اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 24, 2016
12:04 دوشنبه، 3ام آبانماه 1395
کد خبر: 80755

وزیر ارتباطات خبر داد: طراحی رباتی برای فیلتر خودکار سایتهای مستهجن

وزیر ارتباطات از طراحی رباتی در شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد که به واسطه بهره گیری از آن امکان فیلتر خودکار سایتهای مستهجن فراهم شده و روزانه تعداد زیادی از این سایتها پالایش می‌شوند.
 
محمود واعظی ظهر امروز در حاشیه همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پاسخگویی به برخی سئوالات پرداخت.
 
وزیر ارتباطات از طراحی رباتی در شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد که به واسطه بهره گیری از آن امکان فیلتر خودکار سایتهای مستهجن فراهم شده و روزانه تعداد زیادی از این سایتها پالایش میشوند.
 
وی در ارتباط با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند و تاثیر آن در کاهش میزان سایتهای فیلتر شده هم اظهار نظر کرد و گفت: در خصوص سایت‌هایی که بخشی از مطالب آنها غیرمناسب است نیز با اجرای فاز اول فیلترینگ هوشمند شرایطی دنبال شد که این سایت‌ها به‌طور کامل از دسترس خارج نشده و تنها محتوای نامناسب آنها حذف شود.
 
وزیر ارتباطات در عین حال به اجرای ازمایشی فیلترینگ هوشمند در یکی از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در ابتدای کار حدود پنج درصد مطالب این شبکه حالت نامناسب داشت که اکنون با پایان فاز اول این رقم به کمتر از یک درصد رسیده است، البته همچنان این رقم زیاد است و باید تلاش کنیم رقم تخلفات این حوزه به صفر برسد.
 
واعظی با یادآوری این‌که در حال حاضر فاز دو فیلترینگ هوشمند در مراحل پایانی قرار دارد، اظهار کرد: در فاز سوم اجرای این طرح نیز با توجه به بحث احراز هویت کاربران این امکان وجود دارد که دسترسی به یک سایت و شبکه برای فردی مانند یک پزشک میسر و برای دیگران غیرممکن شود.
 
داستان پول‌هایی که مخابرات گرفت
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تفسیر این دوره قبض‌های تلفن پرداخت و با تاکید بر این‌که لازم است مبلغ ۱۰ هزار تومانی که به اشتباه از سوی مخابرات دریافت شده به مشترکان بازگردد، ادامه داد: نکته دیگری که در خصوص قبض‌های تلفن ثابت وجود دارد آنکه براساس مصوبات لازم است در برخی نقاط تا ۲۰۰ دقیقه و در نقاط شهری تا ۳۳۰ دقیقه هزینه مکالمه برای نگهداری خط‌های تلفن دریافت شود.
 
وزیر ارتباطات بیان کرد: این رقم برای تلفن‌های در نظر گرفته شده که کارکردی در طول ماه ندارند، اما براساس تفسیر شرکت مخابرات شاهد بودیم که گاه برای افرادی که مکالمه داشتند نیز این رقم اعمال شده است که تاکید داریم نباید این هزینه به شکل جداگانه در نظر گرفته شود.
 
واعظی همچنین به بحث انتقال خطوط تلفن اشاره کرد و گفت: در گذشته برای انتقال خط‌های تلفن مشترکان می‌توانستند با پرداخت هزینه مربوطه جابه‌جایی را انجام دهند، اما اکنون شنیده‌ایم که شرکت مخابرات این‌گونه عنوان می‌کنند که باید مشترک خط خود را پس داده و بار دیگر یک خط جدید خریداری کند که در خصوص این موارد به سازمان تنظیم مقررات تذکرات لازم را داده‌ایم تا حتما این موضوعات پیگیری شود تا به مردم اجحاف صورت نگیرد.
 
امیدواریم داستان آپارات به شورای عالی فضای مجازی نرسد
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در خصوص شکایت سازمان صداوسیما از برخی پخش کنندگان محتوای ویدئویی و مشکلاتی که برای این مجموعه‌ها ایجاد شده، ادامه داد: در این زمینه تاکنون مذاکراتی صورت گرفته و من نیز در حاشیه دولت صحبتی با آقای علی عسکری خواهم داشت، چرا که لازم است همه ما با تولیدکنندگان محتوای داخلی مهربان‌تر باشیم.
 
وزیر ارتباطات اظهار کرد: زمانی که صحبت از شبکه ملی اطلاعات می‌شود معنی آن، این است که مردم باید به تولیدکنندگان داخلی اعتماد کنند ولی نیز مسائل پیش آمده بحث‌هایی درون‌خانوادگی است که امیدواریم با مذاکرات برطرف شود. اگر این موضوعات حل نشود پیگیری آنها در شورای عالی فضای مجازی دنبال خواهد شد که امیدواریم کار به آنجا نرسد.
 
اجرای رجیستری چه شد؟
واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره‌ی اجرای طرح رجیستری نیز توضیح داد: باید توجه داشت در خصوص واردات کالاهای قاچاق لازم است اقدامات مربوطه از سوی گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت و تجارت صورت بگیرد.
 
وی در عین حال به عضویت وزارت ارتباطات در کمیته‌ای متشکل از گمرک، وزارت صنعت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا یاد کرد و ادامه داد: براساس بررسی‌هایی که در این کمیته صورت گرفته، چارچوب‌هایی را مشخص کرده‌ایم که براساس آن قرار است هر سه اپراتور تلفن همراه کار در این حوزه را شروع کند. البته این کار در گذشته شروع شد، اما پس از مقطعی با مشکلاتی مواجه شد و حال قرار است این مشکلات برطرف شود.
 
وزیر ارتباطات در عین حال تاکید کرد: اکنون نمی‌توانیم برای اجرای این طرح زمانی اعلام کنیم، چرا که براساس بررسی‌هایی که در دولت نیز صورت گرفته به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که اکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون گوشی تلفن همراه در دست مردم قرار دارد که اگر در این زمینه تصمیم سنجیده‌ای گرفته نشود مردم دچار مشکلات متعددی خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.