اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 4, 2017
12:28 شنبه، 16ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82234

وزیر ارتباطات: قطعا با ماهی ۱۰ هزار تومان نمی‌توان دائم فیلم دانلود کرد

وزیر ارتباطات در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر این‌که از نظر او چه هزینه‌ای برای استفاده ماهانه از اینترنت تلفن همراه منتقی به نظر می‌رسد، گفت: این موضوع بستگی به نوع استفاده کاربران دارد و باید دید که کاربر چه استفاده‌ای از اینترنت می‌کند. اگر استفاده در حد معمول باشد شاید ماهی ۱۰ هزار تومان هزینه کفایت کند اما قطعا برای افرادی که به‌طور دائم از اینترنت استفاده کرده و با آن فیلم می‌بینند این هزینه کفایت نمی‌کند.
 
محمود واعظی ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های شرکت ارتباطات سیار در جمع خبرنگاران حضور یافته و به بعضی از سوالات آنها پاسخ گفت.
 
البته واعظی یک سوال را هم بی‌پاسخ گذاشت و آن داستان بورسی‌ شدن ایرانسل بود که وزیر ارتباطات ترجیح داد به این سوال پاسخی ندهد.
 
قطع دومیلیون و ۹۰۰ هزار سیم‌کارت احراز هویت نشده
 
وی در بخشی از صحبت‌های خود در پاسخ به آخرین وضعیت احراز هویت سیم‌کارت‌ها، عنوان کرد: تا شهریورماه حدود ۱۰ میلیون یا بیشتر سیم‌کارت بی‌هویت دست مشترکان بود اما پس از آنکه شورای عالی فضای مجازی در این حوزه ابلاغ کرد، به سرعت روند ساماندهی پیگیری شده و مردم هم همکاری بسیار خوبی داشتند.
 
او ادامه داد: برهمین اساس طی دو تا سه ماه گذشته بیش از سه میلیون سیم‌کارت احراز هویت شد و اکنون حدود دو میلیون و ۹۰۰ سیم‌کارت به دلیل عدم احراز هویت به حالت یکطرفه در آمده که به مشترکان این سیم‌کارت‌ها پیامک‌هایی ارسال شده و به آنها اعلام شده در صورت عدم تکمیل اطلاعات خط آنها به‌طور کامل قطع خواهد شد.
 
 روند قطع پیامک‌های تبلیغاتی
 
واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره دریافت مجدد پیامک‌های تبلیغاتی از سوی مشترکان تلفن همراه مطرح شده بود، اظهار کرد: برخی پیامک‌ها مانند بانک‌ها و غیره تبلیغاتی محسوب نشده و مردم پس شماره‌گیری مربع ۸۰۰* می‌توانند بدون از دست دادن پیامک‌های بانکی درخواست حذف پیام‌های تبلیغاتی را داشته باشند.
 
وی در عین حال عنوان کرد: از سوی دیگر گروهی را گذاشته‌ایم تا موضوع را رصد کنند و به اپراتورها هم گفته‌ایم که اگر شرکت‌های پیمان‌کار آنها بدون درخواست مردم اقدام به ارسال پیامک‌های ارزش افزوده برای کاربران کنند، اپراتورها جریمه خواهند شد. از مردم نیز خواسته‌ایم اگر با چنین مشکلی برخورد کردند، موضوع را از طریق ۱۹۵ پیگیری کنند چرا که ما بر روی این مسئله جدی هستیم.
 
واگذاری اینترنت نامحدود به کجا رسید؟
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا تصمیمی در خصوص واگذاری اینترنت نامحدود گرفته شده اظهار کرد: این موضوع در دست خود اپراتورها قرار دارد و این اپراتورها هستند که بسته‌های مختلف را به مشترکان خود ارائه می‌کنند. در این میان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بیشتر به مباحث تعرفه‌گذاری می‌پردازند.
 
وی افزود: البته ما به تازگی طرحی را نیز در نظر گرفته‌ایم تا برای دسترسی به محتوای داخل تعرفه‌ای معادل ۵۰ درصد محتوای خارجی در نظر گرفته شود.
 
واعظی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه آیا با تعرفه‌های فعلی این امکان وجود دارد که سهم فایل‌های ویدئویی از مصرف دیتا را افزایش داد، اظهار کرد: اکنون در این حوزه در حال وضع مشوق‌هایی هستیم که این موضوع در شورای عالی فضای مجازی هم به تصویب رسیده است اما باید توجه داشت که اگر شبکه‌های اجتماعی داخلی راه‌اندازی شوند، قطعاً هزینه‌های این بخش به مراتب کمتر خواهد شد.
 
احراز هویت بیش از ۴۰۰۰ کانال تلگرام
 
وزیر ارتباطات درخصوص آخرین وضعیت احراز هویت کانال‌های پرعضو تلگرام نیز توضیح داد: پیگیری این موضوع بر عهده وزارت ارشاد قرار داده شده اما تا جایی که اطلاع دارم از حدود ۱۱ هزار کانال که تعداد اعضای بیش از ۵۰۰۰ نفر بودند، تاکنون بیش از ۴۰۰۰ کانال، احراز هویت شده‌اند. البته طبیعی است که فعالیت کانال‌هایی که احراز هویت را انجام داده‌اند، از نظر قانونی موجه محسوب می‌شود. در خصوص کانال‌هایی که این کار را انجام نداده‌اند نیز وزارت ارتباطات اقدامی انجام نمی‌دهد اما مراجع قضایی این موضوع را مدنظر دارند.
 
اظهار امیدواری برای استفاده از خدمات موبایل‌بانک
 
وزیر ارتباطات همچنین به بحث پرداخت موبایلی اشاره کرد و گفت: در این زمینه هدف‌گذاری‌هایی صورت گرفته بود اما از سوی بانک‌ها کمی کندی ایجاد شد. اکنون خوشبختانه یک کمیته مشترک راه‌اندازی شده و پس از جلسه‌ای که با آقای سیف داشتیم، این موضوع مورد پیگیری بیشتر قرار گرفته است چرا که دوستان می‌دانند پرداخت الکترونیک در بستر موبایل بخشی از شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیکی به شمار می‌رود. حال نیز به ما وعده‌هایی داده شده که این مسئله تا ۲۰ بهمن‌ماه به نتیجه خواهد رسید که ما امیدواریم این اتفاق رخ داده و این روند تسریع شود.
 
ارسال پیامک با شماره‌های شخصی
 
عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پیامک‌هایی که از طریق شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، اظهار کرد: طی دو ماه گذشته حدود ۲۶۰۰ شماره که به ارسال‌ پیامک‌های انبوه می پرداختند، در مرحله اول با تذکر مواجه شده و در مرحله دوم سلب امتیاز شدند.
 
وی ادامه داد: برخی نیز تعهد داده‌اند که چنین استفاده‌هایی را از شماره خود به عمل نیاورند اما به هر حال با توجه به اینکه تحقیقات بحثی درآمدزا به شمار می‌رود، ما خود اپراتورها را نیز مسئول پیگیری این موضوع کرده و همچنان رسیدگی به وضعیت این بخش را در دستور کار داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.