رسانه‌های اجتماعی

December 26, 2016
18:13 دوشنبه، 6ام دیماه 1395
کد خبر: 81729

حضور رمال‌ها و دعانویسان در تلگرام و اینستاگرام

«دعانویسی برای ازدواج» این نخستین عبارتی است که بعد از درج کلمه دعانویسی در جست‌وجوگر گوگل پدیدار می‌شود.
 
اگر کلمه «طلسم» را هم تایپ کنید، به نتیجه‌ای مشابه می‌رسید: «طلسم برای ازدواج با شخص مورد نظر»، «طلسم ازدواج با معشوق» و در رتبه بعدی «طلسم ازدواج فوری» بله، ازدواج فوری! معنی‌اش این است که اگر مایلید بدون تلف کردن زمان و خیلی فوری و فوتی ازدواج کنید، می‌توانید سراغ یک دعانویس حرفه‌ای بروید و گره از بخت کور بگشایید. پیدا کردنش کمی زمان می‌خواهد اما عاقبت می‌توانید یکی از آن کاردرست‌هایش را پیدا کنید؛ یکی از همان‌ها که برای خودش دک و پزی دارد، کارت ویزیت چاپ کرده و سایت، کانال تلگرام و اینستاگرام دارد و فهرست خدمات ارائه‌شده‌اش استخاره، دعا، سرکتاب، کارگشایی، بخت گشایی، مهر و محبت و رزق و روزی است. یک شماره تلفن همراه هم هست. توضیحات بیشتر را می‌توانید در کانال تلگرامی دعانویس مورد نظر بخوانید؛ آن‌طور که خانم آن طرف خط می‌گوید. نشانی سایت را می‌دهد و توضیح می‌دهد که آدرس کانال و اینستاگرام را می‌توانم از همانجا بردارم. اصرار دارد که حتما اول کانال را ببینم و بعد برای وقت گرفتن تماس بگیریم. اینکه دعانویس‌ها هم از قافله پیشرفت تکنولوژی و فعالیت در فضای مجازی عقب نمانده‌اند آنقدر عجیب نیست که تعداد دنبال‌کنندگان این صفحات.
 
کانال تلگرام دعانویس مربوط، حدود ۸۰۰۰ عضو دارد. بیشتر پست‌ها، داستان‌هایی است کوتاه از کرامات آقای فلانی که همان دعانویس معروف است: ازدواج با معشوق فراری پس از ۲۰ سال، تولد فرزند بعد از ۲۸ سال نازایی، تنفر شوهر از زن دوم و به دنبال آن طلاق وی و داستان مرد فقیر و ثروتمندشدن سه‌ماهه.
 
اینها نمونه کارهای آقای دعانویس است که برای ملاقاتش باید دست کم ۲ ماه و نیم تا ۳ ماه در نوبت بمانید. آن وقت است که می‌تواند نظر بدهد مشکل شما تا چه حد قابل حل است و اگر حل‌شدنی است، چقدر زمان می‌برد: «تلگرام را دیدید؟! اینها موارد سخت هستند با این حال حل شدند. خیلی‌ها همان بار اول جواب می‌گیرند. بعضی‌ها چند بار می‌آیند و می‌روند اما آنها هم معمولا جواب می‌گیرند.»
 
مشکلم را اینجور مطرح می‌کنم: «۳۰ ساله‌ام، مجرد …» نمی‌گذارد حرفم را تمام کنم: «اتفاقا تخصص آقای فلانی در بخت‌گشایی است. مورد شما هم به نظر زیاد سخت نیست. مواردی داشته‌ایم ۴۰ سال و بالاتر که نتیجه گرفته‌اند. ۳۰ سال باز خوب است!»
 
با یکی دو جمله دیگری که رد و بدل می‌شود، می‌فهمم بیشتر مراجعان آقای فلانی متقاضی بخت‌گشایی هستند. فالوئرهای اینستاگرامش هم بیشترشان خانمند. حدود ۷۰۰۰ فالوئر. صفحه اینستاگرام دعانویس مورد نظر، ۸ پست دارد که عکس‌هایی از برگه‌های کاغذی منقش به جملات و نقوش خاصند. کلمات درهم تنیده‌شده، معنی خاصی را در ذهن تداعی نمی‌کنند. بیشتر شبیه سیاه‌مشق‌هایی هستند که حول طرحی، دایره‌وار نوشته شده‌اند. طرح‌ها به شکل دایره، مثلث، آدمک یا حیوانند. نمی‌شود ازشان سر درآورد با این‌حال کلی لایک خورده‌اند. کامنت‌ها هم قابل توجه است. بعضی‌ها مشکلشان را مطرح کرده‌اند. بعضی دیگر بابت حل مشکل تشکر کرده‌اند. هیچ انتقادی در کامنت‌ها دیده نمی‌شود. البته صفحه، خصوصی است و احتمالا کسانی که باب میل گرداننده نظر ندهند، فورا بلاک می‌شوند.
 
