تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 4, 2017
14:09 شنبه، 16ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82237

بسیج سه وزارت‌خانه برای پرونده سلامت الکترونیک

وزارت‌خانه‌های بهداشت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در قالب جلسه‌ای مشترک به پیگری بحث سلامت الکترونیک و تشکیل پرونده در این زمینه پرداختند.
 
دو وزیر بهداشت و آی‌سی‌تی به همراه قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر دوشنبه در وزارت ارتباطات گرد هم آمدند تا در آستانه رونمایی از فاز اول دولت الکترونیک در حوزه سلامت الکترونیک تصمیمات مشترکی اتخاذ کنند.
 
محمود واعظی پس از امضای قراردادی با دو وزارت‌خانه دیگر در این‌باره توضیح داد: از حدود یک تا دو سال قبل برای ارائه خدمات دولت الکترونیک برنامه‌ریزی فشرده‌ای صورت گرفت. در این میان آنچه مربوط به زیرساخت‌های دولت الکترونیک می‌شود وظیفه ای است که بر عهده وزارت ارتباطات قرار دارد.
 
وی ادامه داد: بحث مهم‌تر، بحث اطلاعات و خدماتی است که وزارت‌خانه‌های مختلف باید نسبت به ارائه آن تلاش کنند.
 
واعظی افزود: اکنون در قالب این جلسات بررسی شد تا چگونه از طریق مرکز NI۶ وزارت ارتباطات تبادلات لازم میان وزارت‌خانه‌های مرتبط صورت گیرد چرا که مردم با بیمه و مراکز درمانی در تماس هستند و اینکه چگونه می‌توان به راحتی با مراجعه به مراکز درمانی و دارویی از خدمات دولت الکترونیک بهره بگیرند، موضوع مهمی است.
 
واعظی با اشاره به توافقاتی که میان سه وزارت‌خانه مرتبط با این حوزه صورت گرفته است، ابراز امیداوری کرد که نتیجه این توافقات به زودی نهایی و عملیاتی شود و مردم بتوانند از دستاوردهای این بخش بهره‌مند شوند.
 
حسن قاضی‌زاده هاشمی نیز در این خصوص اظهار کرد: در دنیا بخش قابل توجهی از خدمات حوزه سلامت به شکل الکترونیک ارائه می‌شود. از سوی دیگر در خصوص بخش خدمات و سازمان‌های بیمه نیز این خدمات ارائه می‌شود.
 
وی ادامه داد: ما نیز اکنون تلاش داریم در قالب این قراردادها ظرف مدت دو ماه آینده خبرهای خوبی را به مردم بدهیم.
 
وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: حاصل این تلاش‌ها منجر به تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای تمام ایرانیان خواهد شد و ساماندهی جدی بحث دارو، واکسن و فراورده‌های دارویی را به دنبال داشته و موجب شفافیت بیشتر در این بخش می‌شود. همچنین از مواردی مانند قاچاق یا عرضه داروهای تقلبی جلوگیری می‌کند.
 
قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دوم فروردین‌ماه این سامانه مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: با راه‌اندازی این سامانه تلاش می‌شود بیماران از هر نقطه برای دریافت خدمات الکترونیک مراجعه کرده و از ارائه خدمات تکراری جلوگیری خواهد شد. از سوی دیگر کنترل‌های خاصی صورت می‌گیرد تا در مصارف و هزینه‌ها و همچنین اصالت دارو و استاندارد آن دقت نظر کافی صورت بگیرد.
 
وی همچنین اظهار کرد: البته تشکیل پرونده سلامت اکنون هم تقریبا اجرایی شده و شاید بتوان گفت که حدود ۵۰ میلیون ایرانی دارایی پرونده سلامت هستند اما این پرونده‌ها ناقص است و لازم است اطلاعات دارویی، بیمه‌ای و آنچه که از مراکز درمانی مختلف استخراج می‌شود به طور جامع به این پرونده‌ها منتقل شود.
 
وی همچین یادآور شد: این شبکه مانند یک موجود زنده‌ است که نیاز به طی دوره تکامل دارد و طی این روند ممکن است یک تا دو سال به طول بینجامد.
 
قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا ارائه خدمات سلامت الکترونیک و تشکیل پرونده در این حوزه برای مردم هزینه به دنبال خواهد داشت، تاکید کرد: بیماران هیچگونه هزینه اضافی در این حوزه پرداخت نخواهند کرد. در عین حال تصور ما آن است که با اجرای این طرح هزینه‌های دولت و سازمان‌های بیمه‌گر کاهش پیدا کرده و از موضوعاتی مانند قاچاق پیشگیری می‌شود.
 
وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز تاکید کرد: اطلاعات مندرج در پرونده سلامت الکترونیک افراد به هیچ عنوان در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت و از محرمانگی این حوزه دفاع خواهد شد.
 
ابوالحسن فیروزآبادی – قائم‌مقام وزیر کار – نیز به نمایندگی از وزارت‌خانه خود در این مراسم حضور یافته و پس از امضای قرارداد، اظهار کرد: به نظر امشب گام بزرگی در تقویت دولت الکترونیک برداشته شد.
 
وی ادامه داد: حوزه سلامت اکنون به تراز بسیار خوبی در ارائه سرویس رسیده و برای آن اطلاعات بیمه‌ای و سلامت شهروندان به صورت بلادرنگ با این شیوه مبادله خواهد شد که این موضوع منجر به کاهش هزینه‌ها و ارائه سرویس مناسب به بیماران خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.