فناوری اطلاعات

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: ماموریت‌های پست‌بانک‌ با ماموریت‌های وزارت‌ ارتباطات عجین شده است

منبع: ایسنا
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماموریت‌های پست‌بانک‌ایران از منظرهای مختلفی با مأموریت‌های حوزه وزارت‌ارتباطات و فناوری‌اطلاعات عجین شده است؛ چون تنها بانک در شبکه بانکی کشور است که به‌صورت ویژه‌ در حوزه ICT ورود پیدا کرده است.البته دریک نگاه‌کلی می‌توان گفت که نوع تعاملات این وزارت با پست‌بانک‌ایران درخصوص وجوه اداره‌شده بیش‌تر نمایان است.
 
امیرحسین دوائی‌مرکزی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: پست‌بانک‌ایران پیشرفت‌های خوبی در راستای رفع چالش‌های موجود در خصوص شرکت‌ها در بحث تضامین، وثایق مالی و چک‌های برگشتی آنان داشته است.
 
وی افزود: با برگزاری جلسه‌های کارشناسی و مفاهمه با خسرو فرحی مدیرعامل این بانک با شرکت‌های مذکور راه‌حل‌های خوبی ارائه شد که موجب افزایش رضایتمندی و اعتماد از پست‌بانک‌ایران شده است. اما انتظارات مجموعه وزارت ارتباطات از این ‌بانک بیش‌تر از این‌هاست که دلیل عمده این امر ماموریت ملی آن تحت‌عنوان بانک تخصصی حوزه ICT است.
 
دوائی‌مرکزی تصریح کرد: پست‌بانک‌ایران از دوجهت مهم ارزیابی می‌شود؛ یکی بحث کارگزاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به عنوان درگاه‌های ورود سرمایه به کشور اعم از تضامین بین‌المللی و مورد مهم دیگری که در این بانک باید رشد پیدا کند این است که باید فرآیند یادگیری ملی و بین‌المللی در بانک تدوین شود تا بانک ما ارتقا پیدا کرده و در تراز بانک‌های برتر دنیا که در حوزه‌های تخصصی سرمایه‌گذاری می‌کنند قرار گیرد. اگر بانکی تخصصی شده و بتواند این فرآیند را خوب مدیریت کند درصدی از درآمد خود را از این راه می‌تواند جذب کند. استفاده بهینه از سپرده‌های مردم در جهت سرمایه‌گذاری تخصصی معمول‌ترین راه‌ برای درآمدزائی در بانک است اما روش دیگر با تحرک واداشتن سرمایه‌های بیرون از بانک است که الان دراختیار بانک نیست ولی بر مبنای اعتماد سیستم تخصصی بانک می‌تواند در جهت سرمایه‌گذاری تجهیز شود.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: از جمله ویژگی‌های مثبت پست‌بانک‌ایران تعداد مشتریان انبوه و تعدد شعب و باجه‌های خدمات بانکی درسطح کشور است. بنابراین حوزه‌ای که می‌شود از آن استفاده کرد و الان کم استفاده می‌شود خدمات مبتنی بر ICT است که بزرگ‌ترین بازار رشد این خدمات درمناطق کم‌ترتوسعه یافته از قبیل روستاها،‌ مناطق محروم و شهرهای کوچک است.
 
دوائی اظهارداشت: موضوع دولت الکترونیک، سلامت، کشاورزی،‌ آموزش بازار بسیار بزرگی است که سرمایه‌گذاری در آن هم می‌تواند به‌شدت سودآور و مفید باشد چون به آن فقط نباید از لحاظ سود بنگریم بلکه باید به عنوان یک مأموریت ملی بنگریم که هم لذت‌بخش باشد و هم بتواند تأثیری در ارتقای جامعه بگذارد.

​​