اپراتورها

تلفن همراه

November 30, 2016
17:29 چهارشنبه، 10ام آذرماه 1395
کد خبر: 81394

سرنوشت رومینگ ملی بعد از ۲ سال اجرا/کارنامه اپراتورهای سیار

رومینگ ملی ارتباطات که درصدد استفاده اپراتورهای موبایل از زیرساختی مشترک بود و اجازه پذیرش مشترکان اپراتورها در یکدیگر را می‌داد، بعد از اجرای دو ساله در چه وضعیتی قرار دارد؟
 
8c7dcc763c6c68803f3e7ec1131f1ce2.jpg
طرح سراسری رومینگ ملی دو سال گذشته با هدف استفاده متقابل از شبکه‌های تلفن همراه در قالب دو فاز اجرایی شد تا مشکلاتی نظیر عدم آنتن‌دهی را حل کند.
 
بهره‌برداری از این طرح موجب شد تا اپراتورها خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان دیگر اپراتورها در شرایطی که آنتن‌دهی ضعیفی دارند، قرار دهند. به عبارت دیگر اگر یک اپراتور در نقطه‌ای دارای آنتن بود که دیگران از آن بی‌بهره بودند باید امکان برقراری ارتباط برای مشترکان دیگر اپراتورها را نیز فراهم می‌کرد.
 
رومینگ ملی موجب شد تا اپراتورهای جدید نظیر رایتل بتوانند با استفاده از امکانات اپراتورهای دیگر، سریعتر وارد بازار ارائه خدمات شوند و شعارهایی نظیر پوشش از خزر تا خلیج فارس را برگزینند.
 
مقررات اصول حاکم بر ارایه خدمات رومینگ ملی در مصوبه 131 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دیده شده و براساس آن هر یک از اپراتورهای غالب مبتنی بر درخواست اپراتورهای غیرغالب موظف هستند رومینگ ملی را برای هر اپراتور تلفن همراه دارای پروانه، طبق موافقتنامه‌ای که مبتنی بر مذاکرات فنی و تجاری است، ارایه کنند.
 
اپراتور غالب به اپراتوری گفته می‌شود که حداقل 25 درصد سهم بازار تلفن همراه کشور را در اختیار داشته باشد. 
 
دولت برای ایجاد انگیزش در اپراتورهای میزبان جهت برقراری رومینگ بین اپراتوری، آنها را از پرداخت حق‌السهم دولت از محل درآمدهای رومینگ ملی معاف کرد.
 
همانطور که از مفهوم این طرح ملی بر می‌آید، اپراتوری که بیشترین پوشش‌دهی ارتباطی را داشته باشد به نوعی متضرر خواهد بود زیرا باید ظرفیت خود را که یکی از شاخص‌های برتری آن به حساب می‌آید در اختیار دیگران قرار دهد.
 
در طرف مقابل، اپراتوری که کمترین میزان پوشش‌دهی را دارد بیشترین نفع را می‌برد زیرا به یکباره صاحب پوشش در نقاطی می‌شود که تا دیروز فکر آن را هم نمی‌کرده است.
 
با توجه به اینکه از خرداد ماه سال 93 فاز نخست طرح رومینگ ملی به اجرا درآمد و رفته رفته به فاز دوم (رومینگ اپراتورهای غالب با یکدیگر) رسید؛ بنا را بر این می‌گذاریم که اجرای این طرح با رفع تمامی موانع و ایرادات از سال 93 به بعد اجرایی شد و با این فرض به مقایسه شاخص‌های ارتباطی اپراتورها طبق گزارش رسمی وزارت ارتباطات می‌پردازیم.
 
جدول زیر مقایسه وضعیت اپراتورهای ارتباطی با یکدیگر بعد از اجرای طرح رومینگ ملی تا شهریور سال جاری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.