لبه تکنولوژی

March 5, 2017
16:45 یکشنبه، 15ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82680

ذخیره سازی فیلم سینمایی و سیستم عامل بر روی دی ان ای

دانشمندان و محققان دانشگاه کالیفرنیا با کسب موفقیتی بی نظیر توانسته اند تعداد زیادی فیلم و عکس را بر روی دی ان ای ذخیره کنند.
این دانشمندان با همکاری محققان مرکز New York Genome روش تازه ای را برای ذخیره یک سیستم عامل، فیلم و برخی فایل های دیگر بر روی مولکول های بیولوژیک انسان ها یافته اند.
 
این دانشمندان می گویند دی ان ای انسان از ظرفیت فراوانی برای ذخیره سازی حجم زیادی از اطلاعات برخوردار است و با استفاده از استراتژی خاصی برای ذخیره سازی اطلاعات موسوم به DNA Fountain از ظرفیت دی ان ای ها برای ذخیره سازی داده های متنوعی استفاده شده است.
 
در مجموع ۶ فایل بر روی دی ان ای ذخیره شده اند که عبارتند از یک سیستم عامل، فیلم Arrival of a train at La Ciotat، یک کارت هدیه ۵۰ دلاری شرکت آمازون، یک ویروس، یک لوح پایونیر (لوحی آلومینیومی که بر فضاپیماهای پایونیر ۱۰ (در سال ۱۹۷۲) و پایونیر ۱۱ (در سال ۱۹۷۳) قرار گرفتند، تا در صورت رسیدن به موجودات فرا زمینی پیامی تصویری از بشریت را به آن‌ها برسانند) و محتوای یک مقاله دانشگاهی مربوط به سال ۱۹۴۸.
 
اگر چه حجم کل این فایل ها از ۲۱۴۶۸۱۶ بایت فراتر نرفته، اما روش جدید مورد استفاده باعث شده حجم اطلاعات ذخیره شده بر روی دی ان ای ۶۰ درصد بیشتر از روش های قبلی باشد.
 
دانشمندان با استفاده از الگوریتم DNA Fountain فایل های یاد شده را در قالب یک ابرسند فشرده کردند و سپس آنها را به فایل های باینری متعددی تقسیم کردند. داده های یاد شده با موفقیت رمزگذاری و رمزگشایی شده اند و به نظر می رسد از این روش می توان برای ذخیره سازی درازمدت اطلاعات هم استفاده کرد.
 
هزینه استفاده از این روش به ازای هر مگابایت اطلاعات ۳۵۰۰ دلار اعلام شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.