فناوری اطلاعات

December 26, 2016
22:11 دوشنبه، 6ام دیماه 1395
کد خبر: 81738

معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد:‌ دانشگاه ها به مرکز تمرکز فعالیت های ICT تبدیل شوند

معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از دغدغه های دولت، ایجاد اشتغال برای قشر دانشجو است و برای تحقق این دغدغه، باید دانشگاه ها به مرکز تمرکز فعالیت های ICT تبدیل شوند.
 
مرتضی براری روز شنبه در نشست شورای اداری استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری افزود: پیش بینی می شود تا سال 2020 میلادی، سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان پنج هزار یورو رشد داشته باشد و سهم ایران با توجه به دارا بودن یک درصد از جمعیت جهان، 200 هزار میلیارد تومان است.
 
وی با اشاره به خلق ثروت با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزود: سال 94 سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان سه هزار و 500 میلیارد یورو بود که باید ایران 140 هزار میلیارد تومان سرمایه از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات کسب می کرد، اما سهم سال گذشته ایران 39 هزار میلیارد تومان بود.
 
وی گفت: برای تحقق این امر باید فرهنگسازی مناسب برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه انجام شود تا بتوان تا سال 2020 میلادی 200 هزار میلیارد تومان از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات کسب کرد.
 
معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مردم باید بتوانند با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات خلق ثروت کنند و خلق ثروت، رونق اقتصادی به وجود می آورد و کسب و کار را رونق می بخشد و در مجموع باعث ایجاد شغل می شود.
 
براری اضافه کرد: یکی از دغدغه های دولت، ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی و قشر دانشجو است و برای تحقق این دغدغه باید دانشگاه ها به مرکز تمرکز فعالیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شوند.
 
وی افزود: وجود زیرساخت های مناسب و نیروی انسانی فعال و توانمند 2 رکن اصلی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه است، در ابتدا باید زیرساخت های فناوری فراهم باشد و سپس نیروی انسانی با مدیریت درست بتواند این امر را در جامعه توسعه بخشد.
 
وی با اشاره به قرار داشتن در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، ادامه داد: استفاده حداکثری از فرصت ها و مزیت های موجود برای خلق ثروت نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است و می توان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ثروت، راهبردهای اقتصاد مقاومتی را محقق کرد.
 
براری با بیان این که در این مسیر شرکت های دانش بنیان با ارایه ایده های جدید و کاربردی می توانند بسیار کمک کننده باشند، ادامه داد: به طور مثال یک شرکت هواپیمایی ترکیه با 100 سال قدمت ارزش سهام آن 8.4 میلیارد دلار است، اما برنامه واتس اپ با یک دهه فعالیت، ارزش سهامی معادل 19.2 میلیارد دلار دارد.
 
معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید در حوزه های گردشگری، کشاورزی، تجارت، شهرداری ها و سلامت سرمایه گذاری شود.
 
وی با اشاره به تمرکز ویژه دولت یازدهم در حوزه فناوری اطلاعات، گفت: دولت تدبیر و امید برای توسعه و ارتقای زیرساخت های ارتباطی تا کنون 16 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.
 
براری ادامه داد: توسعه زیرساخت های ارتباطی وظیفه دولت و حاکمیت است که تا کنون بیش از چهار هزار میلیارد تومان توسط بخش دولتی و 12 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.
 
وی ادامه داد: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهم ترین عوامل توسعه هر کشور است و برنامه توسعه و پیشرفت کشورهای توسعه یافته باعث ایجاد شکاف دیجیتالی با سایر کشورها شده است.
 
وی با بیان اینکه هدف و دغدغه دولت تدبیر و امید کاهش شکاف دیجیتالی به وجود آمده با سایر کشورها است، افزود: هزینه های انجام شده نشاندهنده اقدام ها رویکرد مطلوب دولت یازدهم در این مسیر است، زیرا حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات موتور و پیشران هر کشور است.
 
معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از برنامه های دولت یازدهم تا پایان دوره فعالیت‌اش، برخورداری تمام شهرهای استان سمنان از اینترنت نسل سوم و برخورداری 10 استان کشور از نسل چهارم اینترنت است.
 
محمدرضا خباز استاندار، محمد همتیان و مهدی زندیه وکیلی معاون های استانداری و شماری دیگر از مسوولان استان سمنان در این نشست حضور داشتند و درباره مسایل مربوط به حوزه ارتباطات و توسعه آن در استان سمنان بحث و تبادل نظر کردند.
 
استان سمنان رتبه دوم کشور را در شاخص توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات دارد و 15 شهر از 20 شهر این استان از نسل سوم اینترنت برخوردارند.
 
تا پایان دولت یازدهم 120 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات در استان سمنان سرمایه‌گذاری خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.