تلفن همراه

گوشی

January 1, 2017
10:28 یکشنبه، 12ام دیماه 1395
کد خبر: 81810

وزارت صنعت: طرح رجیستری تلفن همراه باید از وزارت ارتباطات آغاز شود

مدت‌ها از صحبت‌های جدی درباره اجرای طرح رجیستری تلفن‌های همراه می‌گذرد اما هنوز هیچ زمان‌بندی دقیقی از اجرای این طرح ارائه نشده است. در این میان رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت از آمادگی این وزارتخانه برای اجرای این طرح سخن گفته و توپ آغاز طرح را در زمین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انداخته است.
 
از مدت‌ها پیش بود که برای کاهش موضوع قاچاق گوشی های تلفن همراه، طرح رجیستری یا ثبت کد دستگاه های تلفن در شبکه مخابراتی کشور جهت معرفی آنها از مسیر قانونی برای ورود به این شبکه، موثرترین راه برای مسدود کردن مسیر کالاهای قاچاق در این حوزه مطرح شد و بنا به گفته رئیس سابق مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در آیین نامه ای که توسط این وزارتخانه برای رجیستری تلفن همراه تدوین شد و به تصویب هیئت وزیران رسید ساماندهی کدهای رهگیری موبایل ها یا همان IMEI که توسط موسسه جهانی GSMA به تولیدکنندگان موبایل داده می شود و فراهم کردن زیرساخت های اجرای این طرح بر عهده این وزارت صنعت بوده و خدمات اپراتوری عملیاتی آن بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است.
 
این در حالی است که ابهاماتی نیز درباره چند و چون اجرای این طرح میان آمد که از جمله آن تکلیف تلفن هایی بود که به صورت مسافری وارد کشور می شوند یا وضعیت حجم انبوه تلفن های قاچاقی است که در انبار واحدهای فروش تلفن همراه موجود است که پیش از این مسئولان از پیچیدگی های اجرای این طرح و جامعع بودن آن سخن گفته و اعلام کرده بودند که تمام این موارد در آن لحاظ شده است.
 
از ماه‌های پیش هنگامی که پیگیری‌ها برای آخرین وضعیت اجرای این طرح پیگیری می‌شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت از آمادگی خود برای اجرای آن سخن می‌گفت و اکنون نیز رمضانعلی صادق‌زاده – سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت – در تشریح آخرین وضعیت اجرای این طرح یک بار دیگر توپ را در زمین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انداخت و گفت: وزارت صنعت در حال ایجاد زیر ساخت برای معرفی شناسه کالا و کد رهگیری برای همه کالا است و به تدریج به صورت دقیق تر وارد حوزه کالاهای استراتژیکی که استفاده عام تری دارند و درصد قاچاق آنها بالاتر است، می‌شود.
 
وی ادامه داد: در این میان بخشی از این کالاها وارد حوزه های تخصصی مانند تلفن های همراه می‌شود که به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز مربوط بود و باید گفت که ما در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و وزارت صنعت آمادگی شروع این کار را داریم اما در اصل کلید اصلی اجرا در دستان وزارت ارتباطات است.
 
این تعلل در اجرای طرح رجیستری در حالی است که قاسم خورشیدی – سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا می گوید اجرای طرح شناسه‌دار کردن گوشی‌های تلفن همراه می‌تواند قاچاق این محصولات را در برندهای مختلف به صفر برساند، چراکه بر اساس محاسبات صورت گرفته روزانه بیش از سه میلیارد تومان درآمد قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور است که سالانه به بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد و این پولی که باید قانونا به عنوان درآمدهای عمومی دولت وصول شود در جیب قاچاقچیان می‌رود و هر روز که در اجرای این طرح تاخیر صورت می‌گیرد سه میلیارد تومان به نفع قاچاقچیان و به همین اندازه به زیان دولت و کشور عمل کرده‌ایم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.