سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 29, 2017
17:59 یکشنبه، 10ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82174

کوانتوم دات آری، کادمیوم نه

حذف کادمیوم در تلویزیون‌های کوانتوم دات چند سال پیش از الزام قانونی حذف این ماده خطرناک، سری SUHDهای سامسونگ را به یکی از محصولات پیشرو در حفظ محیط زیست تبدیل کرده است.
کادمیوم فلز سنگین و خطرناکی است که علاوه بر صدمات جبران‌ناپذیری که به محیط زیست وارد می‌کند، در صورت نفوذ به بدن انسان، سبب بروز بیماری‌های تنفسی و پوستی می‌شود.
 
تعهد سامسونگ به حفظ سلامت کاربران و محیط زیست از ابتدا این کمپانی را وا داشت، حتی پیش از اعمال اجبارهای بین‌المللی، دست به ابداع فرمولی ویژه برای سری تلویزیون‌های کوانتوم دات خود بزند تا برای همیشه از دام این عنصر خطرناک فرار کند، دامی که هنوز دیگران اغلب برای رهایی از آن دست و پا می‌زنند. 
 
تلویزیون‌های SUHD2016 سامسونگ از فناوری کوانتوم دات این نام تجاری بهره می‌برند که در آن نور به جای برخورد با فسفر از لایه‌های کوانتوم دات عبور می‌کند، کوانتوم دات‌ها ذرات بسیار ریز دو تا سه نانومتری هستند که با تابش نور روی آنها درخشندگی و روشنایی پیدا می‌کنند.
 
استفاده از این فناوری جدید در تلویزیون‌های سری ۲۰۱۶ SUHD سامسونگ باعث شده تصاویر در این تلویزیون‌ها از روشنایی و درخشندگی بیشتری برخوردار باشند، ضمن اینکه در این فناوری تعداد رنگ‌ها به بیش از یک میلیارد رنگ می‌رسد که در مقایسه با ۱۶ میلیون رنگ تلویزیون‌های معمولی طیف گسترده‌تری را نمایش می‌دهد.
 
برای تولید رنگ با استفاده از نانوکریستال‌ها از کادمیوم استفاده می‌شود که ماده‌ای سمی و خطرناک است. سامسونگ نیز از این نانو‌کریستال‌ها در تلویزیون‌های کوانتوم دات خود استفاده می‌کند که با فرمول ابتداعی کارشناسان ساموسنگ، عاری از هر گونه ماده سمی کادمیوم هستند؛ محققان بخش تحقیق و توسعه سامسونگ از ماده دیگری به‌ جای کادمیوم استفاده می‌کنند و ترکیب خاص و بی‌ضرری را جایگزین این ماده سمی کرده‌اند.
 
رشد زباله‌های الکترونیکی
هر سال تعداد بسیار زیادی از تلویزیون‌ها و مانیتورهای فرسوده به جمع زباله‌ها فرستاده می‌شوند، دستگاه‌هایی که در اغلب آنها موادی مانند جیوه و کادمیوم به کار رفته است، موادی بسیار خطرناک که در صورت راهیابی به آب‌های زیرزمینی و محیط زندگی انسان‌ها بیماری‌های پوستی و تنفسی را موجب می‌شوند. 
بر اساس آمارها زباله‌های الکترونیکی حدود ۷۰ درصد زباله‌های سمی جهان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، آمارها از رشد سه تا پنج درصدی زباله‌های الکترونیکی حکایت می‌کنند که در مقایسه با زباله‌های شهری از رشد بیشتری برخوردار است.
 
رشد گسترده زباله‌های الکترونیکی و نگرانی‌هایی که بابت صدمات غیرقابل بازگشت این زباله‌ها به محیط زیست وجود دارد، لزوم ساخت محصولات سبز و دوستدار محیط زیست را افزایش می‌دهد.
این محصولات با مصرف پایین انرژی خود و حذف مواد خطرناکی مانند جیوه و کادمیوم در بدنه‌شان، به حفظ پاکی و سبزی محیط زیست کمک می‌کنند.
همین موضوع موجب شده سامسونگ، پس از حذف جیوه از لامپ‌های LED، این بار ماده سمی کادمیوم را از تلویزیون‌های خود حذف کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.