رگولاتوری

January 16, 2017
11:22 دوشنبه، 27ام دیماه 1395
کد خبر: 82006

حمایت از محتوای داخلی در قالب شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تعداد مشترکین تلفن همراه در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده و به موازات آن مصرف داده نیز افزایش خواهد یافت تا آنجا که سهم ویدئو از ترافیک داده دنیا از ۶۴ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید.
 
علی‌اصغر عمیدیان در نشست "محتوا، اقدامات و دستاوردها" با اشاره به اینکه همزمان با افزایش اهمیت و ارزش محتوا رویکردهای بین‌المللی نیز در این زمینه تغییر کرده است، گفت: در حال حاضر در حوزه‌های بین‌المللی دو رویکرد Sponsored data یا محتوا و اطلاعات حمایت شده و رویکرد Net Neutrality یا بی‌طرفی نسبت به محتوا در زمینه ارائه خدمات محتوائی وجود دارد که در رویکرد اول برخی محتواهای خاص و پر درخواست از سوی برخی اپراتورها ارجحیت داده شده و حمایت می‌شوند و در این رویکرد مشتریان می‌توانند بدون استفاده از حجم ترافیک ماهانه و یا با نرخ ارزانتر از برخی محتواها بهره‌مند شوند.
وی افزود: در رویکرد دوم با همه محتواها در شبکه بطور یکسان برخورد می‌شود و کشش مشترک نسبت به محتوا تعیین‌کننده است.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در کشور ضمن تاکید بر رویکرد یکسان به محتوا، حمایت از محتوای داخل و رویکرد Sponsored data مورد توجه قرار گرفته است تصریح کرد: موضوع محتوا در قالب شبکه ملی اطلاعات در کشور دنبال شده است و در این حوزه بر الزاماتی مانند توجه به رونق تولید محتوای داخل متناسب با فرهنگ، دین و آداب و سنن کشور، تفکیک ترافیک داخل از ترافیک بین‌الملل، توجه به شکل‌گیری صحیح زنجیره تولید محتوا، توجه تولیدکننده محتوا و حمایت از محتوای داخل و توجه به مصرف‌کننده نهائی و تعرفه‌های ترجیحی تاکید شده است.
 
عمیدیان درباره اقدامات رگولاتوری در حمایت از ارائه خدمات محتوائی اظهار کرد: مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و الزام به اضافه‌کردن حداقل یک سوم سقف حجم ترافیک داخلی به سقف حجم ترافیک بین‌الملل تا زمان اجرائی کردن تفکیک ترافیک داخل از خارج، کاهش تعرفه پهنای باند اینترنت بین‌الملل و تعرفه انتقال در لایه‌های ۲ و ۳ به منظور کاهش هزینه‌های اپراتور و در نتیجه کاهش تعرفه داده برای کاربر نهائی از اقدامات حمایت‌گرانه در حوزه ارائه خدمات محتوای داخلی است که بازنگری در این مصوبه هم با هدف تغییر مدل قیمت‌گذاری از مبنای میزان حجم ترافیک مصرفی (Usage Base) به مبنای سرعت دسترسی به شبکه (Connection Base) و تعیین سقف تعرفه برای دسترسی به بسته‌های رایج مصرفی با در نظر گرفتن حجم ترافیک داخلی دو برابر حجم ترافیک بین‌الملل و یا تعرفه نصف انجام شده است.
 
وی الزام سازمان فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت برای فراهم کردن امکان ارائه ترافیک تفکیک شده به سایر اپراتورها و همچنین تغییر مدل دریافت مبلغ حق‌السهم از سهم دارندگان پروانه از ارائه خدمات ارزش افزوده محتوائی مبتنی بر روش Money Collection و تعیین سقف اتصال اپراتورها به مراکز IXP زیرساخت به ازای ظرفیت پورت و اتصال رایگان مراکز داده غیردولتی مجاز به مراکز IXP زیرساخت را از جمله دیگر مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای حمایت از ارائه خدمات محتوائی در داخل کشور عنوان کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.