بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 29, 2017
16:08 یکشنبه، 10ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82168

جایگاه شرکت‌های ارتباطی در اقتصاد ایران/ جای‌گیری ارتباطی‌ها در رده بالاترین ارزش بازار

دفتر نوزدهمین سال از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایرانی نیز ورق خورد تا سازمان ‌مدیریت صنعتی به تبعیت از ساختار طرح‌ریزی شده در سال 1377 موفق به ارزیابی شرکت‌های برتر ایرانی شود. 
 
این رتبه‌بندی با الهام از رسالت سازمان مدیریت صنعتی (توسعه ظرفیت مدیریت و تحول و بهسازی سازمان‌ها و دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی) و با فراهم کردن آمار و اطلاعات شفاف و مفید در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور، فضای روشن‌تری از کسب‌و‌کار اقتصادی کشور ارایه می‌دهد و به مدیران بنگاه‌های اقتصادی، سیاست‌گذاران و پژوهشگران، یاری می‎رساند تا شناخت و درک دقیق‌تری از مقیاس، ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور بیابند.
 
رتبه‌بندی اخیر که براساس اطلاعات سال مالی گذشته و با احتساب میزان فروش شرکت‌ها صورت گرفته، نگاهی خاص به وضعیت ارتباطات کشور دارد و شرکت‌های مخابرات ایران و ارتباطات سیار ایران را در رتبه‌های 14 و 21 از منظر میزان فروش و درآمد سالانه قرار داده است. شرکت مخابرات ایران با رشد هفت درصدی درآمد در سال 94 به نسبت 93 توانست به فروش 125 هزار و 565 میلیارد ریال دست یابد.
 
شرکت ارتباطات سیار هم که دیگر کمپانی ارتباطی حاضر در لیست 50 شرکت اول است، سال گذشته توانست به فروش 90 هزار و 884 میلیارد ریالی دست پیدا کند. میزان فروش این شرکت به نسبت سال 93 رشدی هشت درصدی را نشان می‌دهد. بعد از این دو شرکت، شرکت مخابراتی دیگری در لیست 100 شرکت برتر ایران از نظر فروش و درآمد به چشم نمی‌خورد.
 
رده بندی سودآوری شرکت‌ها
رتبه‌های اول تا سوم صد شرکت برتر در اختیار بانک ملی ایران (364,657 میلیارد ریال)، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (250,576) و بانک ملت (241,995) است. نگاهی به شاخص بیشترین سودآوری در میان شرکت‌های ایرانی، پرده از نکته جالب و قابل توجهی برمی‌‌دارد. بیشترین سودآوری بعد از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در اختیار شرکت ارتباطات سیار ایران است.
 
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس رتبه دوم را از منظر میزان فروش داشته و در شاخص سودآوری اول شده اما شرکت ارتباطات سیار ایران با رتبه 21 فروش به جایگاه دومین شرکت سودآور ایران رسیده است. سودآوری همراه اول قبل از کسر مالیات 94 رقم 31 هزار و 660 میلیارد ریال گزارش شده است. بعد از این دو برند تجاری، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با سودآوری 31 هزار و 162 میلیارد ریال قرار گرفته است. نکته جالب توجه این است که شرکت مخابرات ایران توانسته پنجمین شرکت سودآور براساس ارزیابی‌های سازمان مدیریت صنعتی باشد.
 
میزان سودآوری مخابرات ایران در سال گذشته 29 هزار و 976 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین 40 درصد جدول پنج شرکت سودآور ایران را مخابراتی‌ها به خود اختصاص داده‌اند که حاکی از سود بالای این صنعت به نسبت دیگر صنایع است. جایگاه این دو برند پرسود ارتباطی ایران در «بالاترین ارزش بازار» نیز حفظ و بعد از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت ارتباطات سیار ایران دومین بازار باارزش ایران در میان سایر برندهای تجاری شده است.
 
پتروشیمی‌ها در صدر
ارزش بازار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس 277 هزار و 650 میلیارد ریال و ارزش بازار همراه اول 152 هزار و 644 میلیارد ریال گزارش شده است. شرکت پتروشیمی مارون نیز با ارزش 138 هزار و 540 میلیارد ریالی در رتبه سوم قرار گرفته است. نگاهی به سایر حاضران در لیست نیز نشان می‌دهد که شرکت مخابرات ایران باز هم در این معیار حائز رتبه شده و در جایگاه چهارم با ارزش بازار 134 هزار و 410 میلیارد ریال قرار گرفته است.
 
برطبق این گزارش، مقایسه ارزیابی‌های صورت گرفته اخیر (سال 94) سازمان مدیریت صنعتی با گزارش مربوط به سال 93 نشان می‌دهد که مخابرات و همراه اول هر کدام به ترتیب یک پله رشد در جدول 100 کمپانی اول کشور داشته‌اند در حالی‌که خبری از برندهای دیگر ارتباطی نیست.
 
شرکت مخابرات ایران در شاخص سودآوری مربوط به گزارش مالی سال گذشته پنج پله نسبت به سودآوری سال 93 رشد داشته است. همراه اول به عنوان نماد ارتباطات سیار ایران توانسته رتبه خودش در بخش ارزش بازار را به نسبت سال 93 حفظ کند.
 
ارزیابی جامع صورت گرفته توسط سازمان مدیریت صنعتی به وضوح نشان می‌دهد که علی‌رغم تمامی طرح‌های کلان و تکلیفی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نظیر رومینگ ملی و ترابردپذیری شماره‌ها که بیشترین تاثیر منفی را روی اپراتورهای غالب و قدیمی می‌گذارد اما مستندات موجود وضعیت دیگری را ترسیم می‌کند. علائم تصمیمات کلان و طرح‌های تکلیفی دولت برای اپراتورها گویای این است که بزرگترین هلدینگ ارتباطی کشور برای حفظ جایگاه ممتاز خود، تلاش و رقابت را ارجح بر انزوا دانسته و همچنان توانسته رتبه خود را در بازار ارتباطی کشور حفظ کند
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.