فناوری اطلاعات

ایران یکی از ۴ شاخص آمادگی برای تجارت الکترونیکی را کلاً ندارد

منبع: راه پرداخت
شنبه همین هفته خبری با تیتر «رتبه ایران در آمادگی تجارت الکترونیکی/ ۱۰ کشور برتر آسیا کدم‌اند» توسط خبرگزاری مهر به نقل از سازمان توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد) منتشر شد که به گفته آن با استناد به شاخص UNCTAD B۲C E-Commerce Index ۲۰۱۶ جمهوری اسلامی ایران در جهان در رتبه ۷۷ از منظر آمادگی تجارت الکترونیکی قرار گرفته است و این در حالی است که ایران اصلا یکی از ۴ شاخص مدنظر در این رده‌بنده را دارا نیست یا بهتر است بگویم این شاخص در ایرن صفر است.
 
با استناد به آنچه خبرگزاری مهر به نقل از UNCTAD منتشر کرده است، میزان آمادگی برای تجارت الکترونیکی در هر کشور از ۴ شاخص«ضریب نفوذ کاربران اینترنت»، «تعداد سرویس‌دهنده‌های امن به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت»، «ضریب نفوذ کارت اعتباری» و «امتیاز قابلیت اطمینان خدمات پستی» تشکیل شده است.
 
با توجه به شاخص‌های گفته شده، ایران ۳ شاخص را دارا است که با تکیه به رتبه ایران در هر شاخص، جایگاه ایران تقویت یا تضعیف خواهد شد؛ ولی نکته جالب‌تر این است که شاخص «ضریب نفوذ کارت اعتباری» در ایران تقریبا معنایی ندارد و می‌توان ضریب آن را صفر دانست.
 
آن چیزی که در دنیا به عنوان کارت اعتباری شناخته شده است، با آن چیزی که مسئولین بانک مرکزی ایران سعی دارند به عنوان کارت اعتباری به مردم بشناسانند کاملا متفاوت است و برخلاف دنیا که تعریف واضحی از کارت اعتباری (Credit Card) دارند ما خیلی تعریف روشنی از آن نداریم. پس وقتی این ابزار را نداریم نمی‌توانیم عملا ابزار دیگری را به جای آن به مردم معرفی کنیم و بگوییم «این، همان است!»
 
می‌توانید در مطلبی با عنوان «نگاهی به کارت اعتباری در دنیا و سازوکارهایش» که به زبانی ساده مفهوم کارت اعتباری، سازوکارهایش و مهم‌ترین کارمزدهایی که روی آن دریافت می‌شود را بخوانید تا بیشتر با این مفهوم آشنا شوید.
 
رتبه‌بندی کشورها در آمادگی تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۱۶، توسط UNCTAD برای ۱۳۷ کشور جهان که نماینده ۹۶ درصد جمعیت جهان و ۹۹ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان هستند، محاسبه شده است و بر اساس رده‌بندی صورت گرفته که از سوی درگاه نظام پایش شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده است، کشور لوکزامبورگ در این شاخص رتبه اول را از آن خود کرده است.

​​