اپراتورها

تلفن همراه

February 25, 2017
20:25 شنبه، 7ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82542

مقایسه پوشش شبکه 4G اپراتورهای تلفن‌های همراه کشور

اگر به سایت اپراتورهای موبایل سر بزنید، می‌بینید که مدعی پوشش گسترده شبکه 4G در کشور هستند. ما در این مطلب اطلاعات رسمی این شرکت‌ها را با اطلاعات یک منبع مستقل مقایسه می‌کنیم تا ببینیم واقعیت چیست.
در حال حاضر هر سه اپراتور اصلی موبایل کشور (همراه اول، ایرانسل و رایتل) به مشترکان خود اینترنت 4G ارائه می‌کنند و مدعی پوشش گسترده در شهرهای ایران‌اند. اگر به سایت این شرکت‌ها سر بزنید و به نقشه پوشش خدمات نگاهی بیندازید، متوجه می‎شوید اکثر شهرهای بزرگ و متوسط ایران تحت پوشش شبکه 4G قرار دارند (به جز رایتل).
 
اما ادعای اپراتورهای موبایل در خصوص پوشش و کیفیت شبکه همیشه درست نیست. نقاط متعددی می‌توان یافت که با اینکه در نقشه تحت پوشش نشان داده می‌شود، خبری از اینترنت 4G نیست؛ به همین خاطر قصد داریم از اطلاعات یک منبع مستقل برای مقایسه پوشش شبکه 4G اپراتورهای تلفن همراه کشور کمک بگیریم.
 
OpenSignal یک منبع معتبر در زمینه نقشه‌برداری از پوشش خدمات اپراتورهای جهان است که، براساس اطلاعات ارسال‌شده از طرف مشترکان تلفن همراه، نقشه گستردگی شبکه اپراتورها و کیفیت خدمات آنها را تولید می‌کند. در این مطلب اطلاعات OpenSignal را با آنچه اپراتورها رسما اعلام کرده‌اند مقایسه می‌کنیم تا ببینیم پوشش شبکه 4G کدام یک بهتر است.
 
در تصویر زیر سطح پوشش شبکه 4G اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل با هم مقایسه شده است. براساس اطلاعات رسمی اعلام‌شده از سوی اپراتورها، که در سایتشان موجود است، مشخص می‎شود پوشش شبکه 4G همراه اول از دو اپراتور دیگر بیشتر است.
 
       
 پوشش شبکه 4G اپراتورها بر اساس اطلاعات رسمی اعلام شده
 
اما همان‌طور که گفتیم، برای بررسی دقیق‌تر از اطلاعات OpenSignal نیز استفاده کرد‌ه‌ایم. در تصاویر زیر پوشش رسمی شبکه 4G اعلام‌شده اپراتورها با اطلاعاتی که OpenSignal جمع‌آوری کرده مقایسه شده است.
 
       
 نقاط سبز پر رنگ: اطلاعات همراه اول – نقاط سبز کم رنگ: اطلاعات اپن سیگنال
 
       
 نقاط آبی: اطلاعات ایرانسل – نقاط سبز کم رنگ: اطلاعات اپن سیگنال
 
به شکل واضحی پوشش شبکه همراه اول در نقشه اپن سیگنال کوچک‌تر از چیزی است که در سایت همراه اول اعلام شده؛ اما اطلاعات ثبت‌شده ایرانسل در اپن سینگال تقریبا با آنچه در سایت ایرانسل وجود دارد برابر است و حتی پوشش را اندکی بیشتر نشان می‌دهد.
 
متاسفانه در سایت رایتل نقشه پوشش شبکه 4G وجود ندارد؛ بنابراین نتوانستیم آن را با نقشه اپن سیگنال مقایسه کنیم.
نکته‌ای که لازم است به آن اشاره کنیم به نحوه جمع‌آوری اطلاعات OpenSignal مربوط می‎شود. از آنجا که این شرکت اطلاعات خود را از کاربران می‌گیرد، می‌توان مشارکت کم مشترکان همراه اول در ارسال اطلاعات به اپن سیگنال را دلیل اختلاف زیاد نقشه همراه اول با اپن سیگنال تلقی کرد.
 
نتیجه‌گیری شما از این مقایسه چیست؟ به نظر شما وضعیت واقعی به اطلاعات رسمی اپراتورها نزدیک‌تر است یا آنچه OpenSignal اعلام می‌کند؟
 
جوابیه همراه اول:
 
شرکت همراه اول در خصوص اختلاف ذکر شده در نقشه‌ OpenSignal با آنچه در سایت رسمی این شرکت آمده است توضیحاتی به جی‌اس‌ام داد. به گفته مسئولان این شرکت نقشه پوشش شبکه موجود در سایت همراه اول مجموع شبکه 3G و 4G را نشان می‌دهد به همین دلیل در تصاویر بالا این اختلاف دیده می‏‌شود. همچنین همراه اول در جوابیه خود اطمینان داده است سطح پوشش شبکه 4G ارائه شده به مشترکان این شرکت با داده‌های اپن سیگنال مطابقت دارد و فرای واقعیت نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.