با خواندن کامنت‌ها می‌شود فهمید که مشکل بیشتر بازدیدکننده‌ها، ازدواج است. در واقع، تأخیر در ازدواج. یکی از خدماتی هم که توسط دعانویس ارائه می‌شود، ازدواج فوری است. یعنی اگر به هر دلیلی در ازدواجتان تأخیر افتاده است، می‌توانید با صرف هزینه‌ای که مبلغش بستگی به انصاف دعانویس و میزان کوربودن بختتان دارد، فی‌الفور ازدواج کنید!
 
اگر تصورتان این است که فقط افراد عامی و بدون تحصیلات، جذب چنین تبلیغاتی می‌شوند، باید بگویم که اشتباه می‌کنید؛ نمونه‌اش گیتی، دکترای شیمی و شاغل در یک شرکت داروسازی. مشتری پر و پا قرص دعانویس‌ها و فالگیرهاست؛ آنقدر که برای انجام پیش پا افتاده‌ترین امور، سراغشان می‌رود و طبعا پول زیادی بابت آن خرج می‌کند. دو بار ازدواج کرده و طلاق گرفته است. جدا شدن از شوهر دومش را مدیون یکی از همین دعانویس‌هاست چون آقا حاضر به جدایی نبوده و می‌خواسته آنقدر گیتی را ذله کند که روزگارش سیاه شود. اما به مدد دعای معجزه‌گر، ظرف مدت کوتاهی دل آقا نرم شده و خودش برای جدایی پیشقدم شده است. حالا هم گیتی دلش پیش کسی است که امیدوار است به همین ترتیب دلش را به دست بیاورد و مهر و محبت خودش را در دل او بنشاند.
 
تأثیر دعا و توصیه اولیای دین به آن، بر کسی پوشیده نیست اما اینکه افرادی ادعا کنند توانایی خاصی دارند و می‌توانند جور خاصی از ادعیه برای حل مشکلات مردم استفاده کنند، یک بحث دیگر است؛ البته اگر اعداد و حروفی که آنها می‌نگارند اساسا با ادعیه نسبتی داشته باشد؛ ادعایی که خیلی وقت‌ها از سوی افراد سودجو عنوان می‌شود و تبعات تلخی برای فریب‌خوردگان به دنبال دارد.
 
یک آیه از قرآن در ابتدا و بعد فهرستی که به هیچ عنوان نمی‌تواند پایه و اساس دینی و اخلاقی داشته باشد. نمونه‌اش دعا برای آتش گرفتن شخص مورد نظر یا احضار جن و به خدمت گرفتن آن است.
 
حجت‌الاسلام محمود صدرا، کارشناس مذهبی و مشاور فرهنگی در این‌باره می‌گوید: «ما انواع ادعیه داریم که ادعیه خاص هم نوعی از این ادعیه است و بهترین مرجعش مفاتیح الجنان است که البته آن هم جزو سندهای رسمی ما نیست. اصولا دعا به گونه‌ای است که در حق برخی افراد ممکن است نافذ باشد و در حق برخی دیگر، نه. پیامبر اکرم (ص) فرمودند که دعا کلید گشایش کار شماست. خداوند هم در قرآن می‌فرماید «دوست دارم دعای بندگان را بشنوم». اصل موضوع نیز همین است؛ اینکه به واسطه دعا به خداوند نزدیک شویم و گشایش امور را از ذاتش طلب کنیم. اما اینکه دعا برای انجام اموری خاص به بازاری برای رمال‌ها تبدیل شده، یک بحث دیگر است که باید جلوی آن گرفته شود چرا که هیچ سنخیت شرعی‌ای ندارد. اینکه کسی بیاید ادعا کند که می‌تواند بخت‌گشایی کند و امور دیگری را انجام دهد و برای آن پول طلب کند، کذب محض است. کسانی که به اصطلاح دعایشان گیرایی دارد، باید مراتبی را طی کنند تا به این مرحله برسند که آن هم شرایطی دارد و در ضمن پولی بابت آن طلب نمی‌کنند اما این افراد که برای خودشان کاسبی راه انداخته‌اند، به لحاظ شرعی هیچ سنخیتی ندارند و به لحاظ قانونی هم مجرم هستند و نیروی انتظامی و اماکن باید با آنها برخورد کند.»
 
حجت‌الاسلام صدرا ادامه می‌دهد: «دیده شده افراد رمال و به اصطلاح دعانویس مثلا با یکی از آشنایان خودشان که دختر در شرف ازدواج دارد، تبانی کرده‌اند و آن دختر را به‌عنوان فردی که توسط او بختش باز شده معرفی کرده‌اند تا اعتماد دیگران را جلب کنند. متأسفانه خیلی‌ها هستند که فریب این افراد سودجو را می‌خورند و با وعده‌های آنها خام می‌شوند. هیچ کس توانایی این را ندارد که بخت کسی را باز کند. این امور تنها در دست خداست.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.