رگولاتوری

مخابرات فضایی

February 24, 2017
15:54 جمعه، 6ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82523

روزشمار پروژه‌های ICT دولت یازدهم

اتصال بیش از ۴۰۰۰ روستا به اینترنت پرسرعت، ارتقاء پروانه اپراتورهای همراه به نسل ۳ و بالاتر، رونمایی از موتورهای جست‌وجوی یوز و پارسی‌جو، رونمایی از شبکه ملی اطلاعات در فازهای اول و دوم برخی از پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم است.
 
انعقاد تفاهم‌نامه پست بانک ایران با معاونت توسعه خدمات روستایی ریاست جمهوری در آذرماه سال ۱۳۹۲ و افتتاح سایت‌های پایش، مانیتورینگ و جهت‌یاب در ۱۲ شهر کشور در بهمن‌ماه از جمله پروژه‌های افتتاح شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۲ بود.
 
بهره‌برداری از شبکه ابری خدمات توزیع شده، میزبانی دیتاسنترهای مراکز داده هفت استان، بهره‌برداری از افزایش ظرفیت بزرگراه ترانزیت آسیا و اروپا از مسیر ایران به نام EPEG، افزایش ظرفیت مسیر ارتباطی فیبر نوری تهران – اصفهان با استفاده از تجهیزات تولید داخل و اتصال ۴۱۰۰ روستا به اینترنت پرسرعت از اقداماتی بود که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ انجام شد.
 
همچنین تکمیل پروژه رومینگ ملی در تیرماه، ارتقاء پروانه ایرانسل به نسل سه و بالاتر در مردادماه و ارتقاء پروانه همراه اول به نسل سه و بالاتر در شهریورماه که در راستای رفع انحصار صورت گرفت، همچنین بهره‌برداری از ۵۰۰۰ کیلومتر فیبرنوری در ۷۷ مسیر از اقدامات تابستان سال ۱۳۹۳ بود.
 
افتتاح چهار پروژه عمرانی، رونمایی از پنج سرویس جدید و ۱۰۰ خدمت پستی در مهرماه سال ۱۳۹۳ انجام شد و در دی‌ماه این سال نیز پروژه هم‌کد سازی در سراسر کشور به اتمام رسید. از دیگر اقدامات سال ۱۳۹۳ می‌توان به رونمایی از موتور جست‌وجوی یوز، روز ملی فناوری فضایی و افتتاح گام نخست پروژه ترانزیت ارتباطات عراق از طریق ایران در بهمن‌ماه این سال اشاره کرد.
 
پروژه‌های سال ۱۳۹۴
 
با افتتاح دیتاسنتر استان آذربایجان شرقی و اولین دیتاسنتر شمال غرب کشور و همچنین افتتاح خدمات و توسعه شبکه پهن باند استان قم در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ و افتتاح پروژه فیبر نوری ایران و پاکستان در سیستان و بلوچستان در خردادماه سال ۱۳۹۴، پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این سال آغاز شد.
 
افتتاح پروژه توسعه لایه انتقال شبکه زیرساخت کشور (تلاش) در تیرماه سال ۱۳۹۴ انجام شد و همچنین مبادله تفاهم‌نامه ترابردپذیری بین سازمان تنظیم مقررات و سه اپراتور تلفن همراه، افتتاح پروژه هاب ماهواره‌ای ایران (هما)، رونمایی از نخستین خدمات رایانش ابری، ارتقاء پروانه رایتل به نسل چهار و افتتاح فاز اول نخستین آزمایشگاه کارت هوشمند از پروژه‌های شهریورماه سال ۱۳۹۴ بود.
 
اعطای پروانه فعالیت تلفن ثابت (FCP) و رونمایی از موتور جست‌وجوگر پارسی‌جو در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ انجام شد همچنین افتتاح مرکز IXP استان فارس، رونمایی از دستاوردهای فضایی (ماهواره دوستی)، آزمایشگاه تست و تجمیع سامانه‌های فضایی سازمان فضایی ایران و افتتاح پروژه فجر از اقدامات بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ و همچنین در اسفندماه سال ۱۳۹۴ از پروژه ملی خدمات ویدئو VOD رونمایی شد.
 
پروژه‌های سال ۱۳۹۵
 
پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۵ با افتتاح مرکز ملی تبادل اطلاعات و درگاه خدمات ملی دولت هوشمند و همچنین افتتاح مرکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات تهران در اردیبهشت‌ماه آغاز شد. همچنین تفاهم‌نامه اپراتورهای اینترنتی برای کاهش تعرفه ترافیک داخلی برای کاربران نهایی در خردادماه امضاء شد.
 
تابستان ۱۳۹۵ با افتتاح و تکمیل مراکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات در استان‌های فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی در تیرماه، رونمایی از نرم‌افزار سامانه اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های کیفی لایه سه شبکه داخلی شرکت ارتباطات زیرساخت در مردادماه، ترابردپذیری تلفن همراه و افتتاح فاز نخست شبکه ملی اطلاعات در شهریورماه همراه بود.
 
افتتاح مرکز IXP قم در آبان، ساخت تکمیل ماهواره ناهید۱ در دی‌ماه، طراحی و ساخت ماهواره ناهید ۲ و راه‌اندازی فاز دوم شبکه ملی اطلاعات در بهمن‌ماه نیز از دیگر اقدامات سال ۱۳۹۵ تاکنون محسوب می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.