اپلیکیشن

تلفن همراه

February 17, 2017
20:50 جمعه، 29ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82428

بررسی اپلیکیشن لنز؛ تلویزیون اینترنتی ایرانسل

اوایل همین ماه بود که ایرانسل از کسب مجوز راه اندازی یک تلویزیون تعاملی خبر داد؛ اپلیکیشنی به اسم «لنز» برای تماشای فیلم های سینمایی و برنامه های زنده تلویزیون، که قابلیت هایی مثل توقف و عقب کشیدن برنامه های زنده، ضبط برنامه ها و دسترسی به آرشیو صدا و سیما از جمله امکانات مهم آن عنوان شده بود.
 
این اپلیکیشن بالاخره منتشر شد و چند روزیست که اندرویدی ها می توانند آن را از پلی استور گوگل دریافت کنند. در همین راستا و به بهانه انتشار اپلیکیشن لنز تصمیم گرفتیم تا نگاهی بر قابلیت های مختلف آن داشته باشیم و عملکرد ایرانسل در راه اندازی این تلویزیون تعاملی را بسنجیم.
 
لنز یک تلویزیون تعاملی یا IPTV است؛ یعنی در آن کارهای بیشتری نسبت به عوض کردن کانال یا کم و زیاد کردن صدا می توانید انجام بدهید. به لطف لنز هر جا که باشید می توانید برنامه های تلویزیون را به طور زنده و بر بستر اینترنت ببینید و خودتان را با تماشای فیلم های سینمایی سرگرم کنید.
 
 
مثل اکثر تلویزیون های تعاملی، لنز برای استفاده تا مدت زمانی رایگان است و از آن به بعد باید حق اشتراک بپردازید. البته گاهی اوقات برای رویدادی مثل دربی ایرانسل تماشای تصاویر را رایگان می کند و هزینه ای بابت مصرف دیتا از شما نمی گیرد که باید آن را یکی از مزایای بزرگ استفاده از لنز قلمداد کنیم.
 
پس از ثبت نام و ورود به لنز، سه گزینه پیش رویتان قرار می گیرد: تماشای ویدیوهای پیشنهادی (که فیلم های سینمایی داخلی هستند)، پخش زنده تلویزیون و آرشیو ویدیوها که به جز فیلم شامل سخنرانی ها و مستندهای گوناگون هم می شوند.
 
فرقی ندارد که کدام را ببینید، لنز بسته به سرعت اینترنت کیفیت استریم تصاویر را تنظیم می کند. در این خصوص باید بگوییم که در لنز حتی با اینترنت نسبتا ضعیف هم شانس تماشای یک تصویر قابل قبول را خواهید داشت. پخش زنده تلویزیون اگر چه با حدود ده ثانیه تأخیر انجام می گیرد، اما کیفیت صدا و تصویر مطلوبی را تجربه می کنید، خصوصا زمانی که به اینترنت پرسرعت 4G دسترسی دارید.
 
 
نکته خوب این که تصاویر زنده قابل توقف هم هستند. مثلا می توانید پخش زنده را ده دقیقه یا چند روز عقب تر ببرید، و حتی به ضبط بخش های مورد علاقه تان از تلویزیون هم بپردازید. مکانیزم ضبط می تواند به طور خودکار و دستی باشد: یا خودتان دکمه ضبط و توقف را بزنید یا اینکه با تعیین بازه زمانی همه کارها را به دست اپلیکیشن بسپارید.
 
ضبط تصاویر بدون هیچ عیب و نقصی انجام می شود، اما پس از ذخیره با محدودیت های عجیبی رو به رو خواهید شد: برای تماشای مجدد ویدیوها حتما باید آنلاین باشید، و امکان ذخیره آن ها در گالری و اشتراک گذاری شان را نخواهید داشت.
 
اینجا باید پرسشی را مطرح کنیم، و آن هم این است که با وجود این محدودیت های عجیب، آیا بهتر نبود که ایرانسل از همان ابتدا امکان ضبط تصاویر را در اپلیکیشن نمی گنجاند تا بخواهد که آن را این گونه و به شکل ناقص به کاربر ارائه کند؟
 
مشکلات لنز به همینجا ختم نمی شوند. مثل بسیاری از محصولات قبلی ایرانسل، در لنز نیز همچنان بد سلیقگی و ضعف این شرکت در طراحی یک رابط کاربری استاندارد و مطلوب مشاهده می شود.
 
فونت های بیش از حد درشت (که گاهی از کادر خارج شده اند)، آیکن و دکمه های زمخت که ظرافتی در طراحی شان نمی بینید و البته بارگذاری کند منوها همگی مواردی هستند که به تجربه کاربری لنز لطمه زده اند.
 
 
استریم زنده ویدیو در موبایل کار نسبتا سنگینی است، برای همین توسعه دهندگان همیشه سعی می کنند تا بستر انجام این کار (که همان رابط کاربریست) را حتی الامکان ساده و سبک طراحی کنند تا جابجایی در آن به نرمی و بارگذاری محتوا به سرعت انجام بگیرد.
 
ولی متأسفانه این نرمی و روانی را در لنز ایرانسل نمی بینیم. ترکیب رنگی نه چندان خوشایند مشکی، قهوه ای، طوسی و زرد اپلیکیشن (درست مثل «ایرانسل من») که نمی دانیم چرا ایرانسل از آن دست بردار نیست هم کمکی به بهتر شدن اوضاع نکرده است.
 
به غیر از این، محتوای ویدیویی لنز چندان غنی و کامل نیست و فعلا تعریفی ندارد. بر خلاف پوشش قدرتمند لنز از کانال های صدا و سیما، آرشیو فیلم های سینمایی خوب و جذابی را در آن شاهد نیستیم. اگر چه رایگان بودن فیلم ها به خودی خود نکته مثبتی محسوب می شود، اما اکثر آن ها قدیمی هستند و تنوع خوبی از نظر سبک ندارند.
 
بنابراین شاید بد نباشد که ایرانسل دریافت حق اشتراک در لنز را زمانی انجام بدهد که حداقل از منظر محتوا آمادگی رقابت با سرویس های بهتر و کامل تری مثل آپارات فیلیمو را پیدا کرده باشد. اما با تمام این اوصاف در صورت رفع مشکلات UI و پرداخت بهتر به محتوا، لنز با پشتیبانی نام بزرگ ایرانسل می تواند در آینده عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته و به یکی از مهم ترین پلتفرم های تلویزیون تعاملی ایران تبدیل شود.
 
البته در نهایت همه چیز به تلاش های متخصصین ایرانسل و رفع کم و کاستی های اپلیکیشن بستگی خواهد داشت. لنز را فعلا می توانید فقط در اندروید تجربه کنید، اما امیدواریم که در آینده شاهد ارائه نسخه iOS آن نیز باشیم.
 
لنز (Lenz)
قیمت: رایگان
سازنده: ایرانسل
سیستم عامل: اندروید
حجم: 23.5 مگابایت
 دانلود:
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.