اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 4, 2016
10:43 یکشنبه، 14ام آذرماه 1395
کد خبر: 81448

اشتغالزایی با استفاده از اینترنت اشیاء

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، اینترنت اشیاء را فناوری مدرنی دانست که در آن برای هر موجودی اعم از انسان، حیوان و یا اشیاء، قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، فراهم می شود.
 
عباس آسوشه اظهار کرد: در این فناوری، اشیاء پیرامون ما قادرند از محیط اطراف خود داده­­‌های مفیدی را از طریق حسگرهای مختلف جمع‌آوری کرده و آن­ها را برای پردازش و اتخاذ تصمیمات لازم به یک سیستم مرکزی منتقل کنند.
 
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: اینترنت اشیاء که از آن به عنوان "انقلاب صنعتی جدید" نیز یاد می‌شود، به دلیل تغییری که در شیوه زندگی، کار، سرگرمی و مسافرت مردم وغیره ایجاد کرده‌است، تعاملات بین دولت‌ها و دنیای پیرامونشان را با دنیای مجازی و تکنولوژی، دگرگون می سازد.
 
وی افزود: مدیریت هوشمند حمل و نقل، بهداشت و سلامت، کشاورزی،   انرژی، صنایع دفاعی، صنعت بیمه، صنایع نفت و گاز، معادن، شهرها و اماکن عمومی، امور بانکی، هتلداری و هزاران کاربرد دیگر، مهر تاییدی بر اهمیت اینترنت اشیاء است.
 
آسوشه با اشاره به اینکه اینترنت اشیاء برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط " کوین اشتون " مورد استفاده قرار گرفت، اظهار کرد: عبارت اینترنت اشیاء، جهانی را توصیف می کند که در آن هر چیزی، از جمله اشیاء بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند تا آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند.
 
وی اضافه کرد: در واقع، فناوری اینترنت اشیا، دریافت، ذخیره‌سازی و ارسال اطلاعات از محیط به منظور تحلیل آنها و در نهایت ارایه خدمات بهتر و هوشمندتر به کاربر نهایی است، یا به عبارتی اینترنت اشیاء را می‌توان به عنوان تکامل بُعدی از اینترنت دانست که به عنوان یک جهش بزرگ، توانایی جمع‌آوری، تحلیل و توزیع دادها را داراست.
 
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، تعاملی که اینترنت اشیاء  بین عناصر و اشیاء متنوع ایجاد کرده است را مورد توجه قرار داد و گفت: فناوری‌های اینترنت اشیاء مختص یک صنعت و یا زنجیره‌ تامین خاصی نیستند و این موضوع روابط پیچیده‌ای را باعث می‌شوند که تعداد زیاد بازیگران آن،   از زمره این روابط است و می‌توان با استفاده از مفهوم اکوسیستم اینترنت اشیاء، این شرایط پیچیده را سامان بخشید.
 
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه، اکوسیستم پیشنهادی شرکت IDC برای اینترنت اشیاء عبارتند از دستگاه ها، اتصالات، پلتفرم ها، برنامه‌های کاربردی، تجزیه و تحلیل‌ داده‌ ها، حریم خصوصی و امنیت، خدمات و سرویس‌ها به مصرف کننده، حکومت- دولت ویا سرمایه گذاری.
 
آسوشه با تاکید بر اینکه اینترنت اشیاء، ارتباطات ماشین به ماشین، وب فیزیکی و فناوری‌های متعدد شبکه‌های ارتباطی و تکنولوژی‌های تجمیع و تحلیل داده‌ها، عملا یک هدف ثابت را دنبال می‌کنند، گفت: هدف، بکارگیری هوشمند داده‌های تولیدی از ابزارهای متصل به شبکه و سابقه قبلی اتصال آنها، با هدف ارائه سرویس بهتر به مشتریان انتهایی است.
 
وی افزود: معماری اصلی این سرویس‌ها را می‌توان به بخش‌های سخت افزار، شبکه مخابراتی ارتباطی، بستر ابری و برنامه های کاربردی تقسیم‌بندی کرد که هر کدام نقش به سزایی در این فناوری ایفا می کنند.
 
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه استفاده از خدمات متنوع اینترنت اشیاء، کاربر نهایی را با مشکل مواجه می کند، اظهار داشت: با توجه به اکوسیستم اینترنت اشیاء و تعدد سازمان‌های بین المللی و نهادهای فعال در این حوزه و به تبع آن وجود استانداردهای مختلف و متعدد در بخش هایی همچون ارتباطات بیسیم، فنی، کاربرد و کیفیت سرویس، می بایست استاندارد واحدی ایجاد شود تا حریم خصوصی و امنیت تجهیزات و ارتباطات را بیش از پیش تضمین کند.
 
