تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

February 4, 2017
14:14 شنبه، 16ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82240

وزیر ارتباطات اعلام کرد: آمادگی برای بهره‌برداری از فاز اول دولت الکترونیک/ضرورت توسعه اشتغال دانش‌بنیان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت ایجاد اشتغال دانش‌بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر این اساس تمام زیرساخت‌های راه‌اندازی دولت الکترونیک ایجاد شده است که در صورت هماهنگی آماده بهره‌برداری از فاز اول این طرح هستیم.
 
محمود واعظی روز چهارشنبه، 13 بهمن ماه در مراسم روز ملی فناوری فضایی با اشاره به برداشته شدن تحریم‌ها، افزود: در فضای پساتحریم توانستیم فضای جدیدی را برای همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های ماهواره‌ها و مخابرات ایجاد کنیم.
 
وی با بیان اینکه ما در زمینه تحقیق و توسعه وارد مرحله جدیدی از همکاری‌های بین‌المللی شده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این فضا خریدهای ما ارزان‌تر شده و فضای صادراتی بیشتری ایجاد شده است. از این رو به دنبال این هستیم که حوزه مخابرات را بر اساس حقوق شهروندی توسعه دهیم تا دسترسی آزاد همگان به اطلاعات فراهم شود.
 
واعظی با تاکید بر اینکه بر این اساس درصدد هستیم تا شکاف دیجیتالی را در کشور کاهش دهیم، اظهار کرد: هدف ما توسعه در راستای امنیت و سیاست از فضای مجازی است که خوشبختانه فاز اول شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری رسیده است و مردم می‌توانند با استفاده از نسل سوم و چهارم اینترنت دسترسی بهتری به خدمات داشته باشند.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر ضرورت اشتغال دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات، تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، خوشبختانه سهم 100 هزار نفری اشتغال در سال گذشته را داریم و بنا داریم 120 هزار شغل در این عرصه ایجاد کنیم.
 
وی با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور در زمینه توسعه دولت الکترونیک، یادآور شد: در حال حاضر تمام زیرساخت‌های ایجاد دولت الکترونیک فراهم شده و در صورت هماهنگی در سال جاری قادر هستیم فاز اول دولت الکترونیک را به بهره‌برداری برسانیم.
 
واعظی با بیان اینکه سهم بازار آی‌سی‌تی نسبت به سه سال گذشته توسعه سه‌برابری داشته است، افزود: در حال حاضر بازار آی‌سی‌تی کشور بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان است که بنا داریم با رشد متوسط سالیانه به 19.6 درصد برسانیم و بر این اساس امیدواریم که سهم این بازار در برنامه ششم به 120 میلیارد تومان افزایش یابد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اقدامات انجام شده برای ارتقای توسعه فعالیت‌های بخش پست اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته شرکت پست 355 میلیارد تومان زیان انباشته‌شده داشت و با تعریف خدمات بر بستر اینترنت و تصویب اساسنامه آن در مجلس شورای اسلامی امیدواریم که تا دو ماه آینده دو شرکت جدید خصوصی در حوزه پست ایجاد شود.
 
واعظی همچنین با اشاره به اقدام مثبت بازگرداندن سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی به وزارت ارتباطات، خاطرنشان کرد: بر این اساس ما دو هدف حمایت جدی از فناوری فضایی و ساخت ماهواره ملی سنجشی و مخابراتی را دنبال کردیم.
 
وزیر ارتباطات در عین حال خاطرنشان کرد: قرارداد ساخت ماهواره سنجشی به امضا رسیده است که تا دو و نیم سال آینده این ماهواره در مدار قرار می‌گیرد، ضمن آنکه اقدام به تهیه ماهواره مخابراتی کرده‌ایم.
 
وی در عین حال تاکید کرد: تامین این دو نوع ماهواره خللی برای حمایت از فناوری‌های بومی فضایی ایجاد نخواهد کرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت ساماندهی فعالیت‌های فضایی، اضافه کرد: به منظور جلوگیری از پراکنده‌کاری و اجرای پروژه‌های جداگانه ماهواره‌ای در هر دانشگاه‌ مرکزی را ایجاد کرده‌ایم تا با مشارکت همه متخصصان به طراحی و ساخت ماهواره‌ها اقدام کرده باشیم.
 
واعظی با اشاره به رونمایی از دو ماهواره مخابراتی و سنجشی «ناهید 1» و ماهواره «پیام» دانشگاه امیرکبیر ابراز امیدواری کرد که با همکاری همه متخصصان در آینده نزدیک دستاوردهای بیشتری در این حوزه عرضه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.