رسانه‌های اجتماعی

November 7, 2016
19:39 دوشنبه، 17ام آبانماه 1395
کد خبر: 81019

شکرخواه: سوشال نتورک اصلا رسانه نیستند/ نمکدوست: تلگرام شبکه نیست

در خلال برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات کارگاهی با زیر ذره بین بردن سوشال نتورک(شبکه اجتماعی) و سوشال مدیاها(رسانه اجتماعی)، خط مرزی بین روزنامه نگاری و وب نگاری کشید.
 
در خلال چهارمین روز از برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، کارگاهی با عنوان "مطبوعات و شبکه های اجتماعی، فرصت یا تهدید" با حضور یونس شکرخواه و حسن نمکدوست از جمله روزنامه نگاران پیشکسوت و صاحب نظران حوزه روزنامه نگاری آنلاین برگزار شد.
 
حسن نمکدوست در این کارگاه که مورد استقبال حاضران در نمایشگاه قرار گرفت با بیان اینکه ظهور هر فناوری به کمک روزنامه نگاری است، اظهار کرد: روزنامه نگاری مدافع بروز و ظهور فناوری هاست و پاسکاری بین این دو از زمان پدیدار شدن وب2 بیشتر مشهود است.
 
وی ادامه داد: اکنون در دوران چند رسانه ای به سر می بریم و وب2 باعث شده تا روزنامه نگاران صحیح تر، عمیق تر و سریع تر به موضوعات بپردازند.
 
*تفاوت میان سوشال مدیا و سوشال نتورک*
 
او درباره مفهوم سوشال مدیا (Social media) و سوشال نتورک (Social network) افزود: در ارتباط با این دو مقوله باید اینطور بگویم که تلگرام شبکه نیست و کافی است نام آن را در وب سرچ کنید تا متوجه شوید که یک مسنجر است.
 
نمکدوست با بیان اینکه تلگرام یک گروه بسته است، ابراز کرد: این برنامه شبکه اجتماعی نیست زیرا در شبکه های اجتماعی پروفایلتان را می سازید و بعد ارتباطات شما باز تعریف می شود.
 
وی ادامه داد: سوشال نتورک باز است و براساس رفتار کاربران تعریف می شود; به این صورت که به فرض با دنبال کردن یک مخاطب در شبکه اجتماعی اینستاگرام، افراد دیگری به شما پیشنهاد می شوند که ممکن است تمایل به فالو کردن آنها داشته باشید اما تلگرام اینگونه نیست پس نمی توانیم به آن شبکه اجتماعی بگوییم.
 
او همچنین با تکیه بر ادله ای که گفته می شود اینترنت یک اختراع نظامی بوده است، گفت: اما ظاهرا خدا خواست تا این اختراع نظامی با انسانی که خواهان فروریختن مرزهای تحمیلی اندیشه ای و فیزیکی بود، تلاقی پیدا کند.
 
*کسانیکه در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند، مانند روزنامه نگاران حرفه ای نیستند*
 
وی تصریح کرد: اما با توسعه اینترنت و رشد بسترهای ارتباطی پیرامون آن، قرار نیست کسانیکه در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند مانند ما روزنامه نگاران حرفه ای باشند.
 
نمکدوست ابراز کرد: به نظر من چالش اصلی که اکنون باید مطرح و بررسی کنیم این است که آیا در عرصه حرفه ای گری، اخلاق حرفه ای را هم رعایت می کنیم؟
 
*شکرخواه: روزنامه نگاری به سوشال مدیا نباخته است*
 
در ادامه این کارگاه، یونس شکرخواه درباره تأثیر سوشال مدیاها بر اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری گفت: به هیچ عنوان روزنامه نگاری بازی را به سوشال مدیا نباخته است و نخواهد باخت.
 
وی با تأکید بر اینکه روزنامه نگاری در برابر رسانه های نوین اقدام به اختراع و نوآوری کرده است، اظهار کرد: مرزهای روزنامه نگاری با آمدن رسانه های اجتماعی فراتر رفته است.
 
*سوشال مدیا اصلا رسانه نیست*
 
او افزود: برخلاف تمامی اظهارنظرات، سوشال نتورک اصلا مدیا نیست و فرمت است. فیس بوک یک فرمت است و هیچگاه خود را یک سوشال مدیا مطرح نمی کند.
 
شکرخواه درباره روش تفکیک بین دو مقوله سوشال مدیا و سوشال نتورک گفت: برای تشخیص راه تفکیک باید بدانید که در سوشال نتورک و فرمت ها اگر کاربری عضویت پیدا کرده و فعالیت حرفه ای کند، نمی تواند تولیدات خود را به شبکه های دیگر ببرد مثلا یک کاربر فیس بوک نمی تواند فعالیت های خود را به توییتر منتقل کند.
 
وی با تأکید بر اینکه بحث ما با سوشال مدیاهاست، ابراز کرد: اداره بیمه در ایران می تواند سوشال مدیای خود و جریان یکطرفه ای از محتوارسانی را ایجاد کند.
 
*تحریریه رسانه های دنیا استخر سوشال مدیا زدند*
 
او ادامه داد: ما در دنیای مدیا، حرفه ای هستیم و اینگونه نیست که روزنامه نگاران صبح برای یک روزنامه و عصر برای روزنامه ای دیگر کار کنند اما این در سوشال مدیاها ممکن است وجود نداشته باشد کما اینکه تحریریه های جهان نیز امروزه دو قسمتی شده و بخش هایی با عنوان استخر صدا، تصویر و سوشال مدیا برای خود ایجاد کرده اند.
 
شکرخواه صراحتا عنوان کرد که هیچ تکنیکی را سوشال مدیا به روزنامه نگار یاد نداده بلکه روزنامه نگار سوشال مدیا را پرورش داده است.
 
وی افزود: برای اثبات این ادعا باید گفت که ممکن است یک سوشال مدیا با رخدادی به صورت اتفاقی مواجه شود و اقدام به انتظار عکس یا چند خط خبر کند اما دیگر نمی داند که چطور رخداد را تعقیب و با آن برخورد کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.