باندپهن

باندپهن ثابت

December 2, 2016
15:21 جمعه، 12ام آذرماه 1395
کد خبر: 81411

تلفن‌های همگانی هر روز کمتر از دیروز

تعداد تلفن‌های عمومی به گواهی اسناد رسمی از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۸.۰۷ درصد کاهش یافته است.
 
کیوسک‌های تلفن عمومی زمانی نه چندان دور برای خود اعتبار بسیار داشته و برای چندین دقیقه مکالمه با آن‌ها گاهی صف‌هایی طولانی تشکیل می شد، بر همین اساس بسیاری افراد خاطرات دوره‌ای که سکه‌های پی‌درپی به نشانه کاهش زمان مکالمه به شیشه کیوسک‌های تلفن عمومی خورده می‌شد را به یاد دارند.
 
با این وجود طی‌ سال‌های گذشته به تدریج با افزایش ضریب نفوذ موبایل، تعداد کیوسک‌های تلفن‌های همگانی و میزان استفاده از آن‌ها به مرور کم و کمتر شده تا جایی که دیگر در نقاط مختلف شهری مانند تهران باید مدت‌ها برای یافتن یک کیوسک تلفن جستجو کرد. این در حالی است که حتی در صورت یافتن باجه تلفن عمومی دسترسی به کارت تلفن خود معضل دیگری خواهد بود.
 
آمارهای رسمی ارائه شده گویای آن است که تا پایان شهریور ماه سال جاری در کشور ۱۲۴ هزار و ۶۴۱ باجه تلفن عمومی وجود داشته که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ عدد کمتر است. به عبارت دیگر ظرف یکسال گذشته حدود ۱۴.۰۸ درصد از این تعداد کاسته شده است.
 
همچنین تا پایان خردادماه سال جاری تعداد کیوسک‌ها ۱۳۱ هزار و ۵۲۵ عدد بود که در مدتی سه ماهه با کاهش ۸.۰۷ درصدی مواجه شده است.
 
طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات تعداد کیوسک‌های تفن عمومی تا پایان خردادماه سال جاری ۱۳۱ هزار و ۵۲۵ باجه، تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۴ حدود ۱۳۹ هزار و ۷۲۹ باجه و تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۴۵ هزار و ۸۰ مورد بود که این تعداد به مرور با کاهش مواجه شده است.
 
درآمد و هزینه های کیوسک‌های تلفن همگانی
 
سال گذشته مدیرعامل مخابرات استان تهران اینگونه اعلام کرده بود که هزینه نگهداری یک خط تلفن همگانی، ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان و درآمد ماهانه حاصله حدود ۲۲ هزار تومان است.
 
معاون فنی و مهندسی مخابرات استان تهران نیز  اسفند ماه سال ۱۳۹۲ در این باره به ایسنا گفت: تلفن‌های همگانی و میزان گستردگی آنها در شهر تهران طی سال‌های گذشته با نوعی روند کاهش مواجه بوده که البته این مساله امری عادی و طبیعی تلقی می‌شود و در دنیا هم روند به همین گونه است چراکه با روی کار آمدن تلفن همراه و گسترش ضریب نفوذ آن دیگر تمایل چندانی برای استفاده از تلفن‌های عمومی باقی نمی‌ماند.
 
رضا خلیلی در عین حال اینگونه عنوان کرد که با وجود کاهشی که در تعداد تلفن‌های عمومی صورت گرفته، هم چنان تهران از نظر تعداد تلفن‌های عمومی ضریب نفوذی بالاتر از حد استاندارد جهان دارد چراکه اکنون استاندارد جهانی در این زمینه یک تلفن به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است که این آمار در ایران حدود ۳.۵ است.
 
وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر در استان تهران ۳۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه تلفن عمومی وجود دارد که این رقم طی سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری پیدا نکرده و در نهایت سالانه حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.
 
میانگین مدت مکالمه با تلفن‌های عمومی
 
وی در ارتباط با تلاشهایی که در کشورهای مختلف دنیا در زمینه گسترش استفاده از تلفن‌های عمومی صورت می گیرد اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که در ارتباط با تلفن‌های همگانی مورد توجه قرار می‌گیرد، بحث سوددهی آنهاست اکنون از همان تعداد تلفنی که در سطح شهر تهران قرار گرفته طبق آمار روزانه تنها ۲۰ دقیقه استفاده می‌شود که این آمار، آمار میانگین است و برخی از این دستگاه‌ها حتی برای چند روز یکبار هم استفاده نمی‌شود.
 
خلیلی همچنین یادآور شد: با وجود تمام این تفاسیر طی سال‌های آتی در تعداد کیوسک‌های تلفن همگانی کاهشی اساسی رخ نخواهد داد و شاید نهایتا سالی ۲۰۰۰ دستگاه از آنها کم شود و همچنان عزمی جدی برای کاهش تعداد کیوسک‌های عمومی وجود ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.