تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 4, 2017
17:37 شنبه، 16ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82253

خلا قانونی در تجارت الکترونیک

مسئول کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) تهران این سازمان را متولی تمام امور مرتبط با نرم‌افزار و رایانه دانست.
 
پویا محمودیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مشکل بزرگ تجارت الکترونیک در ایران این است که ‌قانونی جدی وجود ندارد که باعث شده هر کس خود را متولی این حوزه بداند و جلوی این نوآوری‌ها را بگیرد، گفت: مشکل بزرگ‌ در این حوزه بی‌قانونی در حوزه تجارت الکترونیک است و تنها یک قانون مصوب برای سال ۱۳۸۲ داریم.
 
وی ادامه داد: اصولا با نوآوری و اتفاقات جدیدی که در این حوزه می‌افتد مقابله می‌شود که در حال حاضر هم این مقابله در برابر دو شرکت ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل آنلاین نمود پیدا کرده است. البته سرویس‌های حمل‌ونقل اینترنتی اولین سرویس‌هایی نیستند که برخورد قهری با آن شده باشد و نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد.
 
مسئول کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به ماده ۲ قانون نظام صنفی کشور اظهار کرد: در تبصره ماده ۲ قانون نظام صنفی کشور آمده است که اگر صنفی قانون مجزا داشته باشد، از شمول قانون اصناف خارج می‌شود. تجارت الکترونیک هم قانون مجزای مصوب مجلس دارد و قاعدتا اتاق اصناف نباید دخالت زیادی در این زمینه داشته باشد و اصولا نمی‌تواند به این شرکت مجوز دهد. شرکت‌های نرم‌افزاری نیز قاعدتا زیرمجموعه نظام صنفی رایانه‌ای کشور هستند.
 
محمودیان با بیان اینکه اول قانون وضع نمی‌شود و پس از آن نوآوری ایجاد شود، بلکه اول نوآوری شکل می‌گیرد و بعد اگر خلأ قانونی وجود داشته باشد قانون‌گذار است که باید این مشکل را حل کند، گفت: در زمینه تجارت الکتروینک تداخل رگولاتوری و قانون‌گذاری و متولی به وجود آمده است.
 
مسئول کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با بیان اینکه تجارت الکترونیک موضوع جدیدی است که در ایران خلا متولی و قانون‌گذاری دارد، گفت: در سیاست‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی که آقای روحانی مطرح کردند دو موضوع مهم بود، یکی پیگیری قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و دیگری حمایت از کارآفرینی که در دو بند اول منشوری که برای اشتغال‌زایی دادند آمده بود. در صورتی که اتفاقی که در وزارت صنعت می‌افتد برعکس این است.
 
او خاطرنشان کرد: یکسری جوان هستند که از دانشگاه بیرون می‌آیند و کارآفرینی می‌کنند و باعث می‌شوند از خروج افراد از کشور جلوگیری شود. گاهی به جای این‌که قانون‌گذار به این کار سرعت دهد، برخورد قهری می‌کند و جلوی آنها را می‌گیرد، در صورتی که هیچ خلافی صورت نگرفته است. مشکل این است که به دلیل خلا قانونی آنها نمی‌دانند چه مجوزی به این افراد بدهند و در ادمه جلوی آنها را می‌گیرند. در صورتی که متولی این حوزه سازمان صنفی رایانه‌ای کشور است که سازمان متولی تمام امور مرتبط با نرم‌افزار و رایانه محسوب می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.