فناوری اطلاعات

March 6, 2017
13:59 دوشنبه، 16ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82689

خوانساری خبرداد: ساخت تجهیزات اندازه گیری امواج و تشعشعات بومی برای نخستین بار در کشور/ راه اندازی 5 آزمایشگاه تجهیزات ICT در پژوهشگاه ارتباطا

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساخت تجهیزات اندازی گیری میزان امواج و تشعشعات بومی برای نخستین بار در ایران خبر داد.
 
محمد خوانساری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس این پژوهشگاه،  با اشاره به ماموریت های این مرکز در حوزه ICT  کشور ، گفت : شناسایی و فعالیت برای ایجاد یک زنجیره اقتصادی و راهبردی در کشوردرحوزه ICT  ، از گذشته تا برنامه ششم توسعه ، از ماموریت های اصلی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
 
وی سرمایه گذاری در بخش هایی که امکان سرمایه گذرای دیگر بخش ها در آن وجود ندارد را یکی دیگر از برنامه های این پژوهشگاه اعلام کرد و افزود : در حوزه ساخت تجهیزات و فناوری ها در 3 سال گذشته بیش از 40 میلیارد تومان هزینه شده است و این سرمایه گذاری برای کل بخش ICT  کشور قابل استفاده است .
 
خوانساری به تکمیل و ارتقاء 3 آزمایشگاه در این حوزه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه 5 آزمایشگاه جدید هم راه اندازی شده است ، افزود : تجهیز و سرمایه گذاری در 6 آزمایشگاه دانشگاه های کشور نیز،  در دستور کار این پژوهشگاه قرار دارد.
 
وی از راه اندازی فاز نخست پارک تخصصی فاوا توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اوایل سال آینده ، خبر داد و با اشاره به اینکه این مکان با 23 هکتار در حال آمادسازی است ، تصریح کرد : خروجی پارک های دانشجویی و مراکز رشد در سطح ملی برای تجاری سازی و حرکت به سمت صنعت می توانند در این پارک تخصصی فاوا مستقر شده و از تسهیلات و امکانات این مکان استفاده کنند.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به نیاز جدید تایید تجهیزات ذخیره اطلاعات توسط سازمان تنظیم مقررات نیز اشاره کرد و افزود : این پژوهشگاه با ساخت سامانه تایید نمونه تجهیزات دیتا سنترها به عنوان تنها آزمایشگاه برای این تجهیزات ، تاییدیه آن را از سازمان تنظیم مقررات دریافت کرد  که  تمام تجهیزات بومی و وارداتی در این حوزه،  توسط این سامانه تایید می شود.
 
وی از طراحی و ساخت دستگاه سنجش امواج و تشعشعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرداد و افزود : این پروژه با همکاری بخش خصوصی از یک سال و نیم گذشته آغاز شده است و این تجهیزات تست های مربوط به سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات را نیز با موفقیت گذرانده است و با طراحی و ساخت این دستگاه، در داخل کشور هر کجا که مردم احساس نگرانی در حوزه امواج و تشعشعات داشته باشند؛ امکان اندازه گیری و بررسی این موضوع وجود دارد و از سال آینده ،این تجهیزات به صورت انبوه ،تولید می شود .
 
خوانساری با بیان اینکه این سامانه در 5 پروب در فرکانس های مختلف طراحی شده است ، افزود :  3 پروب برای اندازه گیری میدان الکتریکی و 2 پروب هم برای میدان مغناطیسی به همراه سامانه جمع آوری دیتای به صورت  متمرکز، اطلاعات را دریافت و تجمیع می کند و در اختیار سازمان تنظیم مقررات قر ار می دهد و با نصب در نقاط مختلف کشور به تامین سلامت مردم کمک می کند.
 
وی به فعالیت های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پسا برجام نیز اشاره کرد و با بیان اینکه بعد ازبرجام تهیه تجهیزات آزمایشگاهی تسهیل شد ، تاکید کرد : قبل از آن برای نیازهای خود باید از برخی شرکت ها و کشورهای خاص با واسطه اقدام می کردیم ولی در حال حاضر برای تهیه این تجهیزات مشکلی نداریم.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از همکاری با ایرانی های مقیم خارج از کشور در زمینه  فعالیت های پژوهشی خبر داد و با بیان اینکه در سال جاری 50 کارگاه و سمینار تخصصی در پژوهشگاه برگزار شده است ، اظهار کرد : در 14 مورد از این کارگاه ها  و سمینارها از ایرانیان خارج از کشور و یا مقیم برای انتقال دانش و تبادلات علمی استفاده شده است و تعدادی از پژوهشگران ایرانی خارج از کشور هم در این پژوهشگاه در حال فعالیت پژوهشی در این حوزه هستند.
 
وی به تدوین سند راهبردی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه ششم توسعه هم اشاره ای کرد وگفت : با طرح موضوع فناوری های جدید در کشور مانند اینترنت اشیا ، دیتای بزرگ ، فناوری ابری ، رادیویی و فناوری نسل پنجم  این سوال مطرح می شود که ما باید برای این فناوری ها در سطح کلان کشور چه کارهایی را انجام دهیم که منجر به رشد اقتصادی در کشور شود .
 
خوانساری با بیان اینکه برای این فناوری ها در این پژوهشگاه تدوین نقشه راه در نظر گرفته شده است ، افزود :  به طور مثال در زمینه نسل پنجم و یا اینترنت اشیا تمام متخصصانی که در کشور در بخش های مختلف فعال بودند شناسایی شدند و با تبادلات علمی و فناورانه با آنان با تدوین و اعلام رسمی آن مشخص می شود که وزارت ارتباطات در 5 سال آینده باید در چه بخش هایی سرمایه گذاری کند و کدام فناوری ها با کمک بخش خصوصی و دانشگاه ها امکان بومی شدن دارند .
 
وی با اشاره به اینکه این فعالیت ها درحوزه اقتصاد مقاومتی انجام شده است ، تاکید کرد : از 2 سال گذشته به بررسی فناوری جدید در این حوزه ورود کردیم و در حال حاضر هم همگام با این فناوری ها در دنیا هستیم و این حوزه را به صورت کامل رصد می کنیم و امیدواریم با اعلام رسمی نقشه راه این فناوری ها در 3 تا 6 ماهه نخست سال آینده،  بتوانیم جایگاه خوبی با توجه به ظرفیت کشور، در آینده نزدیک کسب کنیم.
 
وی در انتهای این نشست خبری به پروژه جویشگر بومی هم اشاره ای کرد و با بیان اینکه این جویشگر به عنوان یک پایلوت عملیاتی قابل رقابت با جویشگرهای بین المللی است ، افزود : این جویشگر به عنوان یک ابزار زیرساختی برای شبکه ملی اطلاعات مورد نیاز است و می تواند به توسعه بازار در این حوزه کمک کند .
 
خوانساری اقبال مردم را لازمه توسعه  جویشگرهای بومی دانست و با بیان اینکه زنجیره این جویشگرها باید کامل شود ، تاکید کرد :  سرویس های ارزش افزوده ، نقشه ، سرویس های خبری  می توانند به عنوان زنجیره تکمیل کننده این جویشگرها موجب توسعه کسب و کارهای این حوزه شوند.
 
وی سرمایه گذاری در ساخت و تجهیز آزمایشگاه ها را برای زیرساخت فعالیت های دانش بنیان و تولید بومی درکشور را الزامی دانست و ادامه داد: اتصال نزدیکتر به صنعت و بهره برداری تجاری از فناوری ها  از برنامه های دیگر پژوهشگاه است که راه اندازی پارک تخصصی فاوا هم در این راستا قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.