رسانه‌های اجتماعی

January 7, 2017
19:58 شنبه، 18ام دیماه 1395
کد خبر: 81920

۴ ساعت تماشای تلویزیون و ۸ ساعت استفاده از موبایل

یک مدرس دانشگاه با اشاره به گستردگی رسانه‌های موجود و لزوم توجه به اخلاق و سواد رسانه‌ای، گفت: هر وسیله‌ای که حاوی پیام باشد رسانه تلقی می‌شود. اگر رسانه را مانند محیط بدانیم رفتار و گفتارهای مختلفی در آن مشاهده می‌شوند. مجموعه تمام رسانه‌های موجود اندیشه‌هایی را به مخاطبان خود منتقل می‌کنند. اگر این انتقال در چهارچوب درست قرار بگیرد و از یک نظام ارزشی تبعیت کند طبیعتا با مفهومی به نام اخلاق رسانه‌ای مواجه خواهیم بود.
 
امیر دبیری مهر – محقق، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه رسانه – مهمان امروز برنامه «باصبح» بود و این جملات را در این برنامه صبحگاهی مطرح کرد.
 
مفهوم جدیدی به نام سواد رسانه‌ای
 
او عنوان کرد: سواد رسانه‌ای متعلق به ۳۰ سال اخیر است، یعنی زمانی که با تولیدات انبوه رسانه‌ای مواجه شدیم. زمانی که بمباردمان اطلاعات (بمباران اطلاعاتی) نداشتیم. امروز است که ما در هجمه‌ای از اطلاعات و رسانه‌ها قرار می‌گیریم، در این شرایط باید انتخاب داشته باشیم و برخی از آنها را برگزینیم که این انتخاب‌ها نیازمند سواد رسانه‌ای هستند در غیر این صورت دچار نوعی سردرگمی بین درست و دروغ، خوب و بد خواهیم شد و در نتیجه رسانه به یک ابزار مخل آسایش تبدیل می‌شود. طبق برخی آمارهای موجود تعدادی از شهروندان ما روزی هشت ساعت از تلفن همراه استفاده می‌کنند که این امر نشانگر فقدان سواد رسانه‌ای در آنهاست.
 
تماشای ۴ ساعته تلویزیون
 
دبیری مهر ادامه داد: آمار دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه مردم کشور ما روزانه چهار ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند، این مدت زمان زیادی است، اگر شما چنین مواجهه منفعلی با رسانه داشته باشید که نتوانید آن را هم قضاوت محتوا کنید دچار آفت‌هایی هستید که نمایانگر نبود سواد رسانه‌ای است. وقتی در محیط دانشگاهی از سواد رسانه‌ای صحبت می‌کنیم، این مفهوم معطوف به مخاطب می‌شود. رسانه هم باید سواد داشته باشد، رسانه یعنی تولیدکننده اطلاعات.
 
ایجاد تناسب در استفاده‌های رسانه‌ای
 
دبیری مهر خاطرنشان کرد: مخاطب همانند مشتری است که وارد فروشگاه بزرگی شده و برای فراهم کردن مایحتاج خود سبدی را برداشته و در راهروهای مختلف وسایل مورد نیاز خود را برمی‌دارد، خرید فقط یک نوع کالا به مثابه کسی است که نه تنها از یک نوع رسانه استفاده می‌کند بلکه از یک نوع تفکر بهره می‌برد، یکی از شرایط داشتن سواد رسانه‌ای استفاده از اطلاعات و دانش رسانه‌ای متناسب با نیازهای عینی زندگی است؛ البته بین رسانه‌ها نیز باید تناسب برقرار باشد. به بیان دیگر ما باید رادیو گوش کنیم، تلویزیون ببینیم، کتاب و روزنامه بخوانیم و … چرا که هیچ یک جای دیگری را پر نمی‌کند؛ بنابراین متناسب با شناخت روانشناسی از خود و نیازها و شغلمان رسانه مدنظر را انتخاب کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.