آسوشه، تضمین امنیت سرویس‌ها و کاربردهای اینترنت را فاکتور بسیار مهمی در ایجاد اعتماد در کاربران و بکارگیری این بستر دانست و اظهار کرد: مبنای ارائه سرویس‌های هوشمندتر در اینترنت اشیاء، جمع‌آوری، تجمیع و پردازش داده است و حجم زیاداتصالات و پردازش داده‌ها و تجهیزات متصل به اینترنت، در کاربردهای مبتنی بر اینترنت اشیاء، احتمال آسیپ‌پذیری‌های امنیتی را بیشتر می‌کند، بنابراین تضمین امنیت در سرویس‌ها و محصولات اینترنت اشیاء، جزء اولویت‌های توسعه این حوزه است.
 
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، توجه جدی برخی از کشورها از جمله چین، آمریکا، کره جنوبی، انگلیس و هند به اینترنت اشیاء را مورد اشاره قرارداد و گفت: بسیاری از پروژه های منطقه اروپا نیز حاکی از ورود به حوزه اینترنت اشیاء و تکنولوژی ها و دانش های مرتبط با آن بوده و در این راستا چشم اندازهایی نیز برای آن تدوین شده است.
 
وی افزود: رشد ترافیک ناشی از وسایل سیار و ارتباطات بی‌سیم، قابل توجه بوده و نشان از مهیا بودن زیرساخت‌های اولیه در حمایت از اینترنت اشیاء است. به عنوان نمونه براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، انتظار می رود تا سال ۲۰۱۷ از ارتباطات ماشین با ماشین، لپ تاپ ها، تبلت ها، تلفن های هوشمند، غیرهوشمند و سایر وسایل سیار، ۱۱.۲ اگزابایت داده، انتقال یابد.
 
آسوشه با اشاره به اینکه نحوه استفاده از اینترنت در سال های اخیر بدلیل  کاربردهای مختلف شبکه­های اجتماعی دچار تغییر اساسی شده است، اظهار کرد: افزایش رشد کاربران شبکه­‌های گوشی­های هوشمند با امکانات پیشرفته، منجر به شکل­‌گیری پدید­ه‌ه­ای مشابه شبکه‌های اجتماعی، در دنیای فیزیکی شده و شبکه­‌ای از وسایل متصل بهم شکل می­گیرد که مجهز به انواع سنسورهای محیطی  با قابلیت­های حسگری در تجهیزات ICT هستند و بدین ترتیب دانش کاملتری نسبت به موقعیت کاربران و سازگاری کاراتر کاربردهای فراگیربا نیازمندی­های کاربران فراهم و زمینه پردازش اجتماعی فراگیر و همگرایی فضای مجازی و دنیای واقعی را موجب می شود.
 
وی با استناد به نظر تحلیلگران و کارشناسان، دولت‌ها را دومین استفاده‌کننده و پذیرنده اکوسیستم‌ اینترنت اشیاء در آینده‌ای نه چندان دور، دانست و گفت: دولت‌ها بیشتر از هر چیزی روی افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های جاری و بهبود کیفیت زندگی شهروندی تمرکز کرده‌اند.
 
وی افزود: فناوری اینترنت اشیاء نقش بسیار مهمی در دنیای کارآفرینان بازی می‌کند و کسب و کارهای متعددی بر محور این فناوری راه‌اندازی شده‌اند، این در حالیست که در ابتدای راه خود قرار داشته و هر روز بیش از پیش تغییر و تحولات جدیدی در آن رخ می‌دهد.
 
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با تشریح وضعیت اینترنت اشیاء در ایران گفت: این فناوری از سال های گذشته، مورد توجه قرار گرفته است و پروژه "کسب و کار اینترنت اشیاء در کشور" و نیز "طرح ملی اینترنت اشیاء" توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به منظور تدوین نقشه راه و ارائه برنامه عملیاتی اینترنت اشیاء تهیه شده است.  
 
وی با اشاره به روند شکل گیری نهایی شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیر ساخت ارتباطی فضای مجازی کشور و تأمین‌نیازهای ارتباطی انواع ذینفعان این فضا، افزود:  این امیدواری وجود دارد تا کارآفرینان و محققین خلاق ایرانی، استفاده از فناوری اینترنت اشیاءرا یک فرصت گران‌بها تلقی کرده و با بهره گیری از آن،  به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال‌زایی در کشور کمک کنند.
 
 او همچنین به مقاله ای تحت عنوان " اینترنت اشیاء " که توسط کارشناسان حوزه معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی تهیه و منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: این مقاله، به موضوعات مختلف پیرامون معرفی و سیر تکامل اینترنت اشیاء، اکوسیستم اینترنت اشیاء، کاربردهای اینترنت اشیاء، حریم خصوصی و امنیت اینترنت اشیاء، بازار اینترنت اشیاء در جهان و اینترنت اشیاء در ایران، پرداخته است و هم اکنون بر روی سایت مرکز ملی فضای مجازی در دسترس قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.