اپلیکیشن

تلفن همراه

January 21, 2017
16:20 شنبه، 2ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82104

Meitu فروش اطلاعات کاربرانش را رد کرد

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن Meitu که روی بیش از ۱.۱ میلیارد گجت منحصربه‌فرد نصب شده است، فروش اطلاعات جمع‌آوری‌شده از کاربران را رد کرد.
 
افزایش محبوبیت یک سرویس یا اپلیکیشن در کنار تمام مزایایی که برای توسعه‌دهندگان دارد، دردسرهایی نیز ایجاد می‌کند. برای مثال اپلیکیشن Meitu که روی بیش از ۱.۱ میلیارد گجت منحصربه‌فرد نصب شده، هم‌اکنون به اتهاماتی نظیر جاسوسی و همچنین دریافت اطلاعات غیرضروری از کاربران به‌منظور فروش این داده‌ها متهم شده است. Meitu یک اپلیکیشن ویرایش و کارتونی کردن تصاویر است که از محبوبیت بالایی برخوردار است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط متخصصان امنیتی، این اپلیکیشن در زمان نصب اطلاعات غیرمرتبط و غیرضروری از کاربران دریافت می‌کند.
 
گزارش‌های منتشرشده نشان از این دارند که در زمان دانلود و نصب میتو، این اپلیکیشن مجوزهای غیرضروری که به عملکرد اپلیکیشن ارتباطی ندارد، از کاربران دریافت می‌کند. برای مثال می‌توان دریافت اطلاعات مربوط به شماره‌ی تلفن، اپراتور مخابراتی مورد استفاده و همچنین موقعیت مکانی کاربر اشاره کرد. این اپلیکیشن اجازه‌ی اجرای خودکار در زمان آغاز به کار گوشی را نیز دریافت می‌کند. در مورد گوشی‌ها و تبلت‌های مبتنی بر iOS نیز میتو جیلبریک بودن گوشی را چک می‌کند.
 
متخصصان امنیتی این اپلیکیشن را متهم به سرقت اطلاعات و فروش آن‌ها کرده‌اند، حال آنکه کمپانی میتو به این اخبار واکنش نشان داده و دلایل خود برای دریافت این مجوزها را اعلام کرده است. میتو دریافت اطلاعات مورد نظر را برای کاربران بی‌خطر عنوان کرده است و اعلام کرده که با توجه به اینکه میتو محصول یک کمپانی چینی است و سرویس‌هایی نظیر گوگل پلی در چین مسدود هستند، برای در اختیار داشتن آمار و ارقام صحیح، دریافت اطلاعات مورد نظر را در دستور کار قرار داده است.
 
 
میتو اعلام کرده است که برای در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به میزان استفاده از اپلیکیشن خود، این داده‌ها را دریافت و آن‌ها را به‌صورت بسیار امن و کدگذاری شده در سرورهای خود که با انواع فایروال‌ها محافظت می‌شوند، نگهداری می‌کند. در مورد iOS نیز میتو به این نکته اشاره کرده است که تنها مجوزهایی را دریافت می‌کند که توسط اپل مجاز شمرده شده‌اند. دریافت اطلاعات مربوط به اپراتور مخابراتی به دلیل دریافت اطلاعات دقیق‌تر در مورد موقعیت مکانی کاربر است. در مورد اطلاع از جیلبریک بودن گوشی نیز میتو استفاده از SDK مورد نیاز به‌منظور ارتباط با WeChat را توجیه خود خوانده است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، خود SDK جیلبریک شدن گوشی یا تبلت iOS را چک می‌کند.
 
در مورد اجرای اپلیکیشن پس از آغاز به کار گوشی، میتو مسدود بودن گوگل پلی را دلیل این موضوع خوانده است. با توجه به اینکه گوگل پلی در چین از دسترس خارج است، امکان استفاده از قابلیت ارسال اعلان وجود ندارد که همین موضوع توسعه‌دهندگان میتو را وادار به استفاده از سرویس دیگری با عنوان Getui کرده است که باید از ابتدای کار گوشی اجرا شود. میتو همچنین امکان انتشار یک نسخه‌ی بین‌المللی از این اپلیکیشن را که بتواند از قابلیت‌های گوگل پلی استفاده کند، غیرممکن خوانده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.