اپراتورها

تلفن همراه

November 22, 2016
13:12 سه شنبه، 2ام آذرماه 1395
کد خبر: 81251

اطلاعات بسته‌های اینترنتی اپراتورها شفاف نیست

بی‌اطلاعی مشترکان از روند مصرف بسته‌های اینترنتی تخلف است…
 
اغلب مشترکان اپراتورها نسبت به کیفیت و کمیت و هزینه خدمات اینترنت تلفن همراه، گلایه دارند و عنوان می‌کنند سرعت اینترنت حداقل در برخی مناطق کشور پایین است و در واقع از کیفیت یکسانی در طول یک بازه زمانی برخوردار نیست.
 
 عمده کاربران اینترنت تلفن همراه نمی‌دانند کیفیت و کمیت بسته اینترنتی خریداری شده به واقع همان چیزی است که از طرف اپراتور اعلام شده است یا خیر. کمیت و کیفیت بسته‌های اینترنت تلفن همراه همچنان دارای منتقدان سرسختی است، با این حال تا‌کنون نه اپراتورها و نه سازمان تنظیم مقررات رادیویی وزارت ارتباطات توضیح قانع‌کننده‌ای به مردم نداده‌اند و انگشت‌شمار بودن اپراتورهای تلفن همراه در کشور موجب شده شاهد عدم رقابت و انحصار در این حوزه باشیم. 
 
 اینترنت تلفن همراه در برخی از مواقع با نوسان کیفیت مواجه می‌شود و وقتی این اعتراض به اپراتورها انعکاس داده می‌شود اپراتور مدعی می‌شود که احتمالاً در مکانی بوده‌اید که آن مکان نقطه کور است یا آنتن نداشته‌اید، حال باید عنوان داشت که اپراتورها سالانه به دلیل کم‌فروشی و استفاده نکردن مردم ازحجم بسته‌های اینترنت به هر دلیلی چقدر سود کسب می‌کنند.
 
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم رسیدگی به شکایات مشترکان تلفن همراه گفت: جواب شفافی در توضیح نحوه محاسبه مصرف بسته‌های اینترنت خریداری شده از شرکت‌های اپراتور تلفن همراه به مشتریان داده نمی‌شود.  رحیم زارع درخصوص وضعیت خدمات اینترنت در کشور، گفت: با وجود اینکه در سال‌های گذشته پیشرفت‌هایی در زمینه ارائه خدمات اینترنت و موبایل بوده است، اما باید پذیرفت در این حوزه مشکلات وجود دارد.  
 
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: یکی از شکایت‌های مردم درخصوص زود تمام شدن حجم بسته‌های اینترنتی خریداری شده برای تلفن همراه است و عنوان می‌کنند جواب شفافی در توضیح نحوه محاسبه مصرف بسته‌های اینترنت خریداری شده از اپراتورها به مشتریان داده نمی‌شود؛ در حالی که  باید اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه پاسخگو باشند. 
 
 وی ادامه داد: با توجه به افزایش نیازهای ارتباطی مردم، باید بیشتر به تسهیل ارتباطات توجه شود و دراین راستا تعرفه‌های اینترنت معقول باشد و ضرورت دارد نظارت‌ها در این زمینه مؤثر و شفاف‌تر شود.  
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید به شکایت‌های مردمی درخصوص کیفیت و قیمت خدمات اینترنتی رسیدگی کند.  تعداد شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنت و تلفن همراه محدود است و در نتیجه رقابت مطلوبی برای ارائه خدمات مطلوب و با قیمت مناسب در زمینه خدمات اینترنتی وجود ندارد.  
 
جلوگیری از تبلیغات مبهم
 
رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع مجلس  هم گفت:باید دستور العمل مشخص و یکپارچه‌ای برای اطلاع‌رسانی دقیق درباره نحوه محاسبه و پایان بسته‌های اینترنتی تدوین شود.  
 
رمضانعلی سبحانی‌فر درگفت وگو با خانه ملت، درخصوص وضعیت خدمات اینترنت در کشور، گفت: در نشست با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع گلایه مردم از اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی مطرح و اظهار شد که به عنوان مثال مردم با تبلیغات اپراتورها بسته‌های ماهانه خریداری می‌کنند، اما این بسته‌ها ظرف مدت 10 تا 15 روز به اتمام می‌رسد، لذا مردم خواستار شفاف‌سازی در خصوص چگونگی محاسبه بسته‌های اینترنتی هستند.  
 
وی با بیان اینکه در این نشست بر شفاف‌سازی چگونگی محاسبه بسته‌های اینترنتی و جلوگیری از تبلیغات دو پهلو تأکید شد، افزود: وزیر ارتباطات اظهار کرد این بسته به هر میزانی که خریداری شده باشد، به عنوان مثال 10 هزارتومان تنها برای یک ماه اعتبار دارد و پس از آن اگر مورد استفاده قرار نگیرد، مهلت استفاده از آن به پایان می‌رسد و پیش از پایان مهلت زمانی اگر حجم موردنظر اتمام یابد، مشترکان برای استفاده باید مجدداً نسبت به شارژ آن اقدام کنند. 
 
اپراتورها باید پیش از پایان بسته‌های اینترنتی، اطلاع‌رسانی کنند
 
سبحانی‌فر با تأکید بر تبلیغات شفاف و جلوگیری از تبلیغات دوپهلوی اپراتورها ادامه داد: مردم باید از میزان محاسبه و نرخ بسته‌های اینترنتی و حجم آن اطلاع و آگاهی داشته باشند و وظیفه اپراتورها اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف به مردم است، تا مردم براساس آگاهی کامل از حجم و هزینه‌ها بسته مدنظر خویش را انتخاب کنند. 
 
وی از عدم اطلاع‌رسانی برخی اپراتورها برای پایان حجم بسته‌های اینترنتی انتقاد کرد و یادآور شد: عدم اطلاع‌رسانی در این زمینه تخلف بوده و اپراتورها باید پیش از پایان بسته‌های اینترنتی به آنها اطلاع‌رسانی کرده و به نحوی نسبت به اصلاح روند اقدام کنند.   
 
رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید دستورالعمل مشخص و یکپارچه‌ای برای اطلاع‌رسانی دقیق درباره نحوه محاسبه و پایان بسته‌ها تدوین شود، تصریح کرد: مردم باید به نحوی از میزان حجم و پایان بسته‌های اینترنتی خود مطلع شوند، تا پس از آن با میل خود از حجم آزاد استفاده کرده یا مجدداً بسته‌های اینترنتی را خریداری کنند، اما بی‌اطلاعی مشترکان یک تخلف آشکار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.