سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 19, 2016
15:46 شنبه، 29ام آبانماه 1395
کد خبر: 81224

تراشه های جدید برای محصولات عصر هوش مصنوعی ساخته شد

همزمان با از راه رسیدن محصولات جدید الکترونیک که از فناوری هوش مصنوعی بهره مند هستند، شرکت های سخت افزاری نیز تلاش می کنند تراشه های متناسب با محصولات مذکور را طراحی و عرضه کنند.
 
گوگل و مایکروسافت از جمله شرکت های هستند که ماشین های دارای هوش مصنوعی پیشرفته ای را عرضه کرده اند که حتی می توانند بدون نیاز به یادگیری و آموزش صحبت های انسان ها را درک کرده و با آنها گفتگو کنند.
 
یکی از پیش شرط های ارتقای این نوع محصولات استفاده از سخت افزارهای متفاوت و قدرتمند وبه خصوص تراشه های رایانه ای تازه ای است که از توان بالاتری برای پردازش و تحلیل داده ها برخوردار باشند.
 
ماشین های عصر هوش مصنوعی هم از الگوریتم های خاص و هم از پردازنده های ویژه ای استفاده می کنند که نه تنها روند خودآموزی را در دنیای هوش مصنوعی تسریع می کنند، بلکه می توانند آموزش های خود را بدون نیاز به انسان اجرایی کنند.
 
گوگل و آی بی ام از جمله شرکت هایی هستند که در تلاش برای تولید چنین پردازنده هایی هستند و حالا اینتل بزرگترین شرکت سازنده تراشه در جهان نیز به جمع این شرکت ها پیوسته است.
 
این شرکت روز گذشته پردازنده هوش مصنوعی جدیدی به نام نروانا عرضه کرد که قرار است آزمایش عملی آن از نیمه سال ۲۰۱۷ آغاز شود.  در صورت موفق بودن این آزمایش ها عرضه Nervana به بازار از اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز می شود.
 
هم اکنون بخش عمده بازار تراشه های هوش مصنوعی در کنترل شرکت nVidia است و اینتل می خواهد با عقب زدن nVidia این بازار را هم از آن خود کند. فناوری جدید مورد استفاده در این تراشه حاصل خرید یک شرکت نوپا به نام نروانا توسط اینتل در ابتدای سال ۲۰۱۶ است.
 
 در حالی که تراشه TPU گوگل تنها قرار است در مراکز داده خود این شرکت مورد استفاده قرار بگیرد و تراشه True North آی بی ام هنوز به بازار نیامده، اینتل می گوید تراشه نروانا می تواند در انجام دو وظیفه مهم به سیستم های هوش مصنوعی کمک کند.
 
این دو وظیفه عبارتند از خودآموزی وظایف محول شده و سپس اجرای آنها در قالب برنامه های مختلف. این در حالی است که تراشه های فعلی از توان اجرای بهینه هر دو وظیفه مذکور به طور همزمان برخوردار نیستند.
 
اینتل می گوید تراشه نروانا هم در رایانه های شخصی و هم در مراکز داده قابل استفاده خواهد بود و برای ارتقای نسل جدید اینترنت یا همان اینترنت اشیا هم به کار گرفته خواهد شد. قرار است بعد از آزمایش عملیاتی این تراشه اطلاعات بیشتری در مورد توانمندی های آن منتشر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.