اپلیکیشن

تلفن همراه

February 21, 2017
12:23 سه شنبه، 3ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82486

چرا اسنپ این‌قدر ارزان است؟/ پاسخ مدیرعامل اولین تاکسی اینترنتی ایران را بخوانید

روزنامه شهروند با شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ درباره موضوعات مربوط به این تاکسی اینترنتی گفتگو کرده است که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید؛
 
در رابطه با مناسب‌بودن نرخ‌های سفر با این سیستم‌ها صحبت کردید، دلیل نرخ‌های ارزان‌تر این نوع تاکسی‌ها نسبت به آژانس‌ها و تاکسی‌های دربستی چیست؟
 
ما به‌عنوان یک پلتفرم تا زمانی می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم که کاربران مسافر و کاربران راننده را راضی نگه داریم. تاکنون نیز دلیل موفقیت ما بسیار ساده بوده است، چراکه مدل کسب‌وکارمان این اجازه را می‌دهد که بهره‌وری خودروی رانندگان‌مان را بالا ببریم تا هزینه سفر مسافر این خودرو‌ها کاهش داشته باشد. به این معنی که ما برای یک راننده مسیر برگشت به محل ثابتی را حذف کرده‌ایم و یک راننده بعد از رساندن مسافرش می‌تواند بلافاصله از همان منطقه یک مسافر دیگر بگیرد، بنابراین تعداد سفرهای یک راننده بدون اتلاف وقت چندین برابر می‌شود. به همین‌خاطر نرخ کرایه مسافران نیز کمتر شده، درحالی‌که درآمد راننده افزایش داشته است.
 
آقای شاهکار در شرایط فعلی هنوز سیستم‌های سنتی با تکنولوژی نوین منطبق نشده‌اند، به دلیل همین تضادها در حوزه حمل‌ونقل گاهی‌اوقات شایعات زیادی مبنی بر پلمپ کردن این شرکت‌ها شنیده می‌شود، در این شرایط چطور می‌توان بازار تکنولوژی نوین را حفظ کرد؟
 
مهم‌ترین چیزی که باید یادآوری کنم این است که این نوع کسب‌وکار نوین است و ما هم به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان تلاش کردیم تمام مجوزهای قانونی فعلی را که در حیطه کاری ما است، اخذ کنیم. مجوز نماد الکترونیک از صنعت معدن و تجارت، پروانه کسب مجازی از اتاق اصناف تهران، مجوز مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور همه مجوزهای قانونی بودند که در حال‌حاضر برای کسب‌وکارهای اینچنینی تعریف شده است. حالا روی دیگر سکه تفسیر کسانی است که در سیستم سنتی حوزه حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند و آنها معتقدند در سیستم‌شان دو نوع فعالیت وجود دارد؛ یکی تاکسی‌های سبز و زرد و دیگری آژانس‌ها.
 
با این تفاسیر مدل کسب‌وکار ما هیچ شباهتی با سیستم سنتی ندارد، بنابراین جایگاهی نیز برای آن تعریف نشده و این طبیعی است که برخی‌ها واکنش‌های تندی نسبت به کسب‌وکار نوین نشان دهند. درنهایت همه ما می‌دانیم که این مدل کسب‌وکار نه‌تنها در حوزه حمل‌ونقل ایجاد مزیت کرده، بلکه به محیط‌زیست، ترافیک و درآمد خانوارها نیز کمک می‌کند. منافع مصرف‌کننده در برنامه‌ریزی‌های شرکت ما اولویت دارد، بنابراین فکر می‌کنم موفقیتی که در این دو‌سال‌ونیم کسب کرده‌ایم یکی از دلایلی است که می‌تواند این تکنولوژی را در کشور حفظ کند.
 
اگرچه استارآپ اسنپ نخستین شرکتی بود که اپلیکیشن درخواست خودرو را به ایران وارد کرد و حدود یک‌سال‌و‌نیم بعد تپسی نیز وارد بازار حمل‌ونقل نوین شد؛ با این تعریف شما حدود یک‌سال بدون رقیب در این صنعت کار کردید، حالا شرایط کاری و استراتژی با ورود رقیب چه تغییر کرده است؟
 
رقابت بازار را بزرگتر می‌کند و درنهایت به نفع مصرف‌کننده است. به همین خاطر من از داشتن رقیب بسیار خوشحال هستم. در ‌سال نخست که ما بدون رقیب کارمان را انجام می‌دادیم، بسیار متعجب بودم که چرا کسی وارد بازار رقابتی نشد، چراکه چنین شرایطی به مراتب انگیزه‌های بیشتری برای کار و ارایه بهتر خدمات ایجاد می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.