رگولاتوری

January 18, 2017
9:11 چهارشنبه، 29ام دیماه 1395
کد خبر: 82060

مراجعه 6 درصد ادمین ها به سامانه ثبت کانال های تلگرامی

در حالی که حدود یک هفته از آغاز ثبت کانال های تلگرامی می گذرد، براساس اعلام عضو شورای عالی فضای مجازی تاکنون 700 کانال بالای 5 هزار عضو در این سامانه ثبت نام کرده و مجوز دریافت کرده اند.
 
ثبت نام کانال های تلگرامی بالای 5 هزار نفر از هفتم دی ماه آغاز شده و تا 7 بهمن (یک ماه) ادامه دارد.
رضا تقی پور، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: از بعد تصمیم شورا برای ساماندهی کانال های تلگرامی، ظرف کمتر از یک هفته مسوولان بیش از ۷۰۰ کانال بالای ۵ هزار عضو اقدام به ثبت نام برای دریافت مجوز کرده اند.
وی افزود: این موضوع حاصل تصمیمی بود که در دو جلسه قبل این شورا گرفته شد و بازتاب خوبی هم در جامعه داشت.
 
 استقبال، کمتر از حد انتظار
در حالی ادمین های 700 کانال تلگرامی در سامانه ثبت نام کرده اند که براساس اعلام مرتضی موسویان، رییس مرکز توسعه نشر دیجیتال وزارت ارشاد، بیش از 11 هزار کانال تلگرامی با بیش از 5 هزار عضو وجود دارد.
بنابراین کمی بیش از 6 درصد شبکه ها در یک هفته از چهار هفته زمان تعیین شده ثبت نام کرده اند و باید دید 94 درصد شبکه های باقیمانده نیز در سامانه ثبت نام خواهند کرد یا خیر.
نکته جالب این است که وزارت ارشاد عملا در بحث تایید محتوا فعالیتی ندارد و تنها به احراز هویت مدیر آن با استفاده از افزودن یک روبات به ادمین های هر کانال می پردازد.
 
 اشتغال زایی با راه اندازی پیام رسان ملی
رضا تقی پور همچنین درباره مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با چارچوب کلی سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی برخط گفت: چارچوب کلی سیاست ها به صورت خلاصه شامل حفظ هویت ملی و دینی، امکان پردازش و ذخیره سازی اطلاعات در داخل کشور، صیانت و حفظ حریم خصوصی، حفظ ارزش های اجتماعی جامعه و قابلیت پیشگیری از جرایم می شود که این روزها در فضای مجازی روبه گسترش است.
 
 عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به بسترسازی برای تولید محتوای بومی به عنوان یکی از سیاست ها در راستای ایجاد اشتغال داخل کشور پرداخت و گفت: قطعا پیام رسان های داخلی ما از نظر قابلیت و پیشرفته بودن، فراتر از پیام رسان های دیگر (خارجی) خواهند بود و صرفه جویی در بحث های اقتصادی نظیر پهنای باند را به وجود می آورد.
 
وی با بیان اینکه پیام رسان داخلی هم برای صاحبان شبکه و هم مردم صرفه اقتصادی دارد، درباره دیگر تصمیم شورای عالی فضای مجازی در این هفته گفت: مقرر شد تا برنامه راهبردی پنج ساله فضای مجازی براساس احکام دوره های اول و دوم شورای عالی فضای مجازی، ابلاغیه مقام معظم رهبری همچنین اسناد بالادستی نظام شامل سیاست های کلی و مطالعات انجام شده در جلسات گذشته این شورا تهیه و به این شورای عالی ارایه شود.
 
وزیر اسبق ارتباطات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات و پیام رسان های داخلی در این برنامه راهبردی که قرار است در بازه زمانی پنج ساله تعریف شود، جایگاه خاصی خواهند داشت گفت: هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران این میزان قابلیت و ظرفیت را از منظر نیروی انسانی و فنی ندارد و حتی در بسیاری از کشورهای دنیا، متخصصان ایرانی هستند که راهبری امور مربوط به این حوزه را انجام می دهند اما با این اوصاف خوشایند نیست ایران برای خودش پیام رسانی نداشته باشد.
 
