تلفن همراه

گوشی

November 7, 2016
10:47 دوشنبه، 17ام آبانماه 1395
کد خبر: 81016

تحقق سلامت و اصالت گوشی موبایل با رجیستری

تاریخچه طرح رجیستری از سال ۸۶-۸۵ آغاز شد اما آن طرح در همان اوایل به دلایل فنی و مشکلات بین سازمانی با شکست روبرو شد.
 
سال‌ها بعد ضرورت وجود اهداف طرحی برای مقابله با گوشی قاچاق کاملاً در کشور حس شد بنابراین طرحی جامع و دقیق طراحی و جهت اجرا به شبکه اپراتوری ابلاغ شد، اما این طرح همان طرح 10 سال پیش نیست.
 
طرح جدید ثبت گوشی تلفن همراه ( رجیستری) طرحی با ابعاد مختلف با رعایت حقوق مصرف‌کننده است که در آن تمامی جوانب مقابله با گوشی قاچاق (ورود غیررسمی) در نظر گرفته‌شده است، این پروژه از اواسط سال 95 با ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور رسماً ، فاز آزمایش خود را آغاز کرد و بعدازآنکه، اپراتورها توانستند زیرساخت‌های خود را با برنامه‌ها و دستورالعمل‌های این پروژه سازگار نمایند، نوبت به آزمودن چند گوشی آزمایشی رسید تا زیروبم‌های این طرح، روی گوشی‌های فعال شبکه اپراتوری به دست آید.
این مرحله نیز با موفقیت طی شد و تمام تلفن‌های همراه به‌تدریج تا پایان سال به این طرح می‌پیوندند.نکته قابل‌ذکر اینجاست که این پیوستن برای مردم بدون هزینه خواهد بود.
 
یکی از مهم‌ترین برنامه های طرح رجیستری نظارت سلامت و اصالت گوشی تلفن همراه است، به این صورت که هر گوشی که از مبادی غیررسمی و یا به عبارتی با طی نکردن مراحل قانونی نظیر تست سلامت به داخل کشور وارد شود، از شبکه موبایل خدمات نمی‌گیرد و این گوشی فقط یک وسیله بلااستفاده خواهد بود و نمی‌توان با آن تماس برقرار کرد.
 
در حقیقت تا پایان امسال نگران نباشید که گوشی شما رجیستر خواهد شد یا خیر و در کمال آرامش هر گوشی را بخرید یا بفروشید که البته پیشنهاد می‌شود حتماً هنگام خرید از گوشی‌های گارانتی دار استفاده و هنگام پرداخت وجه فاکتور مهر دار همراه با درج IMEI دریافت نمایید. به شایعات موجود هم توجه نکنید و بابت رجیستر کردن گوشی خود به هیچ شخصی، هزینه‌ای پرداخت نکنید چراکه طرح رجیستری برای مردم رایگان است.
 
بنابراین از پایان امسال و شروع رسمی طرح رجیستری باید در هنگام خرید موبایل، بعد از انتخاب نهایی گوشی موردنظر و قبل از پرداخت وجه ، سیم‌کارت خود را درگوشی قرار داده و کد اصالت داخل جعبه گوشی را برای شبکه اپراتوری ارسال نمایید، اگر شبکه برای شما پیامک تائید معتبر بودن گوشی ارسال نمود، آن گوشی را خریداری نمایید و دیگر مطمئن باشید از خدمات شبکه موبایل ایران خدمات می گیرید، در غیر این صورت گوشی را خریداری نکنید، چراکه هم این گوشی قاچاق است و هم در شبکه موبایل آنتن نمی گیرد و عملاً همان‌طور که قبلاً گفتیم شما فقط یک وسیله بلااستفاده خواهید داشت.
 
اما گفتن چند مورد دیگر  نیز خالی از لطف نخواهد بود، گوشی‌های در دست مردم و گوشی‌های موجود در بازار تا قبل از پایان سال رجیستر می‌شوند ولی بعدازآن باید برای ثبت گوشی تلفن، تعرفه پرداخت کنید که آن‌هم با مراجعه به گمرکات و دفاتر پیشخوان امکان‌پذیر خواهد بود، و قطعاً به هیچ فروشنده و فرد دیگری جهت این رجیستر ساری هزینه‌ای پرداخت نکنید.
 
نکته بعدی اینجاست که چرا این ادعا می‌شود که این طرح به نفع مصرف‌کننده خواهد بود، دلیل روشن است، این طرح در حقیقت تمام گوشی‌های وارداتی به کشور را هنگام ورود ازنظر سلامت و اصالت چک می‌کند و شبکه اپراتور ثبت می‌نماید تا بعدازاین شما مطمئن باشید از چه گوشی با چه امکاناتی و چه خدمات پس از فروشی بهره می‌برید.
 
در حقیقت دیگر نگران نیستید گوشی در دستانتان باشد که SAR بیش‌ازحد استاندارد دارد و امکان دارد با تشعشعات خود سلامت خود را به خطر بی اندازد و قطعاً اگر روزی نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کرد بدانید دقیقاً چه شخص یا دفتری پاسخگوست و همچنین به‌راحتی می‌توانید گوشی خود را غیرفعال نمایید تا در صورت سرقت برای هیچ شخصی قابل‌استفاده نباشد و امکانات فروان دیگری که در هر فاز اجرای طرح رجیستری به آن اضافه خواهند شد، که همه این‌ها به نفع مصرف‌کننده¬ است و سودجویان دیگر راه سوءاستفاده از مشتری نخواهند داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.