از ۱۵ دقیقه بیش از ۲ هزار سوال برای نت‌رای ارسال می‌کنند.   نت‌رای هم‌اکنون در قالب اپلیکیشن اندروید و وب‌سایت قابل‌دسترسی است و به‌زودی شاهد ورژن‌های جدیدتر با خدمات بیشتری برای کاربران و کسب‌وکارها خواهیم بود. در نهایت اینکه امید داریم نت‌رای با فضای سرگرم‌کننده و مبتنی بر بازی‌کاری و یادگیری که طراحی کرده، بتواند پلتفرم جایگزین مسابقات پیامکی اپراتورها باشد.
 
 به نظر می‌آید که برای این پروژه نیازمند تیم بزرگی باشید؛ تیم نت‌رای شامل چه افراد و تخصص‌هایی است؟
تیم نت‌رای دو ویژگی اصلی دارد؛ ما تیم کاملی داریم و  این همه پیش‌نیازها را برای موفقیت یک کسب‌وکار فراهم می‌کند. دوم، وجود افراد باتجربه و با سابقه کار بالاست که مزیت ما محسوب می‌شود. ما ۱۰ نفر هستیم؛ مقداد شکیبا سرپرست تیم فنی، جواد جلوداری مدیر اجرایی، قیوم حامدی‌نیا مسئول UI و UX، بهروز عربزاده توسعه‌دهنده اندروید، مرتضی سرابی امور گرافیکی، مهدی تلخابی امور محتوایی، خانم نادری و مهدی امیدی ادمین، امیر کریمی امور اجرایی و من، مهدی زیودار، بنیان‌گذار و مدیر پروژه هستم.
 
 چه برنامه‌هایی در آینده دارید؟
رسیدن به رکورد مخاطب ۱۰ میلیون نفر در سال پیش‌رو، تبدیل شدن به بزرگ‌ترین سامانه نظرسنجی و مسابقات آنلاین ایران، تبلیغات و ترویج هرچه بیشتر و گسترده‌تر نت‌رای و رسیدن به این نقطه که هر کسی که بخواهد برگزارکننده هرگونه نظرسنجی، پیش‌بینی، مسابقه یا جشنواره‌های یادگیری باشد، اولین مکانی که به ذهنش خطور کند، ما باشیم.
 
 در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارید؟
در حال حاضر به محصول یا پروتوتایپ‌مان رسیده‌ایم و در مرحله پایداری کسب‌وکار قرار داریم و امید داریم با تبلیغاتی که انجام می‌دهیم و همین‌طور ایده خوب و تیم قوی که داریم، خیلی زود پیشرفت کنیم.
 
 برای جوانانی که در اندیشه راه‌اندازی یک کسب‌وکار نو و استارت‌آپی هستند، کمی از مشکلاتی که تا به حال با آن‌ها مواجه بوده‌اید، بگویید؛ چه سدهایی را پشت سر گذاشتید تا نت‌رای را به اینجا رساندید؟
معضل تأمین منابع مالی از عمده‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلاتی است که نه‌تنها ما، بلکه استارت‌آپ‌های دیگر نیز با آن روبه‌رو هستند که ما این مشکل را به‌عنوان بیشترین جذب سرمایه حوزه استارت‌آپی کشور پشت سر گذاشتیم. مشکل دوم ما دشواری جا انداختن یک سامانه جدید بود که الگوی خارجی ندارد. تنها راه‌حل این معضل، واقعا صبر و مقاومت است؛ چه بسیار بودند افرادی که به ما می‌گفتند: «از آذرماه تا الان ۳۰ هزار نفر مخاطب دارید!» اما ما با صبر و برنامه‌ریزی بود که این را حل کردیم و به راه‌مان ادامه دادیم.
 
 چه توصیه یا توصیه‌هایی به آن دسته از جوانان پرانرژی و پرتلاشی که انگیزه تأسیس یک کسب‌وکار نو را دارند، می‌کنید؟
اول از همه باید بدانند که راه‌اندازی یک استارت‌آپ، خیلی ساده است اما به موفقیت رساندن آن واقعا دشوار است. داشتن منابع انسانی و تیم متخصص، داشتن هدف، برنامه‌ریزی و مدیریت از عوامل مهم یک استارت‌آپ موفق است و در یک کلام، بی‌گدار به آب نزنند و چه‌بسا حتی وقت و فرصت برای تأسیس یک استارت‌آپ زیاد است و الزامی ندارد که استارت‌آپی را تأسیس کنند که چند ماه بعد شکست بخورد؛ بنابراین نباید در این کار عجولانه رفتار کنند.
 
 و سوال آخر اینکه، نت رای حمایت و توجه چه کسانی را در این راه جلب کرده است؟
مجید دهبیدی‌پور رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، مونا ناصری مدیر شتاب‌دهنده دانشگاه صنعتی شریف، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم و فناوری و در نهایت ناصر قدیرکاشانی همگی این اشخاص کسانی بوده‌اند که ما را یاری و حمایت کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.