تقی پور ایجاد و راه اندازی شبکه های داخلی را مترادف با ایجاد شغل و شکل گیری کسب وکارهای جدید دانست و عنوان کرد: برای اینکه کشور جهت گیری های خاص خود را برای رسیدن به قله های فناوری داشته باشد، باید شانه به شانه فناوری های دنیا بزند.
 
وی درباره اینکه چرا پیام رسان های داخلی با وجود این همه مدت فعالیت هنوز نتوانسته اند در جذب مخاطب موفق باشند، گفت: آسیب شناسی های این موضوع صورت گرفته است در ارتباط با اینکه چرا پیام رسان هایی با این قابلیت فنی بالا در جذب مخاطب مشکل دارند، باید گفت پیام رسان های خارجی با درآمدهایی که از محل تبلیغات و بخش های جانبی دارند، قدرت مالی برای آنها ایجاد می کند که این موضوع هنوز برای پیام رسان های داخلی به دلیل جوان بودن زود است.
 
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در ادامه گفت: اگر با این سیاست های تصویبی بتوانیم پیام رسانی داخلی داشته باشیم، قطعا مردم ترجیح می دهند به خاطر آسیب های اجتماعی و نقض حریم خصوصی در شبکه های پیام رسان خارجی به سمت استفاده از نمونه های داخلی بیایند.
 
وی معتقد است اگر بتوانیم چنین شبکه های ارتباطی را در داخل کشور داشته باشیم، جرایم قابل کنترل می شود و دیگر شاهد گزارش های پلیس مبنی بر اتفاق عمده جرایم در این فضا نخواهیم بود.
وی افزود: طبق گزارشی که مسوولان اجرایی در شورای عالی فضای مجازی ارایه کردند، ظرف مدت کوتاهی (کمتر از یک هفته) مسوولان بیش از 700 کانال بالای 5 هزار عضو اقدام به ثبت نام برای دریافت مجوز کرده اند که در میان این اسامی کانال های معتبر و خبری که مورد اعتماد مردم هست نیز به چشم می خورد.
 
تقی پور ادامه داد: جالب است حتی کانال های کمتر از پنج هزار عضو نیز برای ثبت کانال شان مراجعه کرده اند و این موضوع اعتمادی را برای خانواده ها، نخبگان و جامعه در پی خواهد داشت.
 
 انتقاد از بی فایده بودن مصوبه شورا
این در حالیست که دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز بار دیگر در گفت وگو با تسنیم از مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: ما قبلاً مقرراتی راجع به ثبت پایگاه های اینترنتی داشتیم؛ بنابراین از نظر حقوقی، مصوبه شورای عالی فضای مجازی چیزی را به مقررات ما اضافه نکرد. دولت در سال 1385 آیین نامه ای را وضع کرد تحت عنوان آیین نامه ساماندهی فعالیت پایگاه های اطلاع رسانی که طبق ماده 5 این آیین نامه کلیه پایگاه های اینترنتی ملزم به ثبت در وزارت ارشاد هستند و اگر ثبت نشوند، باید با آنها برخورد شود.
 
عبدالصمد خرم آبادی افزود: مشکل فضای مجازی کشور این است که تعدادی از کانال ها و پایگاه های اینترنتی صراحتاً قوانین جمهوری اسلامی را زیر پا می گذارند و با آنها برخورد نمی شود. ما الآن در تلگرام کانال هایی داریم مثل کانال منافقین که علیه نظام جمهوری اسلامی در حال فعالیت است. من انتظار داشتم شورای عالی فضای مجازی به جای اینکه خودش را درگیر مسائل درجه چهارم یا پنجم کند، راجع به کانال هایی تصمیم گیری کند که علیه دین، اخلاق و نظام فعالیت می کنند و اینها شناسایی شده اند و اسامی شان اعلام شده اما فیلتر نمی شوند.
 
وی گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه مدیر تلگرام خود را مقید به اجرای تمامی دستورهای قضایی و قوانین جمهوری اسلامی ایران نمی داند؛ لذا همه کانال های غیرقانونی و مجرمانه به طور کامل فیلتر نمی شوند. فرض کنید به تلگرام اعلام کنیم که فلان کانال 7000 عضو دارد ولی مجوز ندارد قطعا زیر بار نخواهد رفت کما اینکه تا الآن هم نرفته